יוקר הדיור, מצוקת החניה והסחבת ברישוי: האם ההצעות של ברביבאי יאתגרו את ראש העירייה הנצחי?

פחות מחודשיים לבחירות המקומיות, מרכז הנדל"ן מברר מה מציעים המתמודדים בתחום התכנון והבנייה. והפעם - תל אביב-יפו. ב-25 שנות כהונת חולדאי מחירי הדיור זינקו, יוזמות השכרה ארוכת טווח שכמעט לא קיימות, ות"א הפכה ל"עיר לעשירים", שגם הם סובלים מעבודות התשתית הבלתי נגמרות. ברביבאי פורסת לראשונה את התוכניות שלה בתחום

שיתוף הכתבה
אורנה ברביבאי ורון חולדאי (אבישג שאר ישוב, גיא יחיאלי)אורנה ברביבאי ורון חולדאי (אבישג שאר ישוב, גיא יחיאלי)

בסוף אוקטובר הקרוב, כאשר ייגשו תושבי תל אביב-יפו לקלפי ויחליטו האם להעניק לראש עירייתם הנצחי רון חולדאי 5 שנים נוספות בתפקיד, אחת העובדות שיהיה עליהם לשקול, היא ההתייקרות החדה של מחירי הדירות בעיר – למכירה ולהשכרה - בתקופת כהונתו, ובפרט ב-10 השנים האחרונות. התייקרויות אשר הפכו את העיר, שתמיד התגאתה בהיותה מוקד של תרבות וחיי לילה, ל"עיר לעשירים", כזו שצעירים ואנשי תרבות לא יכולים עוד להרשות לעצמם לגור בה.

במרכז מערכת הבחירות בחיפה: התחדשות עירונית , פינוי בז"ן וסחבת בהליכי הרישוי
המתמודדים במעלות: כך נביא יזמי תעסוקה למרחק קילומטרים מגבול לבנון
תמ"א או התחדשות, תוכנית המתאר ומצוקת החניה: מה מציעים המתמודדים ברמת גן

תומכיו של חולדאי יטענו כי לרשות מקומית אין את הסמכויות המתאימות על מנת להתמודד עם התופעה, וכי בכל מקרה – עליות המחיר, שמקורן בעלייה בביקוש למגורים בעיר, מלמדים שבעיקר דברים טובים התרחשו בה ב-25 השנים האחרונות, שאם לא כן, לא היתה סיבה לביקוש הגבוה.

ואולם מנגד ניתן לטעון כי מדיניות הדיור להשכרה שבה פתחה העירייה לפני שנה בלבד, הושקה באיחור של עשור לפחות, וכי רוב הבנייה החדשה בעיר בשנים האחרונות אכן יועדה בראש וראשונה לבני העשירון העליון, אם לא לבני המאיון העליון.

מי שתנסה לאתגר את חולדאי בסבב הנוכחי היא השרה לשעבר מטעם יש עתיד אורנה ברביבאי. על פי סקר מחודש יולי של חברת "מדגם" של מנו גבע, חולדאי מקבל כיום 29% תמיכה בקרב תושבי העיר, בעוד שברביבאי מקבלת 22%. תוצאות שמלמדות על כך שהכל פתוח, כאשר כ-50% מהבוחרים טרם החליטו או מתכוונים לתת את קולם למועמד שבסבירות גבוהה לא יעלה לסיבוב השני – אם זה יתקיים.

עד להכרזה על התמודדותה, לא הרבתה ברביבאי להתבטא בנושאים מוניציפאליים תל אביבים, וגם בענייני תכנון ובנייה הציבור לא נחשף עד היום להשקפותיה. תשובותיה למרכז הנדל"ן בנושא מהוות הזדמנות ראשונה להיחשף לעמדותיה גם בתחום חשוב זה.

ברביבאי: "העיר תקועה בפקק אחד גדול; הצעירים עוזבים כי יקר" 

כיצד לדעתך צריכה העיר להיראות בעוד 20 שנה מהיום?

"תכנון הצפיפות העירונית מחייב ניהול מתקדם של התחדשות עירונית , כדי ליצור איזון והרמוניה בין הצורך בפיתוח העיר לצרכים המגוונים של התושבים וקיום שגרת חיים בטוחה ברחבי העיר. למשל, בעוד 20 שנה לא נוכל להרשות לעצמנו להחזיק רכב פרטי ולכן נצטרך לקדם פתרונות ציבוריים ושיתופיים, להעדיף את הולכי הרגל ואת משתמשי התחבורה הציבורית, לייצר עבורם תשתית נוחה, נגישה יעילה ומוצלת.

"לצד זאת כל תוכנית ארוכת טווח של הסביבה האורבנית, צריכה להתחשב ברוח העיר, כאשר מצד אחד נשמר אופייה הייחודי ומצד שני מתאפשרת צמיחה והתפתחות".

כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?

"תל אביב-יפו היא העיר היקרה בארץ ואחת היקרות בעולם כאשר מרכיב הדיור הוא המשמעותי ביותר ביוקר המחייה. בשנים האחרונות צעירים רבים עוזבים את העיר על רקע כלכלי, מצב שאסור לנו לקבל כגזירת גורל. אחוזי ההגירה השלילית מחייבים פעולה מידית ופתרונות פרקטיים אשר יעודדו צעירים ומשפחות צעירות להישאר בעיר ולקחת חלק משמעותי בשגשוג ובצמיחה שלה.

''אחת היקרות בעולם''. תל אביב (שאטרסטוק) ''אחת היקרות בעולם''. תל אביב (שאטרסטוק)

"המחשבה כי אין בכוחה של עירייה לתת מענה ליוקר המחיה המטפס אינה נכונה. אקים רשות עירונית לקידום בניית אלפי יחידות דיור להשכרה אשר תאיץ את קצב התכנון והביצוע של דיור להשכרה ארוכת טווח בעיר, יוסבו משרדים, שטחי ציבור ומבנים לטובת שכירות ארוכת טווח המבטיחה לשוכרים יציבות וביטחון דיור, אקדם שיתוף פעולה עם משרד השיכון לטובת רכישת דירות במחיר מטרה בקריטריונים מוגדרים וניצור מסלול ייעודי, מהיר ומתגמל ליזמים שייקחו חלק בהגדלת מאגר הדירות להשכרה ארוכת טווח".

האם הבנייה למגורים כיום בקצב מספק בעיניך?

"יותר ממחצית מתושבי תל אביב-יפו מתגוררים בשכירות. העובדה שב-25 השנים האחרונות נבנו מאות בודדות של יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח מביכה ומעידה על כך שקצב הבנייה לא מספק, ולמעשה לא רואים את צרכי התושבים. עיכוב הבנייה מוביל לעליית המחירים ולכך שצעירים ומשפחות רבות עוזבים את העיר. הגיע הזמן לראות את טובת התושבים מעל הכול ולייצר עבורם פתרונות".

ברביבאי: "תבוצע הפקת לקחים מתקופת הקמת הרכבת הקלה בשדרות ירושלים שנמשכה כ-8 שנים, כדי לא לחזור על אותן טעויות גם בעסקים ברחוב אלנבי שנסגר לאחרונה לתקופה של 5 שנים לפחות. אפשר וצריך ללוות את העסקים בתקופת הבנייה"

האם נדרשים לדעתך יותר שטחי תעסוקה ומסחר? אם כן – איך ניתן להביא לעיר יזמים?

"תל אביב היא מרכז העסקים והמסחר של ישראל וכדי להישאר כזו היא צריכה להיות אטרקטיבית ומשתלמת עבור עסקים ויזמים. ניתן להביא יזמים נוספים לעיר באמצעות יצירת מסלול מהיר ומתגמל, לתמוך ביוזמות לעסקים מקומיים, באמצעות קרן ייעודית לעסקים קטנים ובינוניים ולקצר באופן משמעותי את תהליכי הרישוי כחלק מתוכנית דגל לקיצור הבירוקרטיה העירונית.

"תבוצע הפקת לקחים מתקופת הקמת הרכבת הקלה בשדרות ירושלים שנמשכה כ-8 שנים, כדי לא לחזור על אותן טעויות גם בעסקים ברחוב אלנבי שנסגר לאחרונה לתקופה של 5 שנים לפחות. אפשר וצריך ללוות את העסקים, המהווים מנוע צמיחה משמעותי בעיר, בתקופת הבנייה באמצעות הקלות בארנונה, קרנות סיוע ועוד".

מה בכוונתך לקדם בתחום התחבורה והתשתיות?

"ע״פ דוח אור ירוק, תל אביב-יפו מדורגת במקום הראשון והמפוקפק בהיקף הרחובות המסוכנים במדינה. העיר תקועה בפקק אחד גדול ומסרבת ללמוד כיצד לסנכרן בין המכוניות, לכלים הדו-גלגליים, לבין הולכי הרגל - מה שיוצר כאוס תחבורתי בלתי אפשרי בכבישים ועל המדרכות. המצב הזה פוגע משמעותית ביכולת הניידות בעיר של הולכי הרגל, של הרוכבים ושל הנוהגים. נקודות המפגש בין הולכי הרגל לרוכבי הכלים הדו-גלגליים מהוות נזק אשר מחייב טיפול מידי. לצד שיפור התחבורה הציבורית גם בסופי השבוע, אגביר את האכיפה בנקודות התורפה, אשלים את רצף שבילי האופניים ואקדם הפרדה מפלסית בכל מוקד אפשרי".

מה עמדתך לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים? האם יש להפחית תקני חניה?

"אי אפשר לדרוש הפחתה של שימוש ברכבים פרטיים מבלי להשלים את שיפור והרחבת התחבורה הציבורית והשיתופית. האידיאל הוא שכמה שפחות רכבים פרטיים ינועו בתוך העיר אך הדרך לשם עוד ארוכה ודורשת מחויבות עירונית למציאת פתרונות בזמן התהליך. הפחתת התנועה במרכז העיר באמצעות עדיפות מובהקת לחניית תושבים, במקביל להקמה של מרחבי חניה נוספים בפאתי העיר – במתכונת חניוני "חנה וסע״ והפעלת מערך שאטלים עירוני למרכז העיר ובחזרה".

הקו האדום של הרכבת הקלה (שאטרסטוק) הקו האדום של הרכבת הקלה (שאטרסטוק)

האם יש מספיק מוסדות ציבור ומבני חינוך? מהן תוכניותיך בנושא?

"יש להקים מוסדות חינוך חדשים באופן הוגן ושיוויוני שהולם את הצרכים של חלקי העיר השונים ובהם יפו ודרום העיר, הקמת בתי ספר נוספים למדעים, לטבע ולאומנויות ומסגרות של זרמי החינוך המגוונים. יוקצו משאבים לשיפור משמעותי של המרחב הפיזי וחזות בתי הספר בהתאמה לשיטות לימוד חדשניות, מתוך הבנה כי לילדים מגיע ללמוד בסביבה מתקדמת, אסתטית ומזמינה. יוכפל היקף בתי הצעירים בעיר (ידועים גם כ"מרכזי צעירים", דנ"ק) גם הסטודנטים ברחבי העיר זקוקים למרחבי למידה ופנאי נוספים. 6 בתי צעירים שפועלים כיום בעיר אינם מספקים את הצורך ולכן אפעל להכפלתם ל-12 בתי צעירים בפריסה רחבה בעיר".

האם יש מספיק שטחים ירוקים ברשות? מה תוכניותיך בנושא?

"אין מספיק שטחים ירוקים בתל אביב-יפו אך אלה שיש הם התחלה טובה. תגובש תכנית עירונית להצללת המרחבים הציבוריים הכוללת שימור עצים בוגרים, שתילת עצים, גינון ואמצעים נוספים להקלה על החום ולהצללת מדרכות לטובת הליכה נעימה בצפיפות האורבנית המקומית, באופן כללי נפעל להטמעת פתרונות אקולוגיים מתקדמים העומדים בקנה אחד עם הסטנדרט העולמי במבנים ותשתיות מותאמי אקלים. אפעל להגדלת כמות המרחבים וגגות ירוקים- מתוך אמונה כי מתפקידה של העירייה לפתח את הטבע העירוני, להקצות שטחים נוספים ליצירת מרחבים ירוקים בלב האזורים האורבניים ולעודד פיתוח ושימוש קהילתי במרחבים ובגגות שיתופיים לטובת חקלאות אורבנית.

ברביבאי: "תהליכי הרישוי הארוכים בהשוואה לנעשה בערים אחרות מחייבים קיצור משמעותי של תהליכי הבירוקרטיה ובכוונתי לעסוק בכך כדי לצמצם צווארי בקבוק וחסמים בהם ניתן לטפל"

"בנוסף, כדי לשמור על הסביבה החופית ולהיערך להצפות, איישם תוכנית בשיתוף הציבור למזעור מפגעי הפסולת החופית והימית, כדי לשמור על החופים בעיר נקיים ולשפר את עמידות רצועת החוף ולהיערך להצפות בחורף".

האם יש תוכניות להקל את הבירוקרטיה ואת בעיות כוח האדם בתחום התכנון והבנייה?

"תהליכי הרישוי הארוכים בהשוואה לנעשה בערים אחרות מחייבים קיצור משמעותי של תהליכי הבירוקרטיה ובכוונתי לעסוק בכך כדי לצמצם צווארי בקבוק וחסמים בהם ניתן לטפל. ככל שהחסמים יוסרו, תל אביב-יפו תהיה עיר אטרקטיבית ליזמים המעוניינים לפתח את העיר ולתרום מנסיונם ויכולתם לעתיד העיר".

לסיכום – מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בשנים הקרובות בתחום התכנון והבנייה בעיר?

"תכנית בנייה והתחדשות עירונית ארוכת טווח ושקופה לציבור אשר תיתן מענה לצרכי התושבים בכל חלקי העיר, לשכירות ארוכת טווח ולצפיפות הצפויה. יקבע סטנדרט מחייב לתהליכי הבנייה כדי לשמר איכות חיי התושבים במהלכה ויצומצמו תהליכים בירוקרטים שיקלו על היזמים בפיתוח העיר".

העיר של חולדאי: בונים הרבה, אבל כמעט בלי דיור בהישג יד 

במטה חולדאי סרבו להשיב לשאלותינו במסגרת המדור. עם זאת, על מדיניות חולדאי ניתן ללמוד ממה שהתחולל בעיר ב-25 השנים האחרונות, וכן באמצעות תוכנית המתאר תא/5000 המאושרת לעיר. זו דוחפת לבנייה גבוהה יותר בדרום העיר וביפו, כולל מגדלים וגורדי שחקים במוקדים המרכזיים ביותר.  כמו כן באזורים רבים תתאפשר בנייה של עד 40 קומות, בעיקר בצירים ראשיים. בתוכנית המתאר מ-2016 היעד היה הוספת 120 אלף יחידות דיור עד 2025.

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב (שאטרסטוק) עבודות הרכבת הקלה בתל אביב (שאטרסטוק)

בנוסף, לפני  5 שנים אושרו התוכניות לרבעים 3 ו-4 הכוללים את אזור הצפון הישן, הצפון החדש (אזור כיכר המדינה),מרכז העיר ובבלי, הקובעים מדיניות התחדשות בניינית. לאחרונה אושרו להפקדה תוכניות לרבעים 5 ו-6 הכוללים את אזור לב העיר, כולל הרחובות אלנבי, חלקו הדרומי של קינג ג'ורג', בוגרשוב, רוב שדרות רוטשילד ואף את מתחם גן החשמל, לקראת העברתה להפקדה בוועדה המחוזית.

בשנה שעברה הציגה מועצת העיר החלטות הנוגעות לדיור בהישג יד. אחת נוגעת לגובה שכר הדירה בפרויקטים בבעלות עירונית שבו נקבעו שיעורי הנחה לדיור בהישג יד, עד 40% ממחיר השוק בבעלות פרטית - שיעור הנחה משמעותי אך עדיין לא ברור מה יהיה ההיצע בפועל 

לגבי הזוגות הצעירים בעיר - בשנה שעברה הציגה מועצת העיר תל אביב-יפו החלטות הנוגעות לדיור בהישג יד. בהן אחת נוגעת לגובה שכר הדירה בפרויקטים בבעלות עירונית שבו נקבעו שיעורי הנחה לדיור בהישג יד, עד 40% ממחיר השוק בבעלות פרטית - שיעור הנחה משמעותי לעירייה אך עדיין לא ברור מה יהיה היצע הדירות בפועל  וגם כך מדובר בהנחה ממחיר גבוה מאוד.

קצב הבנייה בעיר עומד על כ-5,000 התחלות בנייה בשנה - הגבוה בישראל יחד עם ירושלים, עם זאת, לא ברור האם הקצב עומד בביקושים. בתחום התעסוקה, נבנו בשנים האחרונות מיליוני מ"ר חדשים במספר מוקדים, ובראשם "המע"ר הצפוני", באופן אשר ייתכן שאף יוצר יותר עודף היצע. כך או כך – ברור כי נושא זה קודם באינטנסיביות בשנים האחרונות.

בתחום התחבורה, עיריית תל-אביב-יפו נמצאת בתהליך תיקוף של תוכנית אסטרטגית חדשה לתחבורה חכמה, הנשענת על תוכניות דומות מערים חכמות גדולות בכל רחבי העולם. העירייה נמצאת בתהליך בחינת מגמות וחיבורן לעשייה העירונית - תחבורה בת קיימא, חניה חכמה, הסעת המונים ועוד. כמו כן היא מתפעלת קווי לילה ויחד עם עוד רשויות מקומיות מפעילה את "נעים בסופ"ש" - קווים הפעילים בשבתות, ומפעילה את אוטו-תל - מיזם עירוני להשכרת מכוניות.

לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים: העירייה הגדירה תקן מקסימום - כלומר רף עליון - של מקומות חניה לכל יחידת דיור, וקבעה כי ברובעי מרכז העיר - 3,4,5,6 - יהיה תקן החניה של 0.5 לכל יחידה, כלומר לכל שתי דירות יינתן רק מקום חניה אחד. ברובעי 1,2,7,8,9 בצפון העיר ובדרום העיר יעמוד התקן המקסימלי על 0.8 מקומות חניה לכל דירה.

לגבי מבני ציבור וחינוך: בשבוע שעבר פורסמו נתוני משרד החינוך, שלפיהם עיריית תל אביב במקום השני במחסור בכיתות לאחר בית שמש, עם 355 כיתות חסרות (בעיר לומדים כ־62 אלף תלמידים). עם זאת עיריית תל אביב הכחישה את הבעיה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רון חולדאידיור להשכרהאורנה ברביבאיבחירות מקומיותבונים על הקול שלכם
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...