"אם נדל"ן זו ריצת מרתון, אז התחדשות עירונית היא טריאתלון. אתה חייב להיות מולטי טאלנט"

בכל שבוע, מרכז הנדל"ן מאיר בזרקור את הפינות הפחות מוכרות של בכירי הענף. והפעם - עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, שמספרת איך שמה סוף לתופעת המאכרים שהיו מחתימים דיירים בלי בסיס, על הבכירה במשרד השיכון שנתנה לה השראה, ועל חשיבות הקשב לשטח: "השבוע באו אלי בעלי דירות שהתלוננו שהפרויקט עדיין לא יוצא לפועל ותארו את המצוקה שהם חיים בה. זה מגדיל את המוטיבציה"

שיתוף הכתבה
עינת גנון, זרקור (רז רוגובסקי)עינת גנון, זרקור (רז רוגובסקי)

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מתארחת השבוע במדור ומשתפת מהתובנות שלמדה לאורך הדרך, מספרת מה היה הדבר הראשון שהיתה עושה לו היתה שרת השיכון ומה היא חושבת על המשנה ליועמ"שית כרמית יוליס, וגם על הפרויקט האהוב עליה שהוא גם פרויקט הדגל שלה - התחדשות שכונת קריית משה ברחובות.

חוויה מכוננת במהלך הקריירה:
"אחד הדברים שמבחינתי מאוד משפיעים על העבודה שלנו, אלו המפגשים הבלתי אמצעיים עם בעלי דירות, כדי להבין מה אנשים באמת רוצים. לראות את הדברים מהזווית של בעלי הדירות מאפשר לי לתת להם מוצר טוב יותר, שישפר להם את החיים. רק השבוע נפגשתי עם קבוצה של בעלי דירות, מבניין אחד בפרויקט ענק, שבאו והתלוננו למה הפרויקט שלהם עדיין לא יוצא לפועל. הם תיארו את המצוקה שהם חיים בה, במיוחד בכל נושא המיגון בתקופת המלחמה. כשאתה שומע וחשוף למצוקות של אנשים, זה נותן לך את המוטיבציה לקדם עוד יותר את הפרויקטים, ולא רק להסתכל על האינטרסים של הממשלה, שהם יותר רחבים".

טעות שלמדתי ממנה:
"למדתי שכשמנסים לקדם תהליך או מוצר, בלי לבנות הסכמות עם השותפים הרלוונטיים, גם אם מבחינתנו זה המוצר הטוב ביותר, דינו של התהליך הוא או לרדת לטמיון, או להיכשל".

דמות שהשפיעה עלי במיוחד:
"ברמה האישית, אלו סבא וסבתא שלי משני הצדדים. שניהם עלו לארץ לפני קום המדינה, והקימו בית ומשפחה מאפס, למרות שלא היו להם אמצעים רבים, ולמרות שהיו להם לא מעט קשיים. הם היו מאנשי חומה ומגדל, ממקימי חניתה, חלק מהמשפחה שלהם נספה בשואה, ועדיין בנו פה בתים לתפארת.

"ברמה המקצועית, זו סופיה אלדור, שהייתה עוד לפני מנהלת אגף תכנון ערים במשרד הבינוי והשיכון, והיא זו שקיבלה אותי לעבודה תחתיה. עד היום היא דמות מלאת אנרגיות בלתי נלאות, אישה עם חזון, יצירתיות, ובעיני פורצת דרך בתחום שלנו. אופן הפעילות שלה והדברים שהיא הובילה אליהם מאוד השפיעו עלי".

ההצלחה הכי גדולה שלי עד היום:
"חתימה על הסכמי מסגרת עם רשויות מקומיות, גם לקידום התחדשות עירונית . היום אנחנו מפעילים 12 הסכמים כאלה ואנחנו שואפים להגדיל את זה השנה. התחלתי לדבר על זה בממשלה כבר ב-2014, ובהתחלה כולם הסתכלו עלי ואמרו 'על מה את מדברת, מה פתאום שנעזור לרשויות במימון תשתיות, המדינה מתקצבת תשתיות במקום שהיא מפתחת, מה פתאום שניתן את זה בהתחדשות עירונית'. לשמחתי, הצלחתי לשכנע ולרתום את כולם, בעיקר את משרד האוצר, כי מדובר בתקציב שלא מגיע מהכנסות על הקרקע.

"היום אנחנו מפעילים את המהלך הזה זו השנה השלישית, ואנחנו רואים את ההשפעה המדהימה שיש בהסכמים האלה, כי הם נותנים תמריץ מאוד משמעותי לרשויות המקומיות להנפיק את היתרי הבנייה. פתאום הן רודפות אחרי היזמים להשלים היתרים, ומהנדס העיר מתקשר ליזם כדי לשאול למה הוא עדיין לא שילם אגרות. זה כסף שהרשויות המקומיות צריכות, כי יש דברים שהיטל השבחה לא מכסה.

"מהלך נוסף שקידמתי היה ' חוק המארגנים בהתחדשות עירונית', חוק שהמצאתי מאפס, ועזר להסדיר את תופעת המאכערים שהיו מחתימים דיירים על התחייבויות ותמורות שלא היו להן בסיס. היום נכנסו לתחום מארגנים מקצועיים שעובדים לפי החוק ויש לפונקציה הזו תרומה משמעותית, כי הם מובילים את התהליך עבור בעלי הדירות".

העצה שלי למי שנמצא בתחילת דרכו:
"ללמוד טוב טוב את רזי המקצוע, מעבר לאוניברסיטה. להשקיע המון אבל בצניעות. בעיני, גם אם בא מישהו רענן עם ראייה אחרת זה טוב, אבל קודם כל תלמד ורק אז תשמיע. הדבר השני, אם אתה בממשלה, אתה חייב להיות קשוב לשטח, למי שבפועל עושה את הדברים, מכל המקצועות והעוסקים בתחום. אי אפשר רק לשבת במשרדים ולקדם תהליכים בלי ששומעים איך הדברים מיושמים בפועל".

ההחלטה הראשונה שהייתי מקבלת אם הייתי שרת הבינוי והשיכון: 
"כדי להאיץ את תהליכי הבנייה במשק, הייתי מתקצבת בנדיבות את כל הפונקציות של בודקי התוכניות וההיתרים גם בוועדות המחוזיות והמקומיות, מגדילה כוח אדם, ומתגמלת אותו הרבה יותר בנדיבות כדי שפרויקטים יאושרו מהר יותר. כל מי שיושבים בתחנות האלו קורסים מהעומס, וזו פונקציה של זמינות כוח אדם וכן כוח אדם ברמה גבוהה. אם במקום שיהיו 4 בודקי היתרים יהיו 8, התהליכים יהיו הרבה יותר מהירים".

הדבר המרכזי שלדעתי אנשים לא מבינים לגבי תחום הנדל"ן:
"נדל"ן זו ריצת מרתון, זה לא מתבצע בבת אחת וגם מאוד קשה לעשות בתחום הזה שינויים, כי לוקח זמן עד שהשוק מפנים אותם. בהתחדשות עירונית זה כבר טריאתלון, וצריך מגוון מאוד רחב של מיומנויות. אתה צריך להיות ממש מולטי טאלנט כי אלו עולמות התכנון והבנייה, אבל גם היבטים אנושיים של עבודה סוציאלית, ויש היבטים משפטיים, ניואנסים בחקיקה של איך מקדמים תהליכים, ואיך עולמות המיסוי והשמאות מתחברים פה. חייבים לפתח את כל התחומים כדי להצליח לקדם פרויקט של התחדשות עירונית ".

קולגה שאני מעריכה במיוחד:
"כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה. אני מכירה אותה עוד מתחילת דרכה, כשעבדנו יחד על עולמות ההתחדשות העירונית וקידמנו ביחד הרבה מאוד חוקים ותהליכים. הצמיחה שלה למעלה היא מאוד מרשימה. מגיעות אליה הכרעות במגוון מאוד רחב של דברים ואני מאוד מעריכה את המקצועיות שלה, והדרך שלה להגיע לפתרונות הטובים ביותר".

''הצמיחה שלה מאוד מרשימה''. המשנה ליועמ''ש עו''ד כרמית יוליס (קובי שרביט)''הצמיחה שלה מאוד מרשימה''. המשנה ליועמ''ש עו''ד כרמית יוליס (קובי שרביט)

הפרויקט האהוב עלי:
"קריית משה ברחובות, זה פרויקט הדגל שלי. תוכנית התחדשות העירונית הגדולה ביותר במדינת ישראל שקידמתי, שמדברת על הריסה של 1,300 יח"ד קיימות שבמקומן ייבנו 10,000 יח"ד, וכוללת גם אזור תעסוקה. זה ממש רובע שלם חדש ברחובות. במקומות אחרים הוא יכול היה להיחשב עיר בפני עצמה. זה פרויקט שאמור להביא למהפך בשכונה שקיבלה בעבר לא מעט הבטחות, ומאופיינת בעיקר באוכלוסייה אתיופית. הדיירים היו ממש חסרי אמון אחרי ששבעו מהבטחות שלא התקיימו.

"היום הפרויקט נמצא בתחילת ביצוע. הוא כולל קרקע פנויה, שמההכנסות שלה אנחנו משלימים את חוסר הכדאיות הכלכלית, וחלק מהמגרשים כבר שווקו. רק השבוע ישבתי עם חלק מהיזמים והעירייה בישיבת מעקב לראות איך מוציאים את זה כמה שיותר מהר אל הפועל. במקרה הזה זה לא רק לתת מענק ולשבת במשרד, זה לראות איפה יש בעיות, למה עדיין לא נחתם הסכם פיתוח עם העירייה, זו ממש מעורבות אישית שלי בשלבי הביצוע, דבר שכעיקרון כמשרד ממשלתי אנחנו לא אמורים לעשות. אבל פה אני עושה את זה כיה זה נותן דחיפה וחשוב לי ברמה האישית".

הדמיה של תוכנית ההתחדשות בשכונת קריית משה ברחובות (בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים)הדמיה של תוכנית ההתחדשות בשכונת קריית משה ברחובות (בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים)

הדבר שאני הכי אוהבת לעשות מחוץ לשעות העבודה:
"לקרוא, יש כמה חנויות ספרים שמתפרנסות ממני לא רע ותמיד יש לי על השידה לפחות שני ספרים. אני אוהבת לעשות גם דברים שמאתגרים אותי כמו אומגה או צניחה חופשית, שזה משהו שמאפשר לך להתנתק לזמן קצר, ונותן גם שלווה ואת האפשרות לראות את הדברים מנקודת המבט של הציפור".

אם לא הייתי בכירה בשירות הציבורי הייתי...
"בילדותי הייתי אצנית, אבל את זה זנחתי. קשה לי לראות את עצמי מחוץ לשירות הציבורי, כי כל תהליך משפיע רוחבית, אבל כנראה שהייתי עורכת דין שמסייעת לדיירים בהתחדשות עירונית, כי הם בכל אופן יהיו החולייה החלשה בתהליך והייתי רוצה לסייע להם".

התחזית שלי לשנה הקרובה:
"ברור שהמחצית הראשונה של 2024 תמשיך להיות בטורים נמוכים כמו ברבעון האחרון, אבל אני מאמינה שבמחצית השנייה נראה התאוששות וחזרה לפעילות הרבה יותר אינטנסיבית, גם בגלל שהריבית קצת תרד, אומר בזהירות. בסופו של דבר במדינת ישראל הביקוש למגורים תמיד יהיה גבוה בגלל הריבוי הטבעי והתגברות העלייה מחו"ל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתעינת גנוןסופיה אלדורמשרד השיכוןזרקורכרמית יוליסהתחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...