הערכות בשלטון המקומי: הרשויות שירוויחו מ"קרן הארנונה" לא יצטרפו לשביתה מחר

המשבר בין גופי השלטון המקומי והממשלה בעקבות "קרן הארנונה" מחריף במהירות. לאחר הביקורת החריפה שספג על הפשרה אליה הגיע עם האוצר, חזר יו"ר מרכז השלטון המקומי ור"ע מודיעין חיים ביבס להתנגד ליוזמה, וצפוי להשתתף בשביתה המתוכננת למחר. ראש עיריית הרצליה פדלון הזהיר מ"סירוב המוני של תושבים לשלם ארנונה"

שיתוף הכתבה
מימין: רז קינסטליך, כרמל שאמה וישראל גל הבוקר בוועדת הכספים (דני שם טוב, דוברות הכנסת) מימין: רז קינסטליך, כרמל שאמה וישראל גל הבוקר בוועדת הכספים (דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לאחר שביום חמישי בשעות הערב נראה היה כי הושגה פריצת דרך במשא ומתן בין משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי, וכי הושגה פשרה המוסכמת על כל הצדדים על מבנה "קרן הארנונה", הבוקר שינה מרכז השלטון המקומי כיוון - בין היתר בשל ביקורת חריפה שנמתחה עליו מצד רבים מראשי הערים של אזור המרכז, ומאיים בשביתה כללית החל ממחר (ב'). עם זאת, לא ברור האם תקיף השביתה את כלל הרשויות המקומיות, או רק את הרשויות שצפויות להיפגע מהקמת הקרן, כלומר רשויות אזור המרכז שהכנסותיהן מארנונה עסקית גבוהות.

ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל אמר כי הוא "מקווה שכל הרשויות המקומיות יצטרפו, אבל אני מניח שרשויות שצפויות לקבל כסף לא ירצו". מצטרפת נוספת ודאית לשביתה, אם תהיה, היא העיר מודיעין בראשות חיים ביבס, שלקח חלק בניסוח הפשרה על הצעת החוק, ספג ביקורת על כך מראשי הרשויות, ואז יצא שוב נגדה, מהלך שעליו שילם בהדחה צפויה מתפקיד יו"ר הוועדה המוניציפלית בליכוד, בידי רה"מ נתניהו. כמו כן, הבוקר הודיעו חלק גדול מראשי העיריות של אזור המרכז כי יעצרו את בנייתן של דירות חדשות, אם חוק קרן הארנונה יעבור היום בהצבעה של ועדת הכספים של הכנסת.

היוזמה שהחלה כ"פתרון למשבר הדיור"

מטרת יוזמת "קרן הארנונה" הנכללת בחוק ההסדרים המקודם בימים אלה, היא צמצום העיוות הקיים כיום במבנה הארנונה בישראל, ולפיו על שטחי משרדים ומסחר גובות הרשויות תעריף גבוה בהרבה לעומת שטחי מגורים, ולכן נעדרות אינטרס לקדם בנייה למגורים, ומתעדפות בניית עוד ועוד שטחי משרדים. על פי העמדה המסורתית של משרד האוצר, מדובר באחד בגורמים המרכזיים למשבר הדיור. על מנת לשנות את מערך התמרוצים, הוצעה קרן הארנונה, שאליה יועבר חלק מסויים מהגידול בהכנסות שמקורן בארנונה עסקית החל משנת 2022 - כסף שישמש על מנת לתמרץ רשויות לבניית דירות.

אלט שעד מהרה הביאה היוזמה להתנגדות חריפה מצד הרשויות המקומיות. במהלך ישיבת חירום שערכו אמש (מוצ"ש) בזום, שבה השתתפו בין היתר ראשי הערים קריית אונו, הוד השרון, רמת גן וגבעתיים, החליטו הללו להחריף את המחאה נגד החוק, כשבמקביל צפויה להתקיים גם הפגנה הבוקר מחוץ לכנסת בזמן הדיון. במהלך הדיון שהחל לפני זמן קצר אף אמר ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה: "אני פורש מפורום ה-15 בגלל שהשלטון המקומי לא שובת וקורא לכל ראשי הרשויות לעשות את זה. יש פה ג׳יהאד שמנחית עלינו גזרות. נצטרך לקצץ וזו תהיה האחריות של סמוטריץ'".

בניגוד לשבוע שעבר שבו השמיע השלטון המקומי קול מאוחד נגד הממשלה, כעת נשמעת הביקורת בעיקר מצדם של ערי המרכז, כאשר חלק ניכר ממנה מופנה הפעם גם נגד ביבס עצמו. ראשי הרשויות מותחים עליו ביקורת חריפה, בטענה כי ידע מראש שיורידו את אחוז הנתח שייגבה מהגידול מהכנסות הערים מארנונה עסקית ל-20%-28% בלבד, במקום 49%, וכי הובטח לו תפקיד יו"ר הקרן, כך שיוכל להשפיע לאן ילך הכסף.

לדברי ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל "הממשלה עוסקת בהפרד ומשול. לקחת ממי שמשלם הכי הרבה מיסים ולחלק ליו"ש ולחרדים. אם החוק יעבור, לא נוכל להרשות לעצמנו להמשיך לפתח. מי שמנהל את העיר שלו באחריות יעצור או יווסת בניה של דירות חדשות. הציעו לנו להעלות את הארנונה, אבל אצלי היא כבר גם ככה מאוד גבוהה, כמה הציבור עוד יכול לממן את האחרים? אנחנו נגיע עם זה גם לבג"ץ".

יו''ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס בדיון בוועדת הכספים בשבוע שעבר (נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)יו''ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס בדיון בוועדת הכספים בשבוע שעבר (נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)

 

עוד לדברי גל, ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי שניסה להילחם בחוק, הציע בעבר להשבית את הערים לחלוטין כמחאה, אך בינתיים "התייאש מהמאבק", לדבריו. "עלתה הצעה להשבית הכל - ניקיון, חינוך, צהרונים, אבל לדעתי זה ייצור חוסר סולידריות בקרב התושבים שמאוד לא יאהבו את זה".

"חשש מסירוב המוני של תושבי הרצליה לשלם ארנונה"

גם בערי בשרון נשמעים קולות מחאה נגד הצעת הפשרה. ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, כתב בפנייה שהגיש לראש הממשלה בנימין נתניהו, כי הוא חש דאגה עמוקה "ומביע חשש כבד מפני סירוב המוני של תושבי העיר הרצליה לשלם מעתה את מס הארנונה כל עוד הכספים המשולמים על ידם אינם מתועלים לצרכיהם אלא לצרכי אחרים". לדבריו, תושבים רבים פנו אליו לאחרונה והביעו "זעם עצום למראה קבוצות לחץ שמצליחות להסית את הממשלה, ולהביאה לאפלייתם ועושק כספם".

ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר, שגם הוא נמצא הבוקר בדרכו לכנסת, מסר כי "המדינה משחקת אותה רובין הוד, ומסיתה רשויות נגד רשויות. לצערי הפעם, עם כל הערכתי למרכז השלטון המקומי, הם הגיעו לפשרה שמסכנת את עתיד השלטון המקומי. פשרה שהופכת את כספי הארנונה שלנו לקופה הקטנה והפוליטית של המדינה. מה שהפריפריה צריכה אלו השקעות ענק בתשתיות. רכבות, כבישים, מחלפים, בתי ספר חדישים, ולא שברירי אחוזים של כספים קואליציוניים".

ביבס: "פעלנו בכל דרך אפשרית למזער את הנזקים"

חיים ביבס, אמר הבוקר בפתח הדיון בוועדת הכספים כי "החוק הזה לא מקובל על השלטון המקומי. הוא מנוגד לכל תפיסה מוניציפליות. היינו מאוד שמחים אם הפרק הזה היה יורד מסדר היום ללא הצבעות, ונשכח מההיסטוריה. אבל כולנו מבינים שהמשחק מכור מראש ברוב הקואליציוני האוטומטי שיש כאן. מתוך הבנת תמונת המצב, פעלנו בכל דרך אפשרית לצמצם ולמזער את הנזקים שנגרמים כתוצאה מהצעת החוק הזו. 

"אנחנו התחלנו את הדיונים בשנה שעברה באוצר הקודם עם השר הקודם והצגנו את ההתנגדות שלנו. אני מסתכל על חברי הקואליציה בעיניים - התפקיד שלכם הוא לעצור את החוק. הסיכוי שלנו לעצור את זה הוא אפס. רק חברי הקואליציה יכולים לעצור את זה ולבנות את זה בדרך אחרת. אתם תביאו לחוק שעם השנים אתם אלה שתבכו. במקום לפתח את הפריפריה גורמים לכך שאין לאף אחד אינטרס לפתח אזורי תעסוקה".

חולדאי: "חוק איום ונורא"

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, מסר הבוקר כי מדובר "בחוק איום ונורא שמאפשר לממשלת ישראל להיכנס לכיסי הרשויות המקומיות, להלאים כספים ולהשתמש בהם לצרכים קואליציוניים וסקטוריאליים שונים במקום לרווחת התושבות והתושבים. מדובר במהלך שנועד להחליש את השלטון המקומי במקום לחזק אותו, וכמובן לתת עוד ועוד כוח לשלטון המרכזי, או יותר נכון - הריכוזי. אם זה לא היה ברור אני חוזר ואומר – אני נלחם בזה בכל כוחי!

"בשבועות האחרונים נציגי העירייה עושים לילות כימים בוועדות הכנסת על מנת להילחם בחוק הזה. אגיד לכם משהו – אין חברת או חבר כנסת אחד, גם בליכוד, שרוצה את החוק. כל מה שיש פה זה ראש ממשלה ושר אוצר שמעוניינים לעשות מחטף ולקחת כסף מכם התושבים, כסף שנועד לשיפור איכות החיים שלכם בחינוך, ברווחה, בתשתיות, בתרבות ופשוט לעשות בו כרצונו. זהו לא מאבק תל אביבי. לכן, אנחנו צריכים להיות מאוחדים. אנחנו צריכים אתכם מאחורינו אם וכאשר המאבק יוחרף. אנחנו רואים לאחרונה שהציבור מכל הצדדים הפוליטיים יודע להיאבק ולהפגין על נושאים שחשובים לו, ולצאת בהמוניו לרחובות.אני אומר לכל אחד ואחת מכם - יש פה מאבק חשוב לא פחות – מאבק על הכסף שיושקע בכם. מאבק על העתיד שלנו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משה פדלוןרון חולדאימשרד האוצרבצלאל סמוטריץ'מרכז השלטון המקומיאבי גרוברישראל גלחיים ביבסקרן הארנונה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...