ישראל דוד: "תאונות קורות. אין 100% במוצר או בתהליך הנדסי"

המהנדס ישראל דוד מדבר בפודקסאט "מגדל בבל" על תאונות וליקויי בנייה, על פוליטיקאים שמתעלמים מהמהנדסים "שומרי הסף" ועל הסיכוי שיפלו פה בניינים 

שיתוף הכתבה
ישראל דודישראל דוד

המהנדס ישראל דוד הופך חלום של יזמים וציור של אדריכלים למגדלים ובניינים של ממש. במרכז תל אביב לבדה הוא חתום כבר על כ-50 מגדלים, אייקונים כמו עזריאלי שרונה, מגדל טואה ועוד, ובמשרדו שבגבעת שמואל הוא מתכנן כעת עוד כ-50 מגדלים נוספים. בפודקאסט "מגדל בבל" הוא סיפר על אתגרי ההנדסה ועל חשיבות המהנדסים.

- רק החודש קרס אריח זכוכית ממגדל עזריאלי שרונה. בנס לא היו הרוגים. התחושה היא שהכל חלטורה – אפילו בתל אביב.

"הבעיה של הענף היא רגולציה, סטנדרטיזציה וסדר. הבעיה בשרונה לא היתה בתחום הטיפול שלי, אלא במעטפת, אבל ענף הנדל"ן הוא אכן בעייתי ויש הרבה מאוד גורמים שנכנסים ומעורבים במבנה. במקצוע ההנדסה אין 100% הצלחה, ואני לא מכיר אף מקצוע אחר – רפואה, חינוך, תעופה וכו' – שיש בו 100% הצלחה. יש לפעמים תקלות הנדסיות".

- מה אתם אומר בעצם, שתאונות היו ויהיו? 

"לא צריך להשלים עם זה. החוכמה היא ללמוד ולהפיק לקחים. ביקרתי לאחרונה ביפן עם משלחת של משרד השיכון. בניינים ביפן קורסים ברעידות אדמה, ואי אפשר להגיד שהיפנים הם חפיפניקים, אבל הם כל פעם לומדים ומנסחים מחדש את התקנים – לפי הניסיון. גם פה לומדים ומפיקים לקחים". 

[quote]

- ועדיין ישראל חריגה בהיקפי התאונות.

"אם אתה מסתכל על כמות הבנייה חסרת התקדים, ועל הצפיפות שבה בונים היום בישראל, אז בגלל זה הנושא במודעות ציבורית כל כך גדולה. גם בארה"ב יש תאונות בנייה, למרות ששם משקיעים הרבה יותר במניעה, באכיפה ובענישה. עושים מספיק? לא. אבל אין 100% ביטחון במוצר הנדסי או בתהליך הנדסי. בכל מקרה חייבים לצמצם את התאונות למינימום".

- מה אפשר לעשות כדי שזה יקרה?

"יש שלוש רמות בקרה בכל פרויקט – ברמת התכנון, הביצוע, וצריכה להיות בקרה גם של היזם. במדינת ישראל יש חקיקה בנוגע לאחריות המתכנן, שגם היא חצי מוגדרת, יש אחריות של הקבלן המבצע, שגם היא רק ברמת השלד, אבל אין הגדרה ברורה לאחריות היזם. אני עובד במעל ל-20 מדינות בעולם, המדינה היחידה שאין בה חובת פיקוח על מערכת הביצוע זו ישראל".

- איך אתה מסביר את זה?

"יש כוחות פוליטיים שמשפיעים על מקבלי ההחלטות. קח את יומן הפגישות של שר האוצר כחלון, תראה כמה פעמים הוא נפגש עם הקבלנים וכמה פעמים הוא נפגש עם המהנדסים. שלחנו מכתב מאיגוד המהנדסים, הוא אפילו לא עונה לנו. איך אתה יכול להגיד שלקבלנים אין השפעה פוליטית, כשהם שורצים במטה הדיור ובממשלה. המהנדסים הם שומרי הסף של הציבור, ולא מדברים איתנו. כחלון רוצה לראות בעיתון שהוא הצליח לייצר עוד אלף או אלפיים דירות".      

- אני צריך לחשוש לעבור מתחת מגדלים?

"בניינים לא קורסים כל כך מהר. כמה קריסות היו בישראל? 3-4-5. ברמת המאקרו, סטטיסטית, זה בשוליים. בקהיר קורס בניין בכל יום. באיטליה קרס גשר. הבעיה היא עם איכות הבנייה, שיש לה השלכות לטווח ארוך".

- וכמהנדס, אתה לא אומר לפעמים ליזמים ולאדריכלים - נסחפתם עם התוכנית ועם הציור? 

"והם אומרים לי 'בגלל זה לקחנו אותך'. אני מאמין שעם כסף ומקום, אפשר לעשות כל דבר. זו העבודה שלי. ואני אומר לך, בניינים לא נופלים כל כך מהר. ועדיין אני טוען שאם תבוא רעידת אדמה של פעם ב-435 שנה, בכל השבר הסורי אפריקאי לא ישאר בניין אחד על תילו. הכל פה יהיה עפר ואפר".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פודקאסטישראל דודמגדל עזריאלי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...