יוקר המחיה גם בגיל השלישי: מחסור של 2,300 יח"ד בדיור מוגן למעמד הביניים, שלא עומד בעלויות

מחקר של גיאוקרטוגרפיה שנערך לכבוד יום הקשיש הבינלאומי, מצביע על מחסור חריף בדיור מוגן בקרב העשירונים 6-8, בעיה שרק תלך ותחריף עם הגידול באוכלוסייה בכלל ובאוכלוסיית הקשישים בפרט. "כבר היום לרוב הקשישים אין יכולת כלכלית לגור בבתי הדיור המוגן הקיימים היום". האדריכלית דנית שנהב: "המדינה צריכה לקדם סיוע לאזרחים הוותיקים במימון" 

שיתוף הכתבה
דיור מוגן של עמיגור בכפר סבא (מאת יפעת מועלם- עובדת עמיגור - עמיגור)דיור מוגן של עמיגור בכפר סבא (מאת יפעת מועלם- עובדת עמיגור - עמיגור)

מחקר של גיאוקרטוגרפיה שנערך לכבוד יום הקשיש הבינלאומי החל היום (א'),מצא כי קיים מחסור של 2,300 יחידות דיור בבתי דיור מוגן לאוכלוסיית גיל השלישי המשתייכת לעשירונים 6-8, שלא יכולים לעמוד בעלויות הגבוהות של מרבית בתי הדיור המוגן בארץ, המיועדים לאוכלוסייה אמידה.

לדברי יו"ר מכון גיאוקרטוגרפיה , ד"ר רינה דגני, כבר היום יש ביקוש להקמתם של 5-6 בתי דיור מוגן ברמה טובה במרכז הארץ, שיכללו 300 יחידות דיור כל אחד בתכנון מיטבי, אך ללא שירותים ומתקנים יוקרתיים, דבר שיקטין את העלויות השוטפות, ועל ידי כך גם את התשלום עבור המגורים במקום.

בישראל יש היום כ-100 בתי דיור מוגן פרטיים, כ-300 בתי אבות ודיור תומך, כ-200 מקבצי דיור וכן הוסטלים ובתי חולים גריאטריים. כיום מונה אוכלוסיית הגיל השלישי כ-1.2 מיליון איש, ובשנת 2040 היא צפויה למנות כ-2 מיליון איש, שיהוו למעלה מ-20% מהאוכלוסייה. לפי נתוני גיאוקרטוגרפיה , כ-4% בלבד מבני 75 ומעלה מצויים בעשירון 10, ו-16% נוספים מצויים בעשירון 9. בגיאוקרטוגרפיה אומדים את הביקוש לעשור הקרוב ב-3-4 בתי דיור מוגן חדשים בשנה. 

"הילדים מרגישים שהם נפטרים מההורים, אבל העולם השתנה. היום זו זכות לעבור לדיור מוגן"

"כבר היום לרוב אוכלוסיית הקשישים בישראל, מעל חצי מיליון איש, אין יכולת כלכלית לגור בבתי הדיור המוגן הקיימים היום בישראל", מסבירה ד"ר דגני, ומוסיפה כי למרות שישנה כוונה ברשויות התכנון להגדיל את היצע הקרקעות לדיור מוגן ולשלבם בשכונות חדשות, התכנון מנותק מהביקוש הצפוי ומהיכולות הכלכליות של הרוכשים. כמו כן, למרות שב-5 השנים האחרונות הואץ שיווק הקרקעות לדיור מוגן - רק למחצית מהם הוגשו הצעות.

רינה דגני (עופר וקנין)רינה דגני (עופר וקנין)

דמי הפיקדון לדירת 3 חדרים בדיור מוגן עומדים על 2 מיליון שקלים בממוצע, ודמי האחזקה החודשיים עומדים על למעלה מ-12,000 שקל, כשהמגמה היום היא דירות גדולות יותר, בהן יש מקום גם למטפל סיעודי. 

"כ-60% מהבתים ויחידות הדיור כיום - בבעלות רשתות גדולות" 

כ-60% מהבתים ויחידות הדיור הקיימים כיום הם בבעלות רשתות גדולות, בהן עד 120, עזריאלי פאלאס, משען, מגדלי הים התיכון, אחוזת רובינשטיין, פרוטיאה, בית בלב ובית בכפר. לאור הביקוש שצפוי כאמור לגדול, התחום מושך אליו משקיעים חדשים, בהם שפיר הנדסה שרכשה מהפניקס 53% מרשת "עד 120", קרן פימי שרכשה את השליטה ברשת "עמל", וגם ביג שנכנסה לתחום לאחרונה ורכשה בית דיור מוגן בהרצליה ברבע מיליארד שקל. 

אדריכלית דנית שנהב (גיא גלעד)אדריכלית דנית שנהב (גיא גלעד)

האדריכלית דנית שנהב ממשרד כנען שנהב אדריכלים המומחית בתכנון של בתי דיור מוגן, אמרה היום כי רק 3% מאוכלוסיית הקשישים בני ה-75 ומעלה מתגוררים בדיור מוגן, עובדה הנובעת בעיקר מהמחיר הגבוה. "המדינה ורשויות התכנון חייבות למצוא את האיזון בין הכדאיות הכלכלית ליצירת דיור מוגן שיהיה מותאם לכלל שכבות האוכלוסייה.

"לדוגמה דיור מוגן בפריפריה, במרכזי הערים, דיור מוגן בתוך מגדלי משרדים ועוד. במקביל, המדינה צריכה לקדם תוכניות סיוע ממשלתיות שיעזרו לאזרחים הוותיקים במימון התשלומים לדיור המוגן. כל דייר שמגיע לדיור מוגן מפנה את דירתו הקיימת. עם תכנון נכון, נצליח לגרום לכך שחלק משמעותי יותר מאוכלוסיית האזרחים הוותיקים שמעוניינים בכך יעברו לדיור מוגן, ועשרות אלפי דירות יתפנו במרכזי הערים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דיור מוגןבתי אבותגיאוקרטוגרפיהקשישים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...