ראש מטה התכנון: "בוחנים האם יש צורך בוועדה המחוזית ואם כן - מה יהיה תפקידה"

יו"ר מטה התכנון נתן אלנתן הטיל אמש פצצה בכנס מהנדסי הערים, כאשר אמר כי בימים אלו בוחן המטה מהיסוד את מדרג התכנון הקיים, מהרמה המקומית ועד הרמה הארצית, זאת במסגרת הרפורמה המתגבשת כיום בחוק התכנון והבנייה

שיתוף הכתבה
נתן אלנתן בכנס איגוד מהנדסי הערים (אודי פורטל)נתן אלנתן בכנס איגוד מהנדסי הערים (אודי פורטל)

"צריך להבין אם צריך את כל המדרג, מקומית מחוזית וארצית", כך אמר אתמול (ב') נתן אלנתן, יו"ר מטה התכנון במשרד הפנים ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בכנס איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים שמתקיים בימים אלה בקיבוץ אילות, בהשתתפות של מעל 250 מהנדסי ואדריכלי ערים ורשויות מקומיות. לדברי אלנתן " חוק התכנון והבנייה הפך להיות חוק בלתי אפשרי. צריך לתקן אותו ופשוט לכתוב מחדש. לצערי, באקלים הפוליטי אי אפשר להעביר בפעם אחת. החלטנו שנעשה זאת בכמה שלבים, נחלק לכמה חלקים.

"את החלק הראשון התחלנו - מינהל התכנון , מטה התכנון, משרד המשפטים, משרד רה"מ והאוצר- כיוון שאנחנו רוצים לשנות הכל מהבסיס. צריך להבין אם צריך את כל המדרג, מקומית מחוזית וארצית. לדוגמה, האם חייבים ועדה מחוזית? ואם כן מה אמור להיות תפקידה? האם להתעסק בתוכניות או בפיקוח על המקומיות? צריך חשיבה על הכל מהבסיס. להתאים את החוק לחיים האמיתיים".

עוד אמר, "לקחנו סעיף את 62(א),סמכות הוועדה המקומית, עשרה עמודים, גם פה בין המומחים לא יודע מי מכיר לעומק את הסעיף הזה, מטפלים בו כעת באופן נפרד. רוצים להפוך אותו לעמוד אחד בלבד. צוות נוסף יעסוק בהיטל ההשבחה. זה הפך למפלצת וצריך לעשות חשיבה - דיני ההשבחה לאן? מימוש במכירה זה דבר נכון? אולי לשנות את השיטה ולעבור למס השבחה , אחוזים ומשהו יותר פשוט. משבר הדיור נוצר גם בגלל חוק התכנון והבנייה והדרך להוצאת היתר. זה היעד הראשון ובגלל זה באתי לתפקיד, הסרת חסמים בהיתרי בנייה, שינוי שיטת חישוב השטחים, דברים שצריך לפשט. זה מביא להפסדים ליזמים ולקבלנים".

"40 תיקונים ב-10 שנים"

צחי כץ, יו"ר איגוד מהנדסי ערים אמר בכנס: "החוק נחקק בשנת 65' ועד 2014 היו 101 תיקונים - ממוצע של שני תיקונים בשנה. מאז ועד היום 40 תיקונים, ארבעה תיקונים בשנה. התיקונים היום הם של פקידי האוצר, ונעשים במסגרת חוק ההסדרים מתוך ראייה כלכלית ולא תכנונית. במקום לעסוק באתגרים בתחום הדיור והתשתיות אנחנו עסוקים בלהטמיע חקיקה שסותרת את עצמה. כל ממשלה מנסה לדרוס את זאת שלפניה. הכל תקוע בעיקר בגלל העניין הזה".

עו"ד שלום זינגר, מומחה לדיני תכנון ובנייה ויועמ"ש מרכז השלטון המקומי ופורום ה-15, אמר: "כתבתי את החוק החדש ב-2010 יחד עם המשנה ליועמ"ש לממשלה אבל זה נפל מסיבות פוליטיות. עסקנו בדברים הבסיסיים - למה צריך רגולציה? מי הגוף הכי מתאים לרגולציה ספציפית? איפה יש כשלים שרק הגוף הזה יכול לטפל? איפה הממשלה צריכה להתערב לשלטון המקומי? הייתה הסכמה שההתערבות צריכה להיות רק בשוליים. בשנים האחרונות מקודמים תיקונים ע"י האוצר במסגרת חוק ההסדרים. הבעיה היא שהם לא באים מהתחום, ושחוקי הסדרים יוצרים פתרונות כשאין בעיות".

עו"ד מירה סולומון, ראש מינהל משפט וכנסת במרכז השלטון המקומי, אמרה: "בחוק ההסדרים הקודם ההרגשה הייתה שמשחקים איתנו כיסאות מוזיקליים. הרבה הקלות או הסדרה שלא מסתכלת על הצרכים המקומיים. ועדות מקומיות מקבלות יותר סמכויות אבל אם לא עמדו בלו"ז, אפשר לעקוף אותן ויצרת סלט. לא נעשתה הבחנה מה מתאים לשלטון מרכזי ומה למקומי. אין חשיבה מה צריך ואיך פותרים כשלי שוק, אלא כולם עושים את הכל ונוצר בלגן".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מטה התכנון הלאומיצחי כץנתן אלנתןשלום זינגראיגוד מהנדסי הערים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...