חזרה
להורדת אפליקציה

תביעה: אפריקה מגורים מחתימה על חוזים שסוטים מהוראות המדינה

זוכי מחיר למשתכן בגליל ים בהרצליה תובעים: אפריקה מגורים מחייבת אותנו לשלם כמעט 100% מערך הדירה כשנה לפני מסירתה, 50% מהמחיר עוד לפני תחילת הבנייה 

עודכן לאחרונה:
הדמיית הפרויקט בגליל ים - אפריקה מגורים

תביעה משפטית מהותית של זוכי מחיר למשתכן נגד החברה היזמית שזכתה במכרז של המדינה ותבנה את הפרויקט. מדובר בתביעה אזרחית שהוגשה ביום חמישי האחרון לבית המשפט המחוזי בת"א ע"י 19 זוכי פרויקט מחיר למשתכן בגליל ים בהרצליה, נגד חברת אפריקה ישראל מגורים, בטענה כי החוזים שאפריקה מחתימה את רוכשי הדירות סוטים מהנוסח של הוראות המכרזים של המדינה שפורסמו ע"י רשות מקרקעי ישראל – ובכך פוגעים בזכויותיהם של רוכשי הדירות שנאלצים לחתום על ההסכמים המפלים לכאורה על מנת לממש את זכייתם בדירה המוזלת במסגרת התוכנית.

התובעים, באמצעות עורכי הדין טל נחומסון ורן דדוש ממשרד טל נחומסון ושות', תבעו גם את חברת י.ת.ב, חברת הייעוץ הפיקוח והבקרה שמפקחת מטעם המדינה על הפרויקט, בטענה כי היא התעלמה מתלונות הזוכים על החוזים המקפחים לכאורה.

בתביעה נטען, כי החוזים של אפריקה מגורים כוללים סעיפים והתניות עליהם הרוכשים מחויבים לחתום, ושסוטים מהוראות המדינה כאמור, וכן כוללים התניות שאפריקה הוסיפה לחוזים ששונות מהותית מהוראות רמ"י. לטענת התובעים, החוזים האלה לא עומדים בהוראות רמ"י ומקפחים אותם ופוגעים בזכויותיהם ובערך דירותיהם, והם דורשים בתביעה לחייב את אפריקה לשנותם בהתאם להוראות המכרז. 

הפרויקט של אפריקה מגורים בגליל ים הרצליה כולל 531 דירות ב-15 בניינים. לפני שנפרט את הטענות של הזוכים, נציין כי זו לא הפעם הראשונה שזוכים במחיר למשתכן בגליל ים תובעים את אפריקה, אבל במקרי העבר היו אלה עתירות מנהליות נגד המדינה, כשאפריקה היתה צד לתביעה בלבד. עתירות אלה נדחו על הסף ע"י בית המשפט בטענה כי הזוכים אינם בעלי הקרקע ואין בסמכותם להתנגד לשינויי תוכניות דירה או לתכנון שונה או לתוספת דירות וכולי, וכן כי לא מדובר בכלל בעניינים מנהליים אלא בדיני חוזים.

ואולם, הפעם מדובר בתביעה לבית משפט אזרחי בהליך מהיר (המרצת פתיחה),שדורשת מבית המשפט להתערב ולהורות ליזם – אפריקה מגורים - לשנות את ההסכמים שהוא מחתים את הרוכשים ולהתאים אותם להוראות רשות מקרקעי ישראל

נסביר, כי רשות מקרקעי ישראל מפרסמת בחוברות המכרז הוראות ברורות ליזמים שמתמודדים במכרזי מחיר למשתכן באשר לסעיפים שחייבים להיכלל בחוזים, וכל יזם מתאים אותם לפרויקט ומנסח בעצמו חוזה משפטי להחתמת הרוכשים. לרמ"י אין חוזה מדף שעל היזמים להשתמש בו, אך כן ישנן כאמור הוראות ברורות למה הוא חייב להכיל.

הזוכים שילמו 50% מערך הדירה – לפני שהחלה בכלל הבנייה

הטענה המרכזית בתביעה נוגעת לפריסת התשלומים שאפריקה מגורים מחייבת את הזוכים בגליל ים בהרצליה. בחוזים של אפריקה הזוכים נאלצים לשלם 90%-95% ממחיר הדירה כשנה לפני שהם מקבלים את הדירה. זאת, בניגוד להוראות המכרז לפיהן פריסת התשלומים צריכה להיות שווה ובהתאם לקצב הבנייה ועד למועד המסירה. נכון להיום, נטען, אפריקה גבתה מהזוכים כמעט 50% ממחיר הדירה בעוד שכלל לא החלה בבנייה. לפי הוראות המכרז, נטען, כשנה לפני המסירה הרוכשים צריכים לשלם כ-50% מערך הדירה ולא כמעט 100%.

הוראות המכרז מחייבות את הזוכים במחיר למשתכן לשלם עד 20% ממחיר הדירה כ-45 ימים ממועד חתימת הסכם המכר, 20%-90% מהמחיר בתשלומים שווים עד למועד סיום עבודות הבנייה וקבלת טופס 4 , והיתרה עד המסירה. 

עו"ד טל נחומסון, שייצג את הזוכים בתביעה, מסר היום ל" מרכז הנדל"ן " כי "מדובר בהתניה בלתי נתפסת שגורמת לזוכים רבים לוותר על זכייתם, בגלל שהם נאלצים לשלם גם את המחיר של הדירה עצמה כמעט במלואו שנה לפני שיקבלו אותה, ואז גם את המשכנתא על הדירה וכן את השכירות/ משכנתא על דירתם הנוכחית שבה יצטרכו להמתין למסירת הדירה שזה זכו".

בנוסף, צוין בתביעה, "ניתוק הקשר בין שבין גביית התשלומים למועד סיום הבנייה יוצר אצל היזם תמריץ הפוך שלא לקדם את הבנייה ולסיימה בזמן".

בתביעה מפורטות גם סטיות נוספות בחוזים של אפריקה מהוראות המכרז של רמ"י, כמו למשל אי עמידה בזמני סיום הבנייה ומסירת הדירות בתוך 27 חודשים ממסירת המגרש; מסירת זכויות הבנייה ליזם ולא לרוכשים לאחר מסירת הדירה; הכללת סעיפים שמשמעותם התחייבויות והצהרות של הרוכשים שלא לפי ההוראות; התניות בחוזים שעושות שימוש באמירות כלליות כגון "אחר", "לפי בחירת החברה" וכדומה; ועוד סטיות מהמפרט הטכני המחייב.

כן צוין בתביעה, כי משהזוכים הבינו כי מדובר בחוזים מקפחים, הם ניסו לפנות לחברת י.ת.ב שמפקחת מטעם המדינה על הפרויקט, וביקשו ממנה שתורה לאפריקה לעמוד בתנאי המכרזים, וכן נעשו פניות למשרד הבינוי והשיכון ולאפריקה מגורים עצמה – אך "כל הפניות נפלו על אוזניים ערלות ונדחו מבלי שאותם גופים טורחים כלל לתת הסבר או תגובה ראויה", נטען. 

התביעה הוגשה לבית המשפט ביום חמישי אחרי צהריים ונרשמה כנקלטה רק היום. עו"ד נחומסון מסר, כי "התביעה הוגשה לאחר שהזוכים מיצו כל אפשרות לתקן את המחדלים המתוארים בכתב התביעה באמצעות אין ספור פניות לאפריקה ישראל, לחברת י.ת.ב ולמשרד הבינוי והשיכון. המדינה מצד אחד נתנה הטבה משמעותית לזוכי מחיר למשתכן , אך מאידך לא מפקחת (באמצעות שלוחתה בעניין י.ת.ב) על היזמים ומשאירה את הזוכים בין הכיסאות. אפריקה ישראל ניצלה את העובדה שי.ת.ב לא ביצעה עבודתה נאמנה ובכך גרמה לנזקים עצומים לזוכים, עד כדי איבוד ההטבה וויתור על הזכייה, שכן הזוכים נדרשים לשלם את רוב התמורה בגין הרכישה הרבה מאוד זמן לפני מועד המסירה ובניגוד מוחלט לקבוע בהוראות המכרז של מחיר למשתכן והמפרט המחייב".

מאפריקה ישראל טרם נמסרה תגובה.

אמיר לוזון, מייסד איגוד הזוכים, מסר: "מבלי להתייחס לתביעה הספציפית הזאת, שאת פרטיה אני לא מכיר ומן הראוי שתתברר בבית המשפט, מדובר בסוג תביעות חשוב מאוד ותקדימי. זאת הפעם הראשונה הידועה לי שבה זוכי מחיר למשתכן מגישים תביעה אזרחית בעניין פגמים בהוראות ההסכמים שנחתמו איתם. כולי תקווה כי בתי המשפט יעמדו לצד הזוכים ויאכפו על הקבלנים להיצמד להוראות המכרזים שבהם זכו, ובכך יעניקו לזוכים את הזכויות שמגיעות להם. לתביעה מהסוג הזה יכולות להיות השלכות רוחב משמעותיות מאוד על תוכנית מחיר למשתכן, כי היא יכולה למנוע מצבים שבהם קבלנים ויזמים ינסחו בעצמם הסכמים שפוגעים ברוכשים ובזוכים".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search