"למדתי שאם יש משימה אז שמים את האגו בצד ועושים אותה, גם אם זה אומר לחכות שעה מחוץ לדלת"

בכל שבוע, מרכז הנדל"ן מאיר בזרקור את הפינות הפחות מוכרות של בכירי הענף. והפעם - יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, שמספר מה למד בתפקידו הניהולי הראשון, מדוע ראש עיריית בני ברק לשעבר מהווה בשבילו השראה, ומה הוא חושב על עמיתיו ברמ"י ובאוצר. ומחירי הדיור? "ימשיכו לרדת - לא רק בתקופה הקרובה אלא לאורך שנים"

שיתוף הכתבה
יהודה מורגנשטרן, זרקור (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ) יהודה מורגנשטרן, זרקור (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , מתארח השבוע במדור ומספר על הלקח החשוב לחיים שלמד בתור מנכ"ל החברה הכלכלית של בני ברק, על השיעורים בפרקטיות ובצניעות שלמד מראש עיריית בני ברק, על תשוקתו לבישול בשרים ולמה הוא מעריך שירידת המחירים תישאר איתנו בשנים הקרובות. 

טעות שלמדתי ממנה:
"כשנכנסתי לעבוד בתפקיד הקודם, בחברה הכלכלית, בתוך שנה הפכתי למנכ"ל הארגון. מרבית ההנהלה הבכירה היו מבוגרים ממני ובחלק מהמקרים מבוגרים משמעותית, בטח בניסיון שלהם בתוך החברה. בהתחלה לקח לי זמן להצליח לשנות ולהזיז דברים. יש לנו הרבה פעמים רצון לעשות, ומיד לגשת לפעולה. שם הבנתי שאתה קודם כל צריך לקבל אשראי מסביבת העבודה לפני שאתה פועל. בשנה הראשונה היו עובדים שלא קיבלו את הגישה שלי, וזו היתה בעיה.

"אז כשנכנסתי למשרד השיכון, העבודה שלי בחודשים הראשונים הייתה לקנות אמון. לא ממקום של להיות נחמד עם כולם, אלא מהמקום הצנוע, לא כל החוכמה נמצאת אצלי. לדעתי האשראי הזה יוצר אמון שמאפשר אחר כך לבוא ולהוביל שינויים מהותיים". 

דמות שהשפיעה עלי במיוחד:
"חנוך זייברט, ראש העיר בני ברק לשעבר. כשנכנסתי לזירה הציבורית הוא היה האדם המרכזי שעבדתי איתו, וזה היה לא הרבה אחרי שסיימתי את הלימודים. הדבר המרכזי שלמדתי ממנו, זה שיכול להיווצר פער בין שולחן השרטוטים לבין הפרקטיקה, והוא היה הכי פרקטי שהכרתי מעולם, לפעמים זה אפילו עצבן אותי.

צילום: אלעד זגמן, ענבה, לע''מצילום: אלעד זגמן, ענבה, לע''מ

"כשמגיעים למגזר הציבורי, אחד החטאים שאפשר ליפול בהם זה ליפול לוועדות, תוכניות עבודה וחומרים. בינתיים יש תושבים שרוצים לקבל שירות. חנוך לימד אותי להיות הכי פרקטי, אם יש משימה אז עושים אותה, גם אם לפעמים זה אומר לדעת לשים את האגו בצד. נוסעים לפקיד בירושלים או למחוז ת"א ברמ"י ולא משנה באיזה דרג, ואם צריך מחכים שעה בחוץ. הפרקטיות שלמדתי ממנו הפכה אותו לדמות להשראה בשבילי בעולם הזה".

ההצלחה הכי גדולה שלי עד היום:
"בני ברק היא עיר בגודל של 7,000 דונם, היא מחולקת על ידי ציר ז'בוטינסקי לשליש בצפון העיר ושני שליש מרכז העיר, מה שנקרא העיר הוותיקה. כשהגעתי ראיתי שבעיר יש תנופת בנייה, תמ"א 38 . בצפון העיר קידמנו פיתוח של שכונה של 3,000 יח"ד ותעסוקה. אבל האירוע המרכזי מבחינתי היה לבוא ולהצליח לשכנע את העירייה שיש צורך לייצר רצף אורבני. ועשינו תוכנית מתאר, תוכנית על שתסתכל על העיר בצורה כוללנית. עד אז, בבני ברק הייתה הסתכלות של תמ"א 38, נקודתית. לבוא לשכנע את ראש העיר ומהנדס העיר להסתכל בחיבור אורבני, בהסתכלות על שטחים ירוקים, חומים, תחבורה ציבורית, עם מגבלות גובה וכשאין עירוב שימושים בין תעסוקה למסחר - זה היה מבחינתי פריצת דרך משמעותית שקורמת אגב עור וגידים. יש עשר מתחמי התחדשות עירונית שכבר מקודמים בבני ברק. מבחינתי זה היה לעזוב בשלב ההריון, אני לא מגדל את הילד אבל שמח שהוא גדל בידיים טובות". 

העצה שלי למי שנמצא בתחילת דרכו:
"להיות במערכת גדולה, לאו דווקא במגזר הציבורי, גם במגזר העסקי, להיות איש מקצוע ולעשות הכל מהודק לפי הנהלים והכללים זה קל, להחזיק לוחות זמנים מהירים זה גם קל, לעסוק בפוליטיקה ארגונית זה גם קל. אבל להחזיק בשלושת הכובעים ביחד - זה הופך להיות מורכב להחזיק את המשולש הזה. לכן כדאי לנהל סיכונים. איך? בסוף יש לך את הערכים הבסיסיים שאליהם אתה נצמד ומחויב: הוגנות, יושר ושויוון. זה הקווים האדומים שזה בל יעבור, ועל כל השאר אתה מנהל סיכונים. לפעמים משלמים על זה מחיר, ערכים ביד אחת ולנהל סיכונים ביד שנייה. מי שלא עושה לא טועה".

הדבר המרכזי שלדעתי אנשים לא מבינים לגבי עולם הנדל"ן:
"
שוק הנדל"ן הוא שוק של ציפיות. הפסיכולוגיה והכלכלה בעולם הנדל"ן שזורים. הריבית משפיעה כמובן, אבל יש דברים שמשפיעים לא פחות, בטח בעידן של היום, כשהפכנו לשוק של רוכשים. חשוב להבין שיש לנו השפעה כאנשי ציבור. התקשורת, וגם הציבור עצמו חייב להבין שבפסיכולוגיה, בצורת ההתנהגות ובעצם הציפיות שלו בעצמו - הוא משפיע". 

קולגה שאני מעריך במיוחד: 
מנכ"ל רמ"י ינקי קוינט, וסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר - מתן יגל. דיברתי על הנושא של ניהול סיכונים וחתירה למגע, אני רואה את ינקי בסוף כמשימתי, פרקטי, חותר למגע ואני מעריך ולומד ממנו. עם מתן יש לי הרבה זמן איכות, זו ממש חברות אישית שמתפתחת. היסטורית, ביחסים בין אגף התקציבים למשרדי הממשלה השונים יש תמיד איזה מתח, ואני מוצא פרטנר. גם אם לא תמיד מסכימים, בסוף לחיצת היד שמייצרת אמון היא לא רק משהו שמשרת את יהודה או מתן, אלא עובד לטובת אזרחי ישראל"

הפרויקט האהוב עלי:
"בצפון בני ברק קידמנו משהו ייחודי בהיקף של מאות מיליונים - קירוי של מסילת הרכבת לבני ברק וחיבור של השכונה החדשה. זה אירוע תקדימי במדינת ישראל של קירוי מסילת רכבת. קידמתי את הפרויקט בתקופתי בבני ברק וזה בתחילת ביצוע".

הדבר שאני הכי אוהב לעשות מחוץ לשעות העבודה:
"אני נאבק בשיניים מאז שאני פה, כל ערב להגיע ולמצוא זמן ללמוד תורה. הדבר השני זה בישול. אני מבשל הרבה ואני מבשל הכל. אבל בשרים בבישול ארוך זה המומחיות שלי. אני אוהב דווקא לקחת את הנתחים שיותר קשה לעבוד איתם, ולהוציא מהם משהו טוב".

אם לא הייתי בכיר בשירות הציבורי הייתי...
"באופי שלי אני יזם, סטארטפיסט. תן לי רעיון ואני אהפוך אותו אותו למוצר. אני אוהב לקחת מורכבות ולהפוך אותה מרעיון למוצר". 

התחזית שלי לשנה הקרובה:
"
אנחנו עומדים להצליח לשווק ולהגדיל את ההיצע באופן מאוד משמעותי. עם הגדלת ההיצע - גם של יחידות הדיור וכנגזרת ממנה הגדלת ההגרלות, נמשיך לראות את ירידת המחירים והיא תישאר איתנו לא רק בתקופה הקרובה אלא גם בשנים הקרובות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחירי הדיורינקי קוינטמחירי הדירותזרקוריהודה מורגנשטרןמשרד הבינוי והשיכון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...