"המטרה: שאנחנו נתכנן את חיפה, ולא שיזמים יחליטו איך תיראה"

ראשת העיר, עינת קליש רותם, אמרה בוועדה המקומית: "כשראיתי תוכניות רק עם מגדלים הצטמררתי" • העירייה מבקשת להגביל הבינוי בנמל ל-35 מ', ובחזית הים ל-15 מ'

שיתוף הכתבה
קליש רותםקליש רותם

מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה התכנסה אתמול (ג') לישיבה חשובה, שעסקה בין היתר בנושא בוער מבחינת רבים מהעוסקים בענף הנדל"ן המקומי: מדיניות הבנייה לגובה של עיריית חיפה. הבשורה: הבנייה בחזית הים תוגבל לגובה של 15 מטרים בלבד, בקמפוס הנמל – ל-35 מ', בהדר כרמל ובמרכז הכרמל תאפשר תוספת של שתי קומות לכל היותר ובציר מוריה-חורב – בנייה עד עשר קומות.

מצד שני, במבואותיה המזרחיים של העיר, היכן שמיועד לקום בעתיד ה'דאונטאון' החדש של חיפה, מע"ר חיפה, לא תוגבל הבנייה לגובה על ידי העירייה. גם במבואות הדרומיים של העיר תתאפשר בנייה צפופה וגבוהה.

יש לציין כי הגבלות אלו עדיין אינן סופיות ולא אושרו סופית: הן הוצגו במסגרת ישיבת הוועדה המקומית, כחלק מהלך רב-שלבי שבו יובאו לאישור הן התוכנית הזו והן תוכנית קמפוס הנמל המיועדת לחדש את המתחם ו'לעבות' אותו בשלל שימושים. לאחר הצגת התוכניות אתומל, הן יועלו לאתר העירייה לטובת התרשמות הציבור, ובעוד שבוע בדיוק, ב-18.9, ייערך דיון על הפקדת התוכניות. השלב הרביעי יהיה שלב התנגדויות הציבור, והשלב החמישי – דיון בהתנגדויות במועצת העיר, והבאת התוכניות להצבעה ולאישור.

[quote]

ראשת העיר, עינת קליש רותם, ניצלה את הבמה שניתנה לה במהלך ישיבת המועצה כדי לשטוח את משנתה ולשתף בתפיסתה בנוגע לתוכניות החדשות ולנושא הנדל"ן המקומי ככלל: "אנחנו עובדים בחודשים האחרונים מסביב לשעון סביב גיבוש התוכניות הללו", שיתפה ראשת העיר. "אנחנו מתכוונים לגבש חזון ואסטרטגיה של התפתחות עירונית רחבה מאוד.

אחד הדברים שמניעים אותי בהקשר זה הוא הניסיון לייצר חזון עירוני בר קיימא: לא רק להוסיף לעיר עוד נדל"ן ועוד מגורים, אלא להגיע למצב שבו העיר תתחיל לשאת את עצמה, גם מבחינה כלכלית. אנחנו רוצים להביא חזון כלכלי חדש לעיר. עד היום קידמו בחיפה מגורים, מגורים ומגורים. אבל איפה אותם אנשים שיתגוררו בפרויקטים הללו יעבדו, איפה הם יקנו, איפה יהיה בית הספר שלהם? התוכניות שאנחנו מגבשים מתרכזות בדברים האלה - בהוספת שימושים מעורבים, מקומות לעסקים, תעסוקה, מסחר". 

[quote]

קליש רותם התייחסה גם לפעילותם של היזמים בעיר, ולהשפעה שתהיה לתוכניות השונות עליהם: "במקום שיזמים יחליטו איך תיראה העיר, אנחנו צריכים לתכנן איך אנחנו רוצים לראות את העיר, ובסופו של דבר אני מאמינה שעולם היזמות ועולם הנדל"ן יפנים את התוכניות האלה, ואולי יאהב אותן, וירוץ קדימה. המטרה היא שאנחנו נתכנן את העיר, והכוחות היזמיים והנדל"ניים יממשו, ולא להפך.

המציאות החיפאית של השנים האחרונות הייתה מציאות של כאוס, ואני שואפת להשיג כאן ודאות תכנונית. שגם היזמים בעיר, שהם הגוף שיביא לצמיחה העירונית, ידעו מה מותר ומה לא, ושיוכלו לקבל את ההיתרים מהר מאוד – כי גם לזמן יש משמעות כלכלית גדולה מאוד". 

"שטח הרצפה בעיר התחתית יכפיל עצמו"

ראשת העיר התעכבה במהלך הישיבה, באופן טבעי, גם על נושא הבנייה לגובה, שתפס נפח גדול מהדיון, ואמרה: "העולם של תכנון הערים נחלק לשניים – האירופאי, שחותר לתכנון מרקמי, והאמריקאי – ששואף ל'דאונטאון' של מגדלים, אזורים שלא נעים להיות בהם. 

ברור לנו שצריך לעשות שינוי מהבחינה הזאת. כשראיתי תוכניות שיש בהן רק מגדלים, די הצטמררתי. לא עושים את זה היום: או שיהיה תכנון מרקמי בלבד, או תכנון מרקמי עם בנייה גבוהה – שהוא הפתרון המוצלח פחות, אבל אפשר גם אותו לבצע בצורה מוצלחת".

[quote]

קליש רותם המשיכה אל מה שהיא מגדירה כאחת הבעיות המרכזיות של העיר התחתית בחיפה – היעדר עירוב שימושים : "יש בעיר התחתית ובלב העיר פיזור גדול מאוד: אזורים שבהם יש רק בידור, אזורים שבהם יש רק מזון... אין אותו מגוון שאנחנו רוצים לראות במרחב העירוני, ואנחנו נשנה את זה: יהיו גם פונקציות ציבוריות בתוך המגורים, יהיו בנייני חניה ואנחנו שואפים לעודד את התחבורה הציבורית ולהפחית את כמות המכוניות בלב העיר. אנחנו מבקשים להסדיר את מערכות היחסים בין שטחי המסחר, הבילוי, המגורים ושאר השימושים, וכוחות השוק הם אלו שימלאו את הנפחים. בסופו של תהליך, שטח הרצפה בעיר התחתית יכפיל עצמו".

"אנרגיית הבנייה יורדת לשכונות הוותיקות של חיפה" 

בימים אלו מגבשים הגורמים המקצועיים בעיריית חיפה תוכניות אב לחנייה, לדרגנועים, לתחבורה ציבורית ולאופניים, וכן תוכניות התחדשות עירונית לנווה שאנן, לשכונות החוף, לקריית חיים מערבית, לקריית אליעזר ולקריית אליהו, לוואדי ניסנאס, להדר ולהדר מזרח, מגבשים מדיניות תמ"א 38 חדשה, מקדמים תוכנית עירוב שימושים לרחובות מסחריים בעיר, עובדים על תוכנית לתיירות ובתי מלון, תוכנית לשימור מבנים ותוכנית אב למוסדות חינוך.

"התוכניות האלה אומרות דבר אחד ברור מאוד: האנרגיות של הבנייה יורדות לשכונות הוותיקות של חיפה", אמרה ראשת העיר. "עד היום כוחות השוק הכריעו את האנרגיות היזמיות והנד"לניות. אנחנו מתכוונים לתת את כל הדגש להתחדשות העירונית, לחדש את המרקמים הקיימים ולא להקים עוד ועוד שכונות חדשות. אנחנו חייבים להשקיע בשכונות הוותיקות, בלב העיר, להפסיק לבנות החוצה ולהפסיק לבנות חדש".

האדריכל עמי שנער, מייסד 'מן שנער אדריכלים' ומי שעיצב את מסמך מדיניות הבנייה לגובה של העיר חיפה: "הצגת חזון תבנית בנייה מגובשת בסגנון האירופי, לפיה מרבית העיר חיפה תאופיין בבנייה מרקמית, מעבירה אמירה. במעט מאוד מקרים מוצגת דמות העיר. התוכנית לא שוללת בנייה לגובה אלא מנתבת אותה לאזורים רגישים פחות מבחינה נופית ומתאימים במיוחד לפיתוח אזור עסקי גדול, כגון במבואות המזרחיים והדרומיים של העיר. התוכנית קובעת לראשונה מונח חדש שנקרא 'האגן החזותי של הנמל המערבי', ששדרות בן-גוריון במושבה הגרמנית (אתר מורשת עולמית) נמצאות במרכזה ומתחברות אל הכניסה הראשית לחזית הים העירונית, אחד ממיזמיה החשובים ביותר להתחדשות העיר חיפה. כל הגזרה המשתרעת מבת גלים במערב ועד קו קריית הממשלה במזרח תישאר בבנייה מרקמית נמוכה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית חיפההוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפהד"ר עינת קליש-רותםהתפתחות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...