בתום דיון לילי ממושך: הקבינט הבטחוני לא קיים הצבעה על החזרת הפועלים הפלסטינים

זאת בעקבות העדר רוב לעמדת רוה"מ שתמך בהשבה הדרגתית של פועלים פלסטינים מיו"ש. לדיון קדמה החלטת הקבינט החברתי-כלכלי בראשות שר האוצר, שהמליץ שלא להחזיר עובדים פלסטינים לעבודה בישראל, למרות המחסור החמור בעובדים בענפי הבנייה והחקלאות. גם שר השיכון תמך בהחלטה

שיתוף הכתבה
ישיבת הקבינט החברתי-כלכלי (דוברות שר האוצר)ישיבת הקבינט החברתי-כלכלי (דוברות שר האוצר)

בתוך דיון ממושך, הקבינט הבטחוני לא קיים הלילה (בין יום א' ל-ב') הצבעה על החזרת הפועלים הפלסטינים לעבודה בענפי הבניין והחקלאות בישראל, זאת בשל העדר רוב לעמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו שביקש לאפשר החזרה הדרגתית של העובדים. הדיון התקיים שעות ספורות לאחר שהקבינט החברתי-כלכלי בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ' המליץ אמש (א') שלא להכניס פועלים פלסטינים מיהודה ושומרון לעבודה בישראל. זאת בהתייחס להצעה שהניח המטה לביטחון לאומי (המל"ל) להכנסת 28,000 פועלים לעבודה בישראל.

הבוקר ברך סמוטריץ' על תוצאות ישיבת הקבינט וכתב ברשת החברתית X: "ישיבת קבינט מדיני חשובה אתמול. בהתאם להחלטה שהובלנו בקבינט החברתי כלכלי -  לא אושרה הכנסת פועלים ערבים מיו״ש. כספי עזה ירדו מסדר היום ללא דיון. ‏ביטחון אזרחי ישראל מעל הכל".

החלטת הקבינט החברתי-כלכלי התקבלה למרות המחסור החמור בעובדים בענף הבנייה, החקלאות ובענפים נוספים. הדיון התקיים על רקע בקשת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מהקבינט החברתי האזרחי שבראשות השר סמוטריץ', לבדוק את האפשרות להגדיל את מספר העובדים הפלסטינים שנכנסים לישראל, ולהכין את מסקנותיו עבור הקבינט הבטחוני.

ההמלצה שלא לאפשר כניסת עובדים פלסטינים עברה בתמיכת כלל השרים, למעט שר החקלאות אבי דיכטר שבחר לא להצביע, וללא מתנגדים. גם שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, וגם שר הכלכלה, ניר ברקת - שבאחריותם לפתור את נושא המחסור בפועלים בענף הבנייה - הצביעו נגד. בנוסף, החליטו השרים לקרוא לרה"מ נתניהו, לקיים בהקדם דיון על השוואת הסמכויות והקריטריונים לכניסת פועלים פלסטינים ליישובים הישראליים ביו״ש, לשם כניסתם מותרת בשלב זה.

בענף הבנייה, חסרים כיום כמעט 100,000 פועלים, רובם פועלים פלסטינים, והשאר פועלים ממדינות זרות שעזבו את ישראל עם תחילת המלחמה, מצב אשר מביא לשיתוק בחלק גדול מאתרי הבנייה. בשבוע שעבר התקיים בקבינט החברתי דיון מקדים בנושא, שבסופו נמסר ממשרד הכלכלה כי המשרד "מתנגד להסתמכות על העובדים הפלסטינים כמקור מרכזי בשוק התעסוקה. הסתמכות זו עלתה ועולה למשק מחיר כבד שאסור שיחזור על עצמו. המשרד רואה חשיבות רבה בהגדלת כמות העובדים הזרים במשק בהיקף של כ-179 אלף עובדים זרים נוספים".

יו״ר הקבינט החברתי כלכלי, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, אמר היום: "אני מודה לחבריי בקבינט על הצבעתם כנגד ההכנסה של הפועלים הערבים תושבי יו״ש לעבודה בתחומי הקו הירוק. חלק משמעותי מההפנמה של קריסת הקונספציה היא שאסור להמשיך את מה שהיה. כסף והיתרי בנייה לא קונים שקט. מי שירצח אותנו כשאין לו כסף ירצח אותנו כשיש לו כסף. ביטחון אזרחי ישראל קודם לכל ואנו ממליצים לקבינט המדיני בטחוני שלא לאשר את הכנסת הפועלים. ניתן וצריך לקדם חלופות שיתנו מענה אחר למשק. אני סבור שהמצב צריך להיות דומה גם בעבודה בתוך יו״ש, והקבינט הכלכלי קיבל החלטה לקרוא לקיום דיון בהקדם בהשוואת הקריטריונים של כניסת פועלים ערבים מיו״ש גם ליישובים ביו״ש. אסור להפלות בין דם לדם וביטחון כל אזרחי ישראל חייב להיות מעל לכל שיקול אחר״.

בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מסרו בעקבות הדיון כי הם דורשים מראש הממשלה למנות פרויקטור שירכז את נושא הבאת העובדים הזרים לישראל, וכן כי "טרם השביעי באוקטובר, עמדה מכסת העובדים הפלסטינים על קרוב ל-90 אלף. הם כולם לא עובדים כבר חודשים בישראל. ככל והממשלה והקבינטים - הביטחוני והכלכלי , יחלטו שלא להחזיר אותם עכשיו לעבודה בישראל, מוטלת על הממשלה חובה לייצר חלופה על ידי הבאת עובדים זרים באופן מיידי. כיום כמחצית מאתרי הבנייה משותקים והכנסות המדינה ממיסים מענף הבנייה צנחו וממשיכים לצנוח. קבלנים רבים כבר נמצאים על סף קריסה. ללא הבאת עובדים זרים מיידית, יגרם נזק בלתי הפיך לכלכלת ישראל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בצלאל סמוטריץ'התאחדות הקבלניםחרבות ברזלהקבינט החברתי כלכלי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...