משרד האוצר נגד הגדלת הסיוע לקבלנים: "עלולה לפגוע בדינמיקה של ירידת מחירים"

בדיון סוער שהתקיים אתמול בוועדת הפנים של הכנסת הציג גם מנכ"ל רמ"י עמדה קשוחה מול הקבלנים: "יש פה משחק פסיכולוגי שגם הקבלנים וגם הבנקים משחקים אותו יפה". נציג התאחדות הקבלנים תקף: "ענף הבניה יושב על 500 מיליארד שקל חוב. אנחנו נלחמים על חיינו כרגע"

שיתוף הכתבה
ראש אגף התקציבים באוצר, יוגב גרדוס (דוברות משרד האוצר)ראש אגף התקציבים באוצר, יוגב גרדוס (דוברות משרד האוצר)

"יש בשוק 60,000 דירות שיכולות להימכר מחר בבוקר, הדירות האלה ימכרו אם יורידו מחירים. הייתה עליית מחירים ואנחנו לא רוצים לייצר מנגנונים שיעכבו ירידות מחירים". כך אמר אתמול (ג') נציג משרד האוצר אסף וקסלר, בדיון שהתקיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, שעסק בירידה הדרמטית במספר עסקאות הנדל"ן בעקבות המלחמה וההשלכה על מלאי הדירות, ובשאלה האם יש לנקוט בצעדי סיוע נוספים ליזמיות הבניה. "בסוף מדובר בשיווי משקל כלכלי. יש פתרונות שוק שיכולים לקרות ולזה אנחנו שואפים", הוסיף.

במנהל מקרקעי ישראל, כמו במשרד האוצר, מתחו ביקורת על היזמים והבנקים, בטענה כי הם מנסים למנוע ממחירי הדירות לרדת, בהתאמה למצב שוק הנדל"ן. מנהל רמ"י, ינקי קוינט, אמר בדיון כי "אנחנו משחקים גם מול הבנקים וכשהם יקבלו את ההחלטה להוריד מחירים, המחירים ירדו. יש פה משחק פסיכולוגי כשגם הקבלנים וגם הבנקים משחקים אותו יפה".

מנגד טענו נציגי החברות הקבלניות כי הדרישות של המדינה, כגון מס רכישה על קרקע, היטלי השבחה ואגרות על עובדים זרים שנכנסים לא מאפשרות להוריד את המחירים. סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין, השיב לוקסלר ואמר "אתה מציע שענף הבנייה יושיט את היד לצווארו ויתאבד. ענף הבניה יושב על 500 מיליארד שקל חוב. אנחנו נלחמים על חיינו כרגע. יש קבלנים קטנים שמייצרים 80% מהיצע הדירות, ואין להם את היכולות שהאוצר חושב שיש להם. עם הרווחים הקבלן משלם מיסים גבוהים ורוכש קרקעות להתחלות בניה חדשות".

"עצירת עסקאות שמזכירה את סגר הקורונה"

מ"מ הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמואל אברמזון, הציג בדיון את הנתונים, לפיהם בחודש ספטמבר נרכשו 6,000 דירות בלבד - ירידה של 26% בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה. בסקירה החדשית האחרונה שפרסם על ענף הנדל"ן למגורים, אף טען הכלכלן הראשי כי מספר העסקאות באוקטובר צפוי להיות נמוך באופן דרמטי. "מדובר על עצירה של העסקאות לשוק הנדל"ן שמאוד מזכירה את הסגר בקורונה", אמר אברמזון.

נציגת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רינת כהן מורנו, עדכנה כי בחודש אוקטובר נמכרו פחות מ-1,000 דירות חדשות, וחלה ירידה של 30% בהתחלות הבניה לעומת ספטמבר. לשאלת יו"ר הוועדה אשר - מה צריך לעשות במצב זה, ענה אברמזון כי המחסור בעובדים מהווה את הבעיה העיקרית לענף, וכן בעיות המימון, וכי במשרד האוצר בוחנים מהם החסמים שעוצרים את התחלות הבנייה. אברמזון הדגיש בדיון כי במשרד האוצר "מאוד נזהרים, ומציעים לוועדה להיזהר מלנקוט בצעדים שיפגעו בדינמיקה של ירידת מחירים".

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, מתח ביקורת קשה על משרדי הממשלה, ובעיקר על משרד האוצר ובנק ישראל, שהסתפקו לדבריו בזריקת האחריות על גורמים אחרים, והודיע כי יקיים ישיבה נוספת בנושא בשבוע הבא, שאליה יוזמן גם הממונה על התקציבים במשרד האוצר. "אם לא נפעל עכשיו לתקן את הירידה בהתחלות הבנייה ובעיות נוספות שמעיקות על ענף הנדל"ן, נתעורר אחרי המלחמה עם השלכות הרסניות. אנחנו במלחמה כלכלית ואתם לא מבינים את זה, כל אחד עסוק בלשמור על התחום שלו, הגיע הזמן שתגלו גמישות ותביאו פתרונות יצירתיים, אי אפשר להמשיך ככה".

נציג בנק ישראל, ד"ר איל ארגוב, אמר שהבעיה העיקרית היא המחסור בעובדים בתחום הבניין. "עצירת ענף הבניה מביאה לעליית מחירים בהמשך. צריך לדאוג שהתכנון ימשיך כדי לייצר מלאים להמשך". מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , יהודה מורגנשטרן, אמר בדיון כי "ככל שיהיה יותר ביקוש - המחירים יעלו, ולכן עלינו לדאוג להגדלת ההיצע בכל הארץ. כשנייצר יחידות דיור במרכז הארץ זה ישפיע על מחירי הדיור בקרית שמונה ולהיפך. אנחנו בשיג ושיח מול האוצר לגבי סבסוד הפיתוח. ההערכה שלנו היא שהעלות של התוכנית כמיליארד שקל בשנה והיא תכניס הרבה כסף בעתיד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסתינקי קוינטיעקב אשראסף וקסלרהתאחדות הקבלנים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...