היסטוריה בתל מונד: אדריכל פרטי חתם לראשונה על שני היתרים במסגרת חוק הרישוי העצמי

האדריכל שאחראי למהלך התקדימי הוא שמעון אסבן, שהנפיק בשבוע שעבר שני היתרים, האחד לפרויקט בן 22 יח"ד בבניה רוויה, והשני לווילה. רפורמת הרישוי העצמי מאפשרת לאדריכלים מהשוק הפרטי להיכנס בנעליה של רשות הרישוי המקומית ולחתום על היתרי בנייה ותעודות גמר בעצמם. כיום מדובר עדיין במסלול וולונטרי, ובנובמבר 24 הוא יהפוך למחייב

שיתוף הכתבה
מנכ"ל רגולציה במינהל התכנון, רות שורץ (מנהל התכנון) מנכ"ל רגולציה במינהל התכנון, רות שורץ (מנהל התכנון)

שנה וחצי לאחר שרפורמת הרישוי העצמי - המסמיכה אדריכלים פרטיים להיכנס בנעלי הרשות המקומית ולחתום על היתרי בנייה עבור לקוחותיהם - אושרה בכנסת, וכ-9 חודשים לאחר שהתקנות מכוחה נכנסו לתוקף, נחתמו בשבוע שעבר שני היתרי בנייה ראשונים ביישוב תל מונד על ידי אדריכל פרטי. כזכור, הובילו משרד הפנים ומנהל התכנון את החקיקה במטרה להפחית רגולציה ולזרז תהליכים בתחום הרישוי.

החקיקה מגדירה "מורשה להיתר" מי שהוא אדריכל ברישיון, הרשום בפנקס המורשים להיתר, ועל פי החקיקה הוא יכול להיכנס בנעליה של רשות הרישוי המקומית, מהגשת הבקשה להיתר ועד למתן תעודת גמר. במסלול זה ניתן יהיה להגיש בקשות להיתר שבהן לפחות 80% משטחי הבנייה המבוקשים מיועדים למגורים, ללא הקלות, לא כולל מבנים לשימור. אם המבנה הוא בן למעלה מ-2 קומות ו-5 יחידות דיור, נדרש אישור מכון בקרה לשלב התכנון והביצוע.

האדריכל הראשון שמימש את הליך הרישוי העצמי הוא האדריכל שמעון אסבן, שחתם בשבוע שעבר כמורשה להיתר על שני היתרים ראשונים ביישוב תל מונד המשתייך למרחב התכנון "שרונים": היתר אחד לבניית 22 יחידות דיור בשני מבנים בני 4 קומות כל אחד, עם מרתף חניה משותף. היתר שני ניתן לווילה ביישוב.

ההיתרים המדוברים נחתמו כ-5.5 חודשים לאחר קבלת תיק מידע, אחרי קבלת אישור של מכון בקרה (הנדרש בהיתר הראשון) ואחרי קבלת חבות תשלום מהוועדה המקומית. ממינהל התכנון נמסר שבמקביל מקודמים עוד חמש בקשות להיתר באמצעות מורשה להיתר.

כיום הליך מורשה להיתר הוא וולונטרי, והרשות המקומית יכולה לסרב להליך בתחום השיפוט שלה. עם זאת בחוק ההסדרים האחרון נקבע כי מנובמבר 2024 ההליך יהיה מחייב, כלומר הרשות המקומית לא תוכל לסרב להליך מורשה להיתר בתחומה.  

ממנהל התכנון נמסר כי "אחת המסקנות הראשונות שנובעות מההיתרים שנחתמו, היא כי החיסכון בזמן נובע בין היתר מהיכולת של המורשה להיתר לעבוד במקביל על המרכיבים השונים בשלבי ההיתר".

לדברי סמנכ"ל רגולציה במינהל התכנון, רות שורץ: " מינהל התכנון מלווה את הבקשות להיתרים ע"י מורשה להיתר ועוזר בפתרון של אתגרים, נקודתיים ורוחביים. לאחרונה פרסם מנהל התכנון קול קורא בסך 20 מיליון ש"ח לוועדות מקומיות שיאפשרו הליך של רישוי עצמי בתימרוץ לפי היתר. במקביל נעשית עבודה על תקנות אשר יאפשרו העברת שיקול דעת ממהנדס הועדה ומרשות הרישוי למורשה להיתר, לפי מה שנקבע בחוק ההסדרים האחרון".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אדריכלחוק ההסדרים 2023תל מונדשמעון אסבןחוק הרישויחוק הרישוי העצמי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...