"הבנק המרכזי מנסה לעצור את עליית המדד עם כלי שמעלה אוטומטית את השכירות"

בכירי הענף תוקפים את החלטת הנגיד להעלות את הריבית ל-4.25%, וטוענים כי "הנגיד מעלה את הריבית על טייס אוטומטי". מנכ"ל רשת ייעוץ המשכנתאות דרכנו ממליץ לבעלי המשכנתאות: "להחזיק חזק ולצמצם הוצאות מסביב"

שיתוף הכתבה
בנק ישראל (יח"צ)בנק ישראל (יח"צ)

תגובות חריפות בענף הנדל"ן לעלייה השמינית ברציפות של ריבית בנק ישראל , שהגיעה ל-4.25%. גורמים בענף צופים שחורות לו וללווי המשכנתאות, ואף תוקפים את נגיד בנק ישראל, אמיר ירון: "הנגיד מעלה את הריבית על טייס אוטומטי".

ברשת ייעוץ המשכנתאות דרכנו טוענים כי ההחזרים החודשיים יעלו בכ-104 שקל בממוצע לעומת היום, ובכ-750 שקל בממוצע לעומת משכנתאות שניטלו לפני העלאות הריבית. מנכ"ל דרכנו, מאור אוחנה, אמר כי, "הפגיעה בנוטלי המשכנתאות היא קשה. זוגות צעירים מתקשים לעמוד בהחזרים החודשיים - בעיקר כאלה שנעזרו גם בהלוואות משלימות לצורך הגדלת ההון העצמי, או זוגות שמשלמים דמי שכירות ומשכנתא במקביל, עד שיקבלו את הדירות החדשות שלהם. לנוטלי משכנתאות חדשות אנו ממליצים לבחון היטב את יכולת ההחזר המקסימלית, ולקחת משכנתאות עם החזר חודשי שכולל מרווח להמשך עליית הריבית. 

מנכ"ל דרכנו, מאור אוחנה: "הפגיעה בנוטלי המשכנתאות היא קשה. זוגות צעירים מתקשים לעמוד בהחזרים החודשיים - בעיקר כאלה שנעזרו גם בהלוואות משלימות לצורך הגדלת ההון העצמי, או זוגות שמשלמים דמי שכירות ומשכנתא במקביל, עד שיקבלו את הדירות החדשות שלהם. לנוטלי משכנתאות חדשות אנו ממליצים לבחון היטב את יכולת ההחזר המקסימלית, ולקחת משכנתאות עם החזר חודשי שכולל מרווח להמשך עליית הריבית"

"לבעלי משכנתאות קיימות אנו ממליצים להחזיק חזק, לצמצם הוצאות מסביב ורק במקרה של חשש ממשי לאי עמידה בתשלומים לבחון מהלך של מרכוז הלוואות או פריסת המשכנתא לשנים רבות יותר, המשמעות של שני המהלכים היא ייקור משמעותי של עלויות המימון לכל תקופת ההלוואה, אך עם זאת הם יכולים למנוע סיכון של אובדן הנכס".

"סכנה של ממש למשק"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר כי, "בישראל נוצר מצב אבסורדי שבו הבנק המרכזי מנסה לעצור את עליית מדד המחירים לצרכן, שכמעט רבע ממנו הוא רכיב דמי השכירות לדיור, על ידי כלי שמעלה אוטומטית את דמי השכירות במשק. לכן, כל עוד נראה עליית ריבית, נמשיך לראות עלייה של דמי השכירות - ומכאן שהמדד ימשיך לזנק, והמטרה המרכזית של העלאת הריבית לא תושג". 

על הטענה שלפיה עליית הריבית בשנה האחרונה הביאה לעצירת זינוק מחירי הדיור, אומר סרוגו: "התוצאה הזו היא ברוכה. כולנו - יזמים, קבלנים ורוכשי דירות - זקוקים ליציבות במחירי הדיור, וכל שינוי מגמה מהזינוק שראינו בשנה שעברה תורם לנו ולמשק. אבל לקובעי המדיניות בבנק ישראל, ועמם הכנסת והממשלה, אסור לפספס את התמונה המלאה - והיא לא טובה". 

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "מרכזי סיכון המשק הגדולים ביותר כעת הם המשך מגמת הישיבה על הגדר של אלה שבאמת זקוקים לדירה, הירידה הנמשכת בהתחלות הבנייה בשל הסיכון הגובר של היזמים בסביבת הריבית הגבוה הנוכחית, לצד הרחקת המשקיעים משוק הדיור כפי שעולה מהנתונים. כל אלה מעלים בכל יום שעובר את היקף המחסור בדירות שהמשק זקוק להן. חובתו של בנק ישראל להפסיק את העלאות הריבית, ושל הממשלה לקבוע תוכנית מסודרת ומהירת השפעה לטיפול במשבר הדיור והמחסור החריף בתשתיות"



סרוגו מוסיף כי, "מרכזי סיכון המשק הגדולים ביותר כעת הם המשך מגמת הישיבה על הגדר של אלה שבאמת זקוקים לדירה, הירידה הנמשכת בהתחלות הבנייה בשל הסיכון הגובר של היזמים בסביבת הריבית הגבוה הנוכחית, לצד הרחקת המשקיעים משוק הדיור כפי שעולה מהנתונים. כל אלה מעלים בכל יום שעובר את היקף המחסור בדירות שהמשק זקוק להן. חובתו של בנק ישראל להפסיק את העלאות הריבית, ושל הממשלה לקבוע תוכנית מסודרת ומהירת השפעה לטיפול במשבר הדיור והמחסור החריף בתשתיות". 

"הריבית היא הכלי הטיפש ביותר שניתן להפעיל על שוק הדיור"

מנכ"ל קבוצת צמח המרמן וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין, מסר כי, "כלי הריבית הוא אינו התרופה היעילה למחלת האינפלציה במציאות הישראלית, וגם יש לו תופעות לוואי קשות לכל הצדדים - יותר מהאינפלציה עצמה. בנק ישראל מנסה להילחם באינפלציה על ידי העלאת ריבית, אך בפועל היא יוצרת מעגל שוטים שבו ככל והריבית עולה, היא מתדלקת את מחירי השכירות ומעלה אותם, ועלייה זו מעלה את מדד המחירים לצרכן, האינפלציה עולה, וחוזר חלילה. 

מנכ"ל צמח המרמן , חיים פייגלין: "הריבית הגבוהה גם שולחת את הציבור שלא מסוגל לקחת משכנתא ולקנות דירה – לשוק השכירות, ואז הביקוש לדירות להשכרה עולה, מחירי השכירות עולים בעקבותיו, ושוב האינפלציה עולה. לכן, לא ניתן לדעתי להשתמש בכלי הריבית לאורך זמן, בוודאי שלא בשוק הדיור שמתנהל במחזורים של שלוש, חמש, שבע ועשר שנים – שזה משך הזמן של פרויקט בנייה. זה לא יהיה מעשי להעלות ריבית לאורך כל השנים האלה, ואז כשמדיניות הריבית תשתנה, והרוכשים ירצו לרדת מהגדר ולחזור לשוק, הם ימצאו היצע דירות מדולדל, כי גם היזמים ישבו על הגדר בגלל הריבית הגבוהה, שהכבידה על עלויות המימון ועל הרצון שלהם לקנות קרקע מהמדינה"

"הריבית הגבוהה גם שולחת את הציבור שלא מסוגל לקחת משכנתא ולקנות דירה – לשוק השכירות, ואז הביקוש לדירות להשכרה עולה, מחירי השכירות עולים בעקבותיו, ושוב האינפלציה עולה. לכן, לא ניתן לדעתי להשתמש בכלי הריבית לאורך זמן, בוודאי שלא בשוק הדיור שמתנהל במחזורים של שלוש, חמש, שבע ועשר שנים – שזה משך הזמן של פרויקט בנייה. זה לא יהיה מעשי להעלות ריבית לאורך כל השנים האלה, ואז כשמדיניות הריבית תשתנה, והרוכשים ירצו לרדת מהגדר ולחזור לשוק, הם ימצאו היצע דירות מדולדל, כי גם היזמים ישבו על הגדר בגלל הריבית הגבוהה, שהכבידה על עלויות המימון ועל הרצון שלהם לקנות קרקע מהמדינה. 

"לפיכך, אני סבור שכלי הריבית הוא הכלי ה'טיפש' ביותר שניתן להפעיל על שוק הדיור – כי הוא אמנם מקטין ביקושים, אבל מקטין גם את ההיצעים. אני סבור שגם הנגיד מוטרד כמונו מההשפעה השלילית של הריבית על שוק המגורים בישראל, ומהנזק הכבד שהיא גורמת בטווח הבינוני והארוך. אני מקווה שהמדינה תמצא כלים יעילים יותר לטיפול בשוק המגורים בישראל, כמו הפחתה וביטול של כל המיסוי העקיף והמיותר המוטל על הדיור בישראל בכלל ועל הקרקע בפרט״.

"אין קשר בין המאבק הלגיטימי באינפלציה לבין שוק הדיור"

נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו , רוני מזרחי, אמר כי "לצערי, הנגיד מעלה את הריבית על טייס אוטומטי, בניגוד לארה"ב, שבה מבוצעים צעדים משלימים. הוא לא עוצר את האינפלציה, ורק פוגע שלא לצורך בענף הנדל"ן. אני ממליץ לנגיד בחום לעשות אתחול מסלול מחדש".

המשנה למנכ"ל מ. אביב, צאלה רוזנבלום עמור, מסרה כי, "אין קשר בין המאבק הלגיטימי באינפלציה לשוק הדיור. אני ממליצה לשקול הקפאה של הריבית התופחת על המשכנתאות ויצירת בידול בינה לבין הריבית הכללית במשק".

לדברי אמיר רוזנבלום, יועץ ניהול ואחזקת מבנים ונכסי משקיעים ובעלי עידן ש.נ.י, "העלאות הריבית הרצופות פגעו לא רק בזוגות הצעירים, אלא גם במשקיעים, שהם כידוע הקטר שמוביל של שוק הנדל"ן והמשק כולו. לכן אני תוהה אם הנזק בהעלאות הריבית לא גובר על התועלת".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלראול סרוגורוני מזרחיאמיר רוזנבלוםחיים פייגליןמאור אוחנהדרכנו ייעוץ משכנתאותצאלה רוזנבלום
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...