לא רק דיירי הדיור הציבורי נפגעים מרמת התחזוקה הלקויה של עמידר – גם שכניהם

דוח נציב תלונות הציבור לשנת 2022 שם זרקור על הנזקים הנגרמים גם לשכני דירות דיור ציבורי, בעיקר בשל בעיות נזילות ורטיבות שאינן מטופלות בדירות אלו. בסך הכל הוגשו 486 תלונות נגד משרד הבינוי והשיכון ב-2022 - עלייה של 11% לעומת אשתקד, רובן בסוגיות הקשורות לדיור הציבורי

שיתוף הכתבה
מבקר המדינה אנגלמן ואלי בן מאיר, מנכ"ל עמידר, על רקע דיור ציבורי בב"ש (יצחק הררי, דוברות הכנסת, דוברות רפאל, פורום הדיור הציבורי)מבקר המדינה אנגלמן ואלי בן מאיר, מנכ"ל עמידר, על רקע דיור ציבורי בב"ש (יצחק הררי, דוברות הכנסת, דוברות רפאל, פורום הדיור הציבורי)

דוח נציב תלונות הציבור לשנת 2022 שמפרסם היום (ב') משרד מבקר המדינה, מעמיד פעם נוספת זרקור על נושא התחזוקה הלקויה בדירות הדיור הציבורי שבניהול עמידר, אך הפעם עם חידוש. זאת כאשר בין המתלוננים בולטים הפעם גם שכניהם של דיירי הדיור הציבורי, ולא רק הדיירים עצמם.

לדוגמה, בשתיים מהתלונות טענו בעלי דירות בבית משותף כי בדירת עמידר הסמוכה לדירתם יש נזילות שגורמת לנזקים בדירות שלהם. במקרה אחד היו נזילות רבות שחלחלו מדירת עמידר לדירה הפרטית שמוקמה תחתיה. עמידר אמנם תיקנה בכל פעם את הנזקים, אך לא החליפה את צנרת המים הישנה ששבה ודלפה – כל פעם בנקודה אחרת. במקרה השני, עיכובים ניכרים של עמידר בתיקון הנזקים גרמו להחמרתם של הנזקים. לטענת בעלי הדירות, בעקבות התפקוד הלקוי של החברה, הם סובלים מנזקי רטיבות זמן רב, ואין באפשרותם לתקנם.

בבירור שתי התלונות עלה כי למרות פניות רבות של בעלי הדירות הפרטיות, הליקויים בצנרת בדירות שבאחריות עמידר לא תוקנו כראוי. בנוגע לתלונה אחת, נמצא כי נפתחו חמש קריאות במוקד השירות של עמידר, וצוין כי הקריאות טופלו ואין צורך בהחלפת הצנרת הישנה. מאחר שגם לאחר הטיפול בעיות הרטיבות בדירת המתלונן לא פסקו, החליטה עמידר לקבל את המלצת הנציבות ולהחליף את הצנרת הישנה בדירה לצנרת חדשה.

בנוגע לתלונה השנייה, עלה כי היה עיכוב בלתי סביר בבדיקת הפניות, והבדיקה שנעשתה לבסוף לא הייתה מספקת. בעקבות כך ביקרו בדירה נציגים של הנציבות ושל עמידר. בביקור עלה כי מקור הנזילה הוא בקו ביוב משותף שנמצא בתוך דירת עמידר. העיכוב של עמידר באבחון הבעיה גרם לעיכוב בתיקונה ולהחמרת הנזקים בדירת המתלונן. עוד מצוין לגבי התלונה השנייה כי זמן רב לפני שעמידר בדקה את העניין ביקר בדירת המתלונן בעל מקצוע פרטי מטעמו ועל חשבונו ואיתר את מקור הנזילה מדירת עמידר. תוצאות בדיקתו נשלחו לעמידר, אך עמידר לא פעלה לתיקון הנזילה.

בשורה התחתונה, בדירה הראשונה ניתן לבסוף אישור לתיקון כולל של הצנרת, והתיקון בוצע לאחר מעקב ממושך של הנציבות. לגבי הדירה השנייה בעלי הדירה החליטו לבצע את תיקון הצנרת בעצמם, ועמידר הסכימה לשלם את חלקה היחסי בתיקון והפיקה לקחים.

486 תלונות בענייני משרד השיכון - עלייה של 11% מ-2021 

בסך הכל, דורג משרד הבינוי והשיכון במקום העשירי מקרב הגופים הממשלתיים שהתקבלו בעניינם הכי הרבה תלונות לנציב תלונות הציבור ב-2022. במקום הראשון נמצא משרד התחבורה עם 1,626 תלונות,  אחריו משרד הכלכלה עם 1,353 תלונות, ושלישי דורג המוסד לביטוח לאומי עם 1,341 תלונות.

בענייני משרד הבינוי והשיכון הוגשו לאורך השנה 486 תלונות - עלייה של 11.5% לעומת 2021, אז עמד מספר התלונות על 436 וב-2020 עמד על כ-390 תלונות. מדוח נציב התלונות עולה כי עיקר התלונות נוגעות לניהול מאגר הדיור הציבורי עליו מופקד המשרד. בדברי ההסבר נכתב כי "מדינת ישראל, באמצעות משרד הבינוי מאפשרת לזכאים להתגורר בדיור ציבורית מורת דמי שכירות מוזלים, או באמצעות מתן סיוע כספי לזכאים השרויים במצוקה כלכלית ותפקודית. מדי שנה בשנה מוגשות לנציבות תלונות בנושאים שונים הקשורים לדיור הציבורי".

עיקר התלונות נסבות על דחיית בקשות לקבלת דירות השייכות לדיור הציבורי, משך ההמתנה לקבלת דירות כאלה, ודחיית בקשות של מי שכבר מתגוררים בדירות כאמור להחלפת דירתם לצורך שיפור תנאי מגוריהם. תלונות אחרות עוסקות בדחיית בקשות לקבלת סיוע בתשלום שכר דירה למי שאינם מתגוררים בדירות השייכות לדיור הציבורי ובמתן סיוע בסכומים שאינם מספקים וכן בבקשות לרכישת דירה., וכן על רמת התחזוקה של הדירות.

תלונה מעניינת נוספת שעלתה במסגרת הדוח, היא של זוג מבוגרים שמתגוררים בבית דיור מוגן של עמידר, שהתלוננו כי עמידר דורשת מהם להוציא את חתולת המחמד שלהם מהדירה. מבירור הנציבות עלה כי על פי הוראת שעה בתנאים מסוימים, מבוגרים יוכלו להחזיק חיית מחמד בדירה לשיפור רווחתם ובריאותם, וכך אכן היה.

עם זאת מתוך 486 תלונות רק ב-233 הייתה הכרעה ו-12 בלבד נמצאו מוצדקות, ב-162 לא הייתה הכרעה,  89 מהתלונות באו על תיקונן, ו-43 נדחו על הסוף. שיעור התלונות המוצדקות שבאו על תיקונן - כ-25%.

מעמידר נמסר בתגובה: "כזרוע המבצעת של משרד הבינוי והשיכון , עמידר פועלת בכל עת לשפר את השירות עבור דיירי הדיור הציבורי, ומשקיעה בכל שנה תקציב גדול לטובת שיפוץ ואחזקת הדירות שבאחריותה. בשנתיים האחרונות, מובילה החברה רפורמה מקיפה בתחום השירות שהגיעה לשיאה בחודשים האחרונים, הכוללת בין השאר לראשונה הקמת צוות ייעודי לטיפול בנושאי תלונות על נזקי צד ג', פיקוח על איכות ומקצועיות העבודות ובקרת שביעות רצון הלקוחות, ניידות שירות ייעודיות שנועדו לתת מענה מהיר ומקצועי לקריאות שבר ותחזוקה, השקעה גדולה יותר באחזקה, הכנסת שירות באמצעות וואטסאפ, התאמת כוח האדם במוקד וכתוצאה מכך זמני המתנה קצרים לקבלת שירות במוקד. גם בשנה הקרובה נפעל כדי להמשיך ולהשתפר ולתת ללקוחתינו את השירות והמענה הטוב, המהיר והיעיל ביותר". 

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: " משרד הבינוי והשיכון פועל באופן שוטף לתחזוקה מיטבית של דירות הדיור הציבורי ובסיכום התקציבי האחרון הוקצו סכומים של מעל ל-400 מלש"ח עבור תחזוקה שיפוצים והרחבת סל השירות לדייר".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דיור ציבוריעמידרמבקר המדינהמתניהו אנגלמןמשרד השיכון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...