החשש הגיע גם לארה"ב: נגיף הקורונה עשוי לפגוע משמעותית בקצב בניית הבתים

סין היא המקור ל-30% ממוצרי הבנייה המגיעים לארה"ב – והשפעות הנגיף עשויות לפגוע משמעותית באספקה • מלאי הדירות עלול להגיע להיקפים נמוכים היסטורית

שיתוף הכתבה
נדל"ן בארה"ב. השוק האמריקאי יחזיק מעמד? (שאטרסטוק)נדל"ן בארה"ב. השוק האמריקאי יחזיק מעמד? (שאטרסטוק)

בסין כבר מביעים כמה שבועות חשש מפני האטה בענף הנדל"ן בעקבות התפשטות הנגיף; במקומות רבים מחוץ לסין מתחילים להתכונן להשלכות הכלכלית, ואף למיתון ברמה כזו או אחרת; גם בישראל יש קולות המזהירים מפני השלכות הנוגעות לענף הנדל"ן – והינה, כעת מצטרפת לרשימה גם ארה"ב: לאחרונה גורמים מקצועיים שונים מביעים חשש כי מגפת הקורונה תפגע בענף הנדל"ן האמריקאי באופן ישיר.

על פי כתבה שפורסמה אתמול (ש') במדור הכלכלי של אתר Yahoo!, החששות הגדולים ביותר בענף כעת דומים למדי לאלו שנשמעים כאן בישראל: חששות מפני פגיעה באספקת מוצרים שונים לבנייה, אשר תביא לפגיעה גדולה הרבה יותר – האטת קצב בניית הדירות בארה"ב.

מחסור שהשוק האמריקאי יתקשה לעמוד בו?

הבעיה הגדולה עם הפגיעה בקצב בניית הדירות אינה נוגעת דווקא לכמות המספרית עצמה – שגם היא חשובה. הבעיה הגדולה באמת היא שהשוק האמריקאי, בעקבות הטלטלות של העשורים האחרונים, לא מחזיק במלאי גדול מספיק של דירות. במילים אחרות, עתודת הדירות בשוק האמריקאי נמוכה כל כך עד שפגיעה בקצב בניית הדירות, שגם כך נדרשה תקופה ארוכה כדי לאושש אותו, עשויה להביא למצוקת דירות פנויות שטרם נראתה כמותה, כנראה.

חשוב להבין: בחודש שעבר, ינואר 2020, המלאי לדיור היה ברמה הנמוכה ביותר מאז שנת 1999, כלומר מדובר בשיא שלילי של יותר מ-20 שנים. כשמוסיפים למצב הזה האטה משמעותית בקצב בניית הדירות החדשות, מקבלים מתכון בטוח לתבשיל מקולקל. המלאי הנמוך של הדירות כבר הביא, כך על פי ההערכות, לעלייה במחירי הדירות – ואם הוא יוסיף ויצטמצם, המחירים ימשיכו לעלות, ובניגוד לקצב בניית הדירות, הכיוון יהיה כלפי מעלה בלבד.

סין מספקת נכון להיום 30% מכלל מוצרי הבנייה לארה"ב. מדובר בכמות אדירה. קנדה ומקסיקו מספקות לארה"ב עוד 20% כל אחת. אפשר, אולי, למצוא פתרונות למחסור – אך בטווח הקרוב לפחות היווצרותו נראית ממשית בהחלט. בשוק שבו המלאי גם כך בשפל היסטורי, גם מחסור רגעי יכול להיות הרה אסון

הדיבורים הללו, והחששות הרבים, לא מגיעים משום מקום: סין מספקת נכון להיום 30% מכלל מוצרי הבנייה לארה"ב. מדובר בכמות אדירה. קנדה ומקסיקו מספקות לארה"ב עוד 20% כל אחת. המשמעות היא שאפשר, אולי, למצוא פתרונות למחסור המגיע מסין – אך בטווח הקרוב לפחות היווצרותו של מחסור גדול נראית ממשית בהחלט. כאמור, בשוק שבו המלאי גם כך בשפל היסטורי, גם מחסור רגעי יכול להיות הרה אסון.

נציין כי החדשות הללו מגיעות בתקופה חיובית מאוד מבחינת השוק האמריקאי: התחלות הבנייה עלו בתקופה האחרונה בהתמדה, עד שהגיעו בינואר האחרון לרמה הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2006; מכירות הבתים עלו גם הן בינואר, ב-9.6%, לרמה הגבוהה ביותר מאז יולי 2007. כעת החדשות הטובות הללו עשויות להפוך לרעות, שכן עלייה בקצב המכירה, לצד הסכנה לירידה בקצב בניית הדירות, תגרום למצב בעייתי מאוד.

נציין כי נגיף הקורונה יצר השפעות נוספות על השוק האמריקאי, אחת מהן היא בריחתם של המשקיעים מענף הנדל"ן אל אגרות החוב הממשלתיות – בעיקר משום שגם הם מפחדים מאותה השפעה של הנגיף על ענף הנדל"ן. הם "הריחו" את הנזק הפוטנציאלי המתקרב, ועברו לאפיק בטוח יותר. התוצאה: התשואה על אגרות החוב הללו היא מהנמוכות בעשור האחרון.

השוק האמריקאי ראה ב-2020 שנת מפנה שתביא אותו סוף-סוף לחוף מבטחים, אחרי שנים של היחלצות איטית (יש שיאמרו איטית מדי) מהמשבר של 2008. כעת הוא יצטרך למצוא, ככל הנראה, מקורות חדשים למוצרי הבנייה שלו, שכן המצב בסין מציע בעיקר אי-ודאות באשר להמשך

השוק האמריקאי ראה ב-2020 שנת מפנה שתביא אותו סוף-סוף לחוף מבטחים, אחרי שנים של היחלצות איטית (יש שיאמרו איטית מדי) מהמשבר של 2008. כעת הוא יצטרך למצוא, ככל הנראה, מקורות חדשים למוצרי הבנייה שלו, שכן המצב בסין מציע בעיקר אי-ודאות באשר להמשך. המצב הזה, שבו נמצאת במידה רבה גם ישראל, עומד לאתגר את אנשי הנדל"ן בתקופה הקרובה ובטווח הנראה לעין. אין לדעת מה יהיו ההשלכות של התפשטות הקורונה על הכלכלה כולה ועל ענף הנדל"ן בפרט – ולכמה זמן הן יימשכו.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בארה"בדירות חדשותהתחלות בנייהנגיף הקורונההמשבר ב-2008
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...