החלטה בלי שיניים? מטה הדיור הודיע כי "יבחן הארכת תמ"א 38"

למרות עתידו המעורפל, החליט המטה על בחינת הארכה נוספת – ואחרונה – של התוכנית, בניגוד להמלצת מנהל התכנון • ראש המטה בילסקי: "לא ניתן לבטל את תמ"א 38

שיתוף הכתבה
ראש המטה זאב בילסקיראש המטה זאב בילסקי

אף על פי שהרכבו צפוי להשתנות לחלוטין לאחר הבחירות בספטמבר הקרוב, ועל אף שישנה סבירות גבוהה שיסיים את תפקידו לפני סוף השנה – דן אתמול (א') מטה הדיור בהארכת תוקפה של תמ"א 38 וקבע: הארכת התוכנית ב-5 שנים נוספות תיבחן, אך בכל מקרה תהיה זו הארכה אחרונה.

הישיבה התקיימה על רקע הודעת מנהל התכנון מתחילת החודש, לפיה תמ"א 38 לא תוארך לאחר מאי 2020. נכחו בישיבה ראש מטה הדיור הלאומי, זאב בילסקי, נציגי מנהל התכנון , משרד המשפטים, משרד האוצר, משרד הביטחון והרשות להתחדשות עירונית. 

[quote]

במהלך הדיון הוחלט, כאמור, לבחון הצעה להארכת תמ"א 38 ב-5 שנים נוספות ואחרונות, וכי במסגרת זמן זו תיעשה עבודה מקיפה על מנת להביא לכך שפרויקטים מקיפים להתחדשות עירונית, פרויקטים לפינוי-בינוי, יאושרו בהליכים מהירים ויעילים.

בילסקי, המשמש גם כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, קיבל למעשה בהחלטה זו את המלצת הרשות להתחדשות עירונית , אשר הציגה נתונים על התוכנית במהלך הישיבה, כולל כאלו המראים כי עד לסוף שנת 2018 קיבלו היתר כ-53,000 יחידות דיור במסגרת התוכנית, וכי רק בשנה האחרונה הוצאו היתרים לכ-10,000 יח"ד. עוד טענו אנשי הרשות להתחדשות עירונית כי כ-80,000 יח"ד נמצאות בהליכי אישור וקבלת היתר, וכי כל שינוי של תמ"א 38 בשלב זה עשוי לבטל את מימוש הפרויקטים. 

הרשות המליצה למטה על כמה צעדים: הארכת התמ"א ב-5 שנים, "תוך קביעת הוראת מעבר עתידית שלפיה התנאים הקיימים יחולו על בקשות להיתרים שהתקבלה לגביהם החלטת ועדה מקומית"; הכנת תוכניות ואישורן מכוח סעיף 23 לחוק תמ"א 38 , תוך ייעול מתכונתן ואישורן; הכנה ואישור חקיקה תומכת בתוכניות עתידיות לפי סעיף 23 לחוק התמ"א במתכונתה העתידית, לגבי הרוב הדרוש למימוש הפרויקט, היטל ההשבחה בפרויקטים אלו ומיסוי המקרקעין בהם.

[quote]

בהתאם לכך, ובניגוד להמלצת מנהל התכנון , אמר בילסקי: "לאחר ששמעתי את כל הגורמים הרלוונטיים והתייעצתי עם ראשי ערים, הגעתי למסקנה כי לא ניתן לבטל את תמ"א 38 בשלב זה. בכוונתי, במסגרת תפקידי כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, לבחון את הארכת תמ"א 38, תוך הקמת צוות שיגבש הצעות והמלצות לשיפור הליכי ההתחדשות העירונית בישראל. 

תמ"א 38 היא כלי משמעותי כיום בהתחדשות עירונית, וכלי חשוב בידי ראשי הערים על מנת לחדש את מרכזי הערים, ועל מנת להבטיח לתושבים הגנה וביטחון בעת חירום, תוך שיפור איכות החיים שלהם".

חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "הרשות מברכת על ההחלטה: בהיעדר כלים אחרים למיגון וחיזוק הבניין הבודד, תמ"א 38 חשובה מאוד להמשך ההתחדשות העירונית בישראל בשנים הקרובות. עד לסיום 5 שנות ההארכה, נפעל עם כלל הגורמים הרלוונטיים כדי להגיע ליישומו של פתרון אחר, טוב יותר, שיבטיח האצה של פרויקטי התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ. "

נציין כאן שוב כי הרכבו של מטה הדיור אמור להשתנות לחלוטין לאחר הבחירות, וכי ייתכן שלא ישרוד יותר מכמה חודשים – הרבה לפני מועד סיומה של תמ"א 38 , אם לא תוארך. בסופו של תהליך ההחלטה המכרעת תינתן על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הנשלטת על ידי עשרות חברי השלטון המקומי והארצי, ולא בידי גורמי התכנון השונים. גם החלטת המועצה עצמה דורשת את אישורה של הממשלה לפני שתיכנס לתוקף באופן רשמי.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את   אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:זאב בילסקימנהל התכנוןהמועצה הארצית לתכנון ובנייהחיים אביטןהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...