החיים בתלת מימד: המערכת שמשנה את ענף הנדל״ן

יוזמות טכנולוגיות חדשות למידול ומיפוי בענף הנדל"ן מבורכות תמיד, והיום יותר מאי פעם. הטכנולוגיה של Simplex 3D מספקת מודלים תלת-ממדיים איכותיים של רוב שטחי הארץ ושכבות מידע רלוונטיות לכל גורם בענף הנדל"ן, מייעלת את שרשרת התכנון והבנייה כולה ואת התפקוד של כל חולייה בתוכה

שיתוף הכתבה
אבי אפללו, מנכ"ל Simplex 3D. ברקע- שכבת "עתידים". צילום: אופיר גפקוביץ'אבי אפללו, מנכ"ל Simplex 3D. ברקע- שכבת "עתידים". צילום: אופיר גפקוביץ'

ההתייעלות הטכנולוגית של ענף הנדל"ן, שתופסת תאוצה בשנים האחרונות, נחוצה היום יותר מתמיד. המשבר הנוכחי הוא אמנם מהגדולים שידע הענף, אך היום שאחרי המלחמה עוד יגיע, וגם הביקוש יחזור בסופו של דבר. כל יוזמה טכנולוגית שתאפשר לענף להתאושש מהר היא מבורכת, בייחוד אם ביכולתה לשרת מגוון רחב של גופים המעורבים בתהליכי התכנון והבנייה.

אחד התחומים הלוקים בחסר מבחינה טכנולוגית, לפחות עד לפני מספר שנים, הוא דווקא התחום הגיאוגרפי, וליתר דיוק – היכולת להנגיש מידע מבוסס מיקום בצורה איכותית, נוחה ויעילה ליזמים, מהנדסים, אדריכלים ורשויות. אתרי העיריות, Google Maps ו-Govmap  שימשו במשך זמן רב כמקורות המידע העיקריים. אולם, המידע הקיים והכלים שהם מציעים לא מאפשרים לעשות בהם שימוש יעיל לתהליכי תכנון בפועל.

"החוסר במערכות מידע גאוגרפי שנגישות לכל בעל מקצוע בתחום הנדל"ן היה מאוד בולט", מספר אבי אפללו, מנכ"ל ושותף מייסד בחברת 3D Simplex. "לא הייתה מערכת, בטח לא מערכת אינטרנטית, שמאפשרת לתכנן בסביבה עירונית על גבי מודלים תלת ממדיים באיכות גבוהה ולהתאים את המידע שהיא מספקת לגבי כל שטח לצרכיהם של אנשי המקצוע השונים בענף הנדל"ן".

שכבות מידע רלוונטיות לכל גורם בתהליך הבנייה

מתוך הצורך הזה נוצרה מערכת 3D Simplex – מערכת מידע גאוגרפית (GIS) המכילה מודלים תלת ממדיים ריאליסטיים ומקיפה כיום כמעט את כל שטח מדינת ישראל, באיכות וברמת דיוק חסרות תקדים.

Simplex היא פלטפורמה אינטרנטית נוחה לשימוש, שעל אף שאינה מצריכה ידע מקצועי קודם בניהול מערכות גאוגרפיות מורכבות, היא מאפשרת לכל משתמש להפיק ניתוחים מקצועיים למטרותיו. המערכת מרכזת תחת קורת גג אחת מגוון נתונים ושכבות מידע המשרתים את צרכיהם של גופים רבים הלוקחים חלק בתהליך הבנייה – יזמים, חברות הנדסה או תשתיות, אדריכלים, שמאים, עיריות, אנשי מכירות, מתווכי נדל"ן ועוד.

מה קורה, לדוגמה, כאשר אדריכל מעוניין למדוד מרחוק את המרחק המדויק בין 2 בניינים או להבין כיצד ישפיע בניין אחד עתידי על שדה הראייה של בניין אחר? במקרה הפשוט, ניתן לצאת לשטח ולבצע מדידות, אבל פעמים רבות גם זה לא מספק פתרון. כדי להבין במדוייק השפעה של בנייה עתידית, לדוגמא, גם יציאה לשטח לא מועילה ונותר רק לנבור במסמכים כדי לנסות להבין מה ייבנה, ואז לדמיין או להעריך איך זה ישפיע על הסביבה. הטכנולוגיה של Simplex 3D מביאה ערך מוסף פורץ דרך בתחום זה, החוסך בשלושה מרכיבים משמעותיים של תהליך התכנון, אשר באים לידי ביטוי בחיסכון ניכר בזמן, משאבים וכוח אדם.

אדריכלים, מהנדסים או חברות להקמת תשתיות מקבלים באמצעות המערכת מיפוי תלת ממדי מדויק של השטח, הנעשה באמצעות צילום איכותי ברזולוציה הגבוהה ביותר בעולם כיום, 3 ס"מ לפיקסל, וברמת דיוק הנדסית. "המשמעות של זה", אומר אפללו, "היא שהמשתמש רואה כמעט כל פרט, כאילו הוא נמצא במקום באמת, ויכול לבצע מדידות מדויקות בלי לשלוח צוותים לשטח".

כלי מדידה וחתך גבהים, מערכת Simplex 3D

כיום, כוללת המערכת מודלים תלת ממדיים של רוב חלקי הארץ, והמתכונת בה היא פועלת, בצורה של רכישת מנוי, מאפשרת לכל משתמש לגשת למידע קיים, מפורט, איכותי ועדכני, ללא צורך לממן את יצירת המודלים עצמם.

את המודל התכנוני שיוצר המתכנן ניתן להעלות אל המערכת בלחיצת כפתור, ולמקם את המבנה בסביבה האורבנית, במיקום ובקנה המידה המדויקים שבהם הוא עתיד להיבנות. הדבר מאפשר לבצע מגוון ניתוחים סביבתיים בהסתמך על יכולות המערכת השונות, בהן למשל יכולת הדמיה מתקדמת, המאפשרת למתכננים למקם את הפתחים בדירה בהתאם לסביבה ולנוף, או היכולת לחזות מה תהיה הזווית המדויקת של השמש בכל מיקום, בכל שעה ובכל יום לאורך השנה.

יכולות אלו באות לידי ביטוי לא רק בשלב התכנון אלא גם בשלבי המכירה, בהם הרוכשים העתידיים יכולים להבין מה יהיה הנוף מכל חלון בדירה, האם המרפסת תהיה מוארת או מוצלת ובאילו שעות, וכן הלאה.

לכל אלו מתווספת שכבת מידע חיונית הנקראת "עתידים", אשר מציגה בתלת ממד את כל תוכניות הבנייה המאושרות שהופקדו במנהל התכנון בשנים האחרונות. באמצעות המידע, המתעדכן על בסיס שבועי, ניתן להבין כיצד ייראה כל אזור בשנים הבאות, הן לצרכים תכנוניים והן לטובת שיקולי הרכישה של לקוחות פוטנציאליים. שכבת מידע נוספת, שהחברה משיקה בימים אלה היא שווי עסקאות נדל"ן .

" אדריכל העירייה ואדריכל הפרויקט עובדים יחד על פלטפורמה אחת והעיר מרוויחה"

לצד כ-100 רשויות מוניציפליות , מנויות למערכת כ-500 חברות פרטיות, ביניהן חברות יזמות נדל"ן, אדריכלות, תשתיות ואפילו גופי ביטחון. בסך הכל, נעזרים בשירותי Simplex  עשרות אלפי משתמשים רק בישראל. החברה מרחיבה את פעילותה למדינות נוספות, השיקה לאחרונה מודל של מיניאפוליס בארה"ב, ערים בצפון איטליה ובקרוב משיקה את ניו יורק, ליסבון ועוד.

אחד המאפיינים הבולטים של המערכת הוא היכולת לייצר שיתוף פעולה פורה בין גורמים שונים העובדים על אותו הפרויקט.

"האדריכל שבונה את המודל ומעלה אותו למערכת יכול לשתף את היזם ואת האדריכל של העירייה, וכך נוצר מעין אקו-סיסטם של בעלי עניין שפועלים במשותף. בכל רגע נתון, כולם יכולים לראות את הפרויקט בסביבה ריאליסטית ולהיות שותפים להתקדמות התכנון ולכל הניתוחים הרלוונטיים", אומר אפללו.

מאפיין זה הוא אחד היתרונות המרכזיים עליהם מצביע יואל לוי, ראש תחום טכנולוגיה בעיריית אור יהודה, שהיה מהראשונים לזהות את הפוטנציאל של המערכת והכניס אותה לשימוש העירייה כמעט מיומה הראשון.

"היה לי ברור שמדובר בכלי שיכול לשפר יכולות באופן דרמטי", הוא אומר. "היכולת להסתכל על אותו מודל בתלת ממד, כל משתמש בצורה שנוחה לו, מייצרת שפה אחידה, הופכת את הדיונים לחכמים ויעילים יותר, מקצרת תהליכים ומסייעת בקבלת החלטות".

לדברי לוי, Simplex משמשת את העירייה בכל דיון שיש בו אופי גיאוגרפי, החל בהיערכות לקראת מרוץ אור יהודה השנתי, וכלה בשלבי התכנון של בניין מגורים, פארק או מתחם חדש שמוקם בעיר. "כאשר ישות חדשה מוקמת בעיר, מגוון גורמים בעירייה לוקחים חלק בהחלטות התכנוניות. וכשכולנו משתמשים באותו כלי עבודה, אפשר להבין את כלל המשמעויות של הישות החדשה הזאת. לתכנן איך יתבצע פינוי האשפה, למשל, בהתאם למבנה עצמו ולרחובות הסמוכים, להבין איזה צל המבנה יעשה ואם זה ישפיע על ההצללה הדרושה בגינות סמוכות. אגב, בזכות Simplex  נמנענו מלהשקיע הרבה כסף בפאנלים סולריים שלא היו מחזירים את ההשקעה, כי המערכת הראתה לנו שבמבנים מסוימים הגגות נמצאים 30-40 אחוזים מהזמן תחת הצללה של מבנים סמוכים".

יואל לוי, ראש תחום טכנולוגיה- עיריית אור יהודה.  צילום: פרטי

יש גם פונקציות מבצעיות

לצד יתרונות אלו, מציין לוי גם את פשטות השימוש ב-Simplex  ומעל לכל, את ההתפתחות הבלתי פוסקת שלה. "המערכת לא מפסיקה להשתכלל", הוא אומר, "בין אם זה על ידי פישוט של פונקציות קיימות או על ידי הוספת יכולות חדשות שמעצימות את היכולת להשתמש בה".

בשבועות האחרונים השתמשה חברת Simplex בגמישות של המערכת שיצרה גם לטובת צרכי המלחמה. החל מבוקר השביעי באוקטובר, אפשרה החברה שימוש חינמי במערכת לכל גופי הביטחון, שנעזרו בה לצרכי הגנה, העמקת ההיכרות עם המרחב, פריסת כוחות, מערכים ושטחי כינוס ועוד.

בהמשך, הוסיפה החברה פונקציה המאפשרת לחמ"ל כיתת כוננות לראות בזמן אמת את מיקומי החברים בכיתה והופכת את המערכת למעין מערכת מבצעית לפיקוד ושליטה. בנוסף, פיתחה החברה מערכת התראות המאפשרת לכל תושב בארץ לדווח על אירועים ביטחוניים או מסכני חיים, כאשר הדיווח והמיקום של המדווח נשלח אוטומטית לכיתות הכוננות.

מייעלים את השרשרת וכל חולייה בתוכה, גם אחרי המלחמה

חבילת היכולות המבצעיות של המערכת, אשר קיבלה את השם ProTect, מהווה כיום מוצר נלווה לשירותים האדריכליים וההנדסיים של מערכת Simplex, שגם אותם ממשיכה החברה לשכלל ולפתח.

במקביל לפעילות המקומית, ממשיכה Simplex 3D לפתח מודלים תלת ממדיים גם בארה"ב, באיטליה ובקרוב גם ביפן ובמדינות נוספות באירופה. לא מכבר סיימה החברה את מיפוי העיר ניו יורק באחד הפרויקטים הגדולים בעולם שנעשו בתלת ממד ברזולוציה גבוהה. בנוסף, מפתחת החברה בימים אלו יכולות מתקדמות להפקת תובנות מהמפה באמצעות פיתוח כלי AI, המאפשרים לדוגמה זיהוי מבנים הנמצאים בסיכון גבוה במקרה של רעידות אדמה.

"זה פיתוח חדש שמתקדם מאוד יפה" אומר אפללו. "אנחנו כל הזמן משפרים את המערכת, שומעים פידבקים מהשוק ומנסים להעלות את הערך שהלקוחות שלנו מקבלים באמצעותה. המערכת מייעלת את שרשרת הערך כולה ע"י שיפור קבלת ההחלטות של כל חולייה בתוכה.

 

לפרטים נוספים >>


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:טכנולוגיות בנייהטכנולוגיהתכנון בתלת ממדSimplex
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...