שוק הנדל"ן האמריקאי מצליח למגר מחלה עיקשת: "הזומבים" נעלמים

שיעור הנכסים העומדים בפני עיקול וניצבים ריקים ירד אל מתחת ל-3% • ברבעון השלישי של 2016 עמד הנתון על 4.7% • בניו יורק הכי הרבה "בתים זומביים" – 2,266

שיתוף הכתבה
בית אמריקאי נטוש בית אמריקאי נטוש

בשורה חשובה (וחיובית) לשוק הנדל"ן האמריקאי: אחת המחלות העקשניות ביותר שמלוות אותו מאז המשבר הגדול של 2008 הולכת ונעלמת בהדרגה. המחלה המדוברת היא "זומבים" – נכסים העומדים בפני עיקול, וניצבים ריקים במשך זמן רב מבלי שאיש יאכלס אותם. אותם נכסים ניצבים בשיממונם, מוזנחים ומרקיבים, מבלי שניתן לעשות בהם שימוש עד להשלמת הליך העיקול. עם הזמן הם הפכו לסמל של הריקבון בשוק הנדל"ן האמריקאי, שספג מכה קשה מאוד לפני קצת יותר מעשור.

כעת נדמה כי התמונה הולכת ומשתנה - כך על פי נתוני חברת ATTOM Data Solutions המתמחה בענף הנדל"ן האמריקאי, נתונים שפורסמו ב-WORLD PROPERTY JOURNAL. נתונים אלו מראים כי נכון לרבעון הנוכחי, הרבעון הרביעי של 2019, ישנם רק 8,535 "בתים זומביים" בכל רחבי ארה"ב – כלומר נכסים העומדים בפני עיקול אפשרי, ופונו על ידי בעליהם.

הנתון הזה מעודד מאוד מבחינת שוק הנדל"ן האמריקאי משום שהוא אחד הנמוכים שפורסמו. 8,535 הבתים הללו מהווים 2.96% מכלל הבתים בארה"ב הנמצאים בתהליך עיקול – זאת לעומת שיעור של יותר מ-3.2% ברבעון הקודם, ו-4.7% ברבעון השלישי של 2016. אפשר לומר בפה מלא כי מדובר כאן במגמה, ומעניין לראות אם זו תימשך.

נתוני חברת המידע מספקים גם פילוח של הנתונים לפי ערים. בניו יורק המספר הגבוה ביותר של "בתים זומביים" - 2,266 כאלו. אחריה ניצבת פלורידה עם 1,461 בתים כאלו, ואחריה אילינוי (892),אוהיו (823) וניו ג'רזי (398). נציין שגם בפילוח לפי ערים, המספרים כולם נמוכים בהשוואה לרבעון השלישי של 2019.

עבור תושבי ארה"ב, ובוודאי עבור העוסקים בנדל"ן בצפון אמריקה, הנתונים הללו מהווים בשורה חשובה,
משום שיש בהם כדי להצביע על חוזקו של הענף ועל חוסנו, יכולות שנפגעו בעקבות המשבר הגדול של 2008. צמצום הולך ומתמשך של מספר הבתים "הזומביים" ברחבי המדינה מעיד, מן הסתם, על כך שהשוק התחזק והתבגר.

נתוני ATTOM Data Solutions מספקים תמונה רחבה על כמות הבתים הריקים בארה"ב. כך, ישנם כיום יותר מ-1.5 מיליון בתים משפחתיים וקוטג'ים פנויים נכון לרבעון הרביעי של 2019 – בתים שבעבר התגוררו בהם בעליהם, שעזבו אותם ככל הנראה בשל חוסר יכולת לממן את עלותם. נכון לרבעון הנוכחי, כ-288,300 בתים בארה"ב נמצאים בתהליך עיקול. רק לשם השוואה, בשנת 2012 דובר על 1.25 מיליון בתים מעוקלים.

הזדמנות השקעה שכדאי לשכוח ממנה?

עבור משקיעים רבים שנחשפו לנתונים המובאים כאן, כולל לא מעט ישראלים כמובן, מדובר בחדשות מעניינות למדי. ומדוע? משום שבמשך שנים, בטח ובטח בשנים הראשונות שלאחר המשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב ואת העולם כולו, אותם בתים מעוקלים נחשבו הזדמנות פז להשקעה – תמורת תשואה של מאות אחוזים לעיתים.

חשבו על הבוננזה האפשרית: נכס מעוקל נמכר במחיר נמוך בשליש ויותר ממחירו בשוק. משקיע שרוכש אותו יכול לזכות בתשואה נהדרת אפילו אם לא ישקיע ולו שקל אחד בהשבחתו. משקיעים רבים ברחבי העולם הבינו זאת, והסתערו על שוק הבתים המעוקלים בארה"ב בתחילת העשור הנוכחי. כעת, כאשר מספר הבתים המעוקלים הולך ויורד בהתמדה, בשיעור של 75% משהיה בזמנים ההם, האפשרות המעניינת הזו להשקעה הופכת רלוונטית פחות ופחות כשמדובר בשוק הנדל"ן האמריקאי.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בארה"בשוק הנדל"ןATTOM Data Solutions
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...