לקראת ההפקדה המיוחלת: תוקנה תוכנית חוף התכלת בהרצליה; תכלול 4 מתחמים

לאחר דיון ארוך בהתנגדויות, בין היתר מצד בעלי הקרקעות, שינתה הוועדה המקומית את התוכנית, כך שתכלול 4 מתחמי תכנון במקום 7 • "המלאכה עוד לא נסתיימה"

שיתוף הכתבה
אזור חוף התכלת. המימוש מתקרב? (עיריית הרצליה)אזור חוף התכלת. המימוש מתקרב? (עיריית הרצליה)

האם תוכנית חוף התכלת מתקרבת סוף-סוף לאישור, לאחר תקופה ארוכה של בחינת התנגדויות שונות? הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה גיבשה לאחרונה תוכנית מתוקנת עבור השטח שבין דרום הרצליה וצפון תל אביב – אחת מעתודות הקרקע הפנויות האחרונות באזור זה של גוש דן בואך חבל השרון – ובקרוב, כך נראה, היא תועבר להפקדה, לאחר זמן רב של התקדמויות ונסיגות באישור התוכנית.

בימים האחרונים הועלתה לאתר "תכנון זמין" של משרד האוצר תוכנית מתוקנת לחוף התכלת, שבה ארבעה מתחמים בלבד – במקום שבעה בתוכנית המקורית. שלושה מהמתחמים הוגדרו כמתחמי תכנון עיקריים לצורך קבלת זכויות - המתחם הצפוני, מעל המרינה בהרצליה, המתחם שבמרכז התוכנית והמתחם הדרומי, הגובל בפרויקט סי אנד סאן. המתחם הרביעי מיועד לשטחים "בייעוד ציבורי, המיועדים להפקעת שטחים עם אישורה של תוכנית זו", כך בתיאור התוכנית.

המתחם צפוני, שיכלול לאחר תיקון התוכנית 3,700 יחידות דיור ושימושים מעורבים למגורים ולמשרדים; המתחם המרכזי שבו יהיו 5,750 יח"ד וכ-250,000 מ"ר למסחר ולתעסוקה; והמתחם הדרומי, שבו יהיו 3,700 יחידות דיור, וכן שימושים מעורבים למגורים ולמסחר ומשרדים

כזכור, בעלי קרקעות רבים בתחום התוכנית הגישו לה התנגדויות, לאחר פרסום התוכנית על ידי הוועדה המחוזית בספטמבר 2019. לטענת המתנגדים, נעשתה בתוכנית זו חלוקה מלאכותית למתחמי משנה, כך שנוצר שוני משמעותי ברמת הצפיפות בין המתחמים. כך, לטענתם, באחד המתחמים כלל לא יינתנו זכויות למגורים, ואילו על אחרים הועמסו שטחים ומים וירוקים, או חלקות בצפיפות גבוהה מאוד. אחד המתחמים, כך לטענתם, לא כלל אף לא יחידת דיור אחת, אלא פארק חופי, מלונאות ומבנה ציבור – ומדובר במתחם שמורכב כולו מקרקעות של אנשים פרטיים.

כעת כוללת התוכנית החדשה, כך נראה, פיזור של הזכויות בין המתחמים, כך שכל אחד מהם מקבל כמות מסוימת של יחידות דיור, ושטחי המלונאות לא מתרכזים במתחם אחד. לדברי עורכי הדין יוסי מוסרי ומורן חביב, המייצגים למעלה מאלף בעלי זכויות במתחם, "הוועדה הבינה שעל פי תקן 15 הקצאה מלאכותית למתחם סותרת את הוראות החוק. מצב שכל מתחם מקבל זכויות באופן שונה ממשנהו לא היה עומד במבחן ההתנגדות. 

אנו מסופקים מכך שהוועדה המקומית הפנימה את הביקורת, אולם המלאכה עוד לא נסתיימה. מעיון בנספח הבינוי ניכר כי הוועדה בחרה בבנייה מרקמית לא גבוהה – מדובר בבזבוז משאב הקרקע והימנעות מניצול מקסימלי של זכויות הבנייה שניתן לאכלס בגבולות התוכנית"

אנו מסופקים מכך שהוועדה המקומית הפנימה את הביקורת, אולם המלאכה עוד לא נסתיימה. מעיון בנספח הבינוי ניכר כי הוועדה בחרה בבנייה מרקמית לא גבוהה – מדובר בבזבוז משאב הקרקע והימנעות מניצול מקסימלי של זכויות הבנייה שניתן לאכלס בגבולות התוכנית".

על פי ההערות, תוכנית חוף התכלת, שנקראת גם תוכנית מתאר הר/2200/א אמורה להיות מופקדת בתקופה הקרובה, ולאחר מכן יתקיים דיון נרחב בהתנגדויות, אשר יכלול גם את נושא כמות יחידות הדיור וגובה הבינוי.

תוכנית חוף התכלת חלה על מתחם המצוי בדרום-מערב הרצליה, בשטח של כ-1,994 דונם. היא כוללת כ-11,950 יחידות דיור, מהן כמעט 2,400 יחידות דיור קטנות, ולצד זה גם 512,000 מ"ר תעסוקה, 134,154 מ"ר מלונאות ו-69,320 מ"ר מסחר. שלושת מתחמי התכנון העיקריים הם: המתחם צפוני, שיכלול לאחר תיקון התוכנית 3,700 יחידות דיור ושימושים מעורבים למגורים ולמשרדים; המתחם המרכזי שבו יהיו 5,750 יח"ד וכ-250,000 מ"ר למסחר ולתעסוקה; והמתחם הדרומי, שבו יהיו 3,700 יחידות דיור, וכן שימושים מעורבים למגורים ולמסחר ומשרדים.

מטרת התוכנית: יצירת רובע עירוני חדש לעיר הרצליה במקום בעל גישה ישירה וזיקה מיידית לפארק החוף ולחוף הים, השלמת הרציפות העירונית להרצליה מצפון ולתל אביב מדרום, ונגישות יעילה לגוש דן הנובעת משרות רצועת המתע"ן (הקו הירוק של הרכבת הקלה).

נזכיר כי ההתקדמות המסתמנת בתוכנית באה על רקע העצירה התכנונית בתחום העיר הרצליה שעליה החליטה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, בטענה כי מכון טיהור השפכים שבתחומה לא יעמוד בעומס של היתרי בנייה נוספים – ולכן החליטה כי לא תקבל החלטות חדשות על היתרי בנייה בעיר.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית הרצליההוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליההוועדה המחוזית לתכנון ובניהתוכנית חוף התכלתעו"ד יוסי מוסריעו"ד מורן חביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...