"יש בישראל מחסור מטורף של אלפי מהנדסים, נרגיש זאת היטב אחרי המלחמה"

בכל שבוע, מרכז הנדל"ן מאיר בזרקור את הפינות הפחות מוכרות של בכירי הענף. והפעם - עו"ד בשמת פלג סרצ'נסקי, מנכ"לית איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, שמספרת איך למדה כעו"ד צעירה שלא מוכרחים לצעוק, על ההבדלים בין העולם המשפטי לעולם ההנדסי, העבודה עם ועדות הכנסת, והאם מערכת המשפט איבדה שופטת בפוטנציה?

שיתוף הכתבה
עו"ד בשמת פלג סרצ'נסקי, זרקור (שאולי לנדנר)עו"ד בשמת פלג סרצ'נסקי, זרקור (שאולי לנדנר)

עו"ד בשמת פלג סרצ'נסקי, מנכ"לית איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות בישראל, מתארחת השבוע במדור ומספרת על העבודה לצד בכירי המהנדסים בישראל, מהי העצה שהיא נותנת למהנדסים צעירים, העבודה שמחכה לענף ההנדסה והתשתיות עם סיומה של מלחמת חרבות ברזל, וכיצד הפכה את נטייתה לדבר בשקט מחיסרון לייתרון בהופעות בפני בית המשפט.

חוויה מכוננת במהלך הקריירה:
"התחלתי כעורכת דין, והדבר הראשון שעשיתי הוא להיות ליטיגטורית בבתי משפט. חשבתי שאהיה ליטיגטורית נוראית כי אני לא יודעת להרים את הקול, אני מדברת חלש ושקט, ואני גם לא בן אדם שעושה הצגות. למרות כל זאת הייתי ליטיגטורית מעולה, וזה בגלל שהבנתי מהר מאוד שאני מגיעה עם ארגז הכלים שלי, שאולי לא תואם את מה שהוא אמור להיות, אבל הוא מביא איתו דברים אחרים. העובדה שאני לא יודעת לעשות הצגות נתן לצד השני תחושה שאני אדם אמין. השקט שלי הוביל להקשבה בבית המשפט במקום התלהמות ודווקא קיבל הערכה מהשופטים.

"למדתי מזה שאתה לא יכול לשנות את מי שאתה, תעבוד עם ארגז הכלים שיש לך ובדרך כלל זה עובד נהדר כי זו הדרך הכי אותנטית. היה למשל מקרה שהגעתי לבית המשפט, והגיע עו"ד של הצד השני, ועוד לפני שהדיון התחיל הוא כבר הרים את הקול ועשה הצגה שלמה של כוחניות. ואז התחיל הדיון, ואותה התנהגות בריונית המשיכה, ואני הייתי בדיוק הפוך ממנו וזה עבד לטובתי".

טעות שלמדתי ממנה:
"אני מגיעה מהעולם המשפטי, אבל בשלב יחסית מוקדם בקריירה שלי נכנסתי לעולם הבינוי והתשתיות. בהתחלה עוד הסתכלתי על פרויקטים מזווית משפטית ודי מהר למדתי שזו טעות, שההסתכלות בפן המקצועי-הנדסי שונה לגמרי מההסתכלות בפן המשפטי. זה קרה כשכתבתי פעם חוזה קבלני יחד עם צוות שלם בחברה שעבדתי בה. כשבאתי לעשות הרצאה על זה בפני מנהלי הפרויקטים והמהנדסים, וללמד את הסעיפים החדשים שהכנסנו בחוזה, שעבדנו עליו במשך חודשים רבים, קיבלנו המון ריקושטים על דברים שלא עברו לנו אפילו בקצה המחשבה כשעבדנו על החוזה.

"ראינו בעיקר איך אנחנו מגנים על הלקוח שלנו אבל הפרקטיקה המקצועית, ההנדסית שנהוגה בשטח מדברת בשפה שונה. וכשלא קיימנו את השיח הזה תוך כדי עבודה, אז התוצאה הסופית הייתה שהיינו צריכים לעשות עוד עבודה כדי לדייק את ההסכם ולהתאים אותו למה שקורה בשטח".

דמות שהשפיעה עלי במיוחד:
"הילדים שלי. בעיקר הבנות שלי. ילדים משנים לנו את החיים, ואני מסתכלת על הבנות שלי שהן עכשיו בגיל ההתבגרות, רואה אותן גדלות וצומחות, ואני רואה נשים מדהימות, חזקות, חכמות, שואפות. זו תקווה מאוד גדולה. הן כל יום מלמדות אותי משהו, ומציבות מולי מראה שכשאת מאמינה בעצמך ובטוחה בעצמך - זה פשוט עובד". 

ההצלחה הכי גדולה שלי עד היום:
"העבודה באיגוד המהנדסים. אני שם כבר 5 שנים, ואחד הדברים שאני רואה שקרה בזמן שאני בתפקיד הוא שהאיגוד הפך לגוף שכל מקבלי ההחלטות מתייעצים איתו בדברים שקשורים לנושאים מקצועיים הנדסיים. כשיש ועדה בכנסת אנחנו הראשונים שהם מבקשים להתייעץ איתם. שיתוף הפעולה הזה עם מקבלי ההחלטות זו הצלחה מאוד גדולה, הוא מאוד משמעותי וחשוב, גם לניסיון האישי שלי".  

העצה שלי למי שנמצא בתחילת דרכו:
"מהנדסים נרשמים במשרד העבודה אצל רשם המהנדסים לפי התחום שהם למדו בתואר. אז הטיפ הכי גדול שאני יכולה לתת להם זה תחשבו מה אתם רוצים ותלכו למסלול שתמשיכו בו גם אחר כך. לא שזה לא ניתן לשינוי, זה פשוט תהליך יותר מורכב. ולכן תחשבו מה אתם רוצים לעשות כשתהיו גדולים תוך כדי התואר וברגע שסיימתם את הלימודים מהרו להירשם ואל תדחו את זה כי גם נושא הרישוי תלוי במועד שבו הם נרשמו - סופרים להם 3 שנים מהמועד של הרישום. חשוב שיבינו את התהליך הזה כדי לא לפספס".

ההחלטה הראשונה שהייתי מקבלת אם הייתי שרת הבינוי והשיכון:
"מיפוי של כל הגורמים בענף הזה. אחת הבעיות הכי גדולות הן שענף הנדל"ן הוא ענק ומסועף מאוד. משלב היזום ועד השלב הסופי יש המון מתכננים, תעשייה, גורמים ממשלתיים כמו רמ"י. המיפוי של הגורמים האלו יעזור להבין איפה החסמים של כל אחד מהשלבים. אנשים יופתעו עד כמה זה קריטי. אנחנו כל הזמן מתעסקים בנושא הסרת חסמים מהרישוי, אבל זה לא רק שם. לכל האורך יש קשיים וחסמים ואם מישהו פעם אחת היה עושה את העבודה הזו עד הסוף, היינו מגלים המון".

הדבר המרכזי שלדעתי אנשים לא מבינים לגבי תחום הנדל"ן:
"שיש השפעה מכרעת לכל מה שקשור לתשתיות. כבישים, בתי חולים, זה מערך מאוד קריטי וצריך להסתכל על הכל ביחד".

קולגה שאני מעריכה במיוחד:
"יש לי זכות ענקית לעבוד עם צמרת ההנדסה בארץ, האנשים הכי מקצועיים והכי משפיעים על הענף. יגאל גוברין, ישראל דוד, גיא גבע, יואב סרנה, אורלי אינדיצקי. מבחינתי הם ההשפעה הגדולה ביותר שיכולתי לבקש ואני לומדת מהם כל הזמן". 

הפרויקט האהוב עלי:
"אני מאוד גאה בפרויקטי תשתיות שיש לנו בארץ. השנה נתנו פרס לכביש 16, בשנה שעברה לכביש 60, יש לנו בארץ פרויקטים מדהימים של גשרים, מנהרות. הרמה ההנדסית פה היא מאוד גבוהה". 

הדבר שאני הכי אוהבת לעשות מחוץ לשעות העבודה:
"להיות עם המשפחה והחברים".

אם לא הייתי מנכ"לית איגוד המהנדסים הייתי...
"עד התפקיד הזה מאוד אהבתי להיות יועצת משפטית. אז כנראה שהייתי הולכת למסלול של שיפוט".

התחזית שלי לשנה הקרובה:
"אחרי שערפל הקרב יתפוגג בצפון, אנחנו נצטרך להתמודד עם הנזקים של התשתיות שיש שם וכמובן של הבינוי. אני מאמינה שתהיה תנופה מאוד גדולה, וטוב נעשה אם ניערך לזה מראש, כי כבר היום אנחנו נמצאים במצב שיש מחסור מטורף באלפי מהנדסים, בלי קשר למלחמה. זה מחסור שאנחנו נרגיש ביתר שאת אחרי המלחמה". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נת"עאיגוד המהנדסים לבניין ותשתיות בישראלזרקוראיגוד המהנדסיםבשמת פלג סטרשנסקי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...