מנכ"ל מינהל התכנון: "התחלנו לדון בתוכנית להקמת מטרו בירושלים"

רפי אלמליח חשף את קיום הדיונים בנושא היום, בכנס "תוכניות העתיד ומנופי הצמיחה של ירושלים" של מרכז הנדל"ן. מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן, הוסיף כי "המטרו אמור להתחיל לפעול בין 2030 ל-2040". ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, הודיע כי "בשנים הקרובות יהיו בירושלים 7,000 התחלות בנייה בכל שנה"

שיתוף הכתבה
רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)

מנכ"ל מינהל התכנון , רפי אלמליח, הודיע היום (ב') במסגרת כנס "תוכניות העתיד ומנופי הצמיחה של ירושלים" של מרכז הנדל״ן בשיתוף עיריית ירושלים, כי החלה בחינה של הקמת מטרו בעיר. לדבריו, נושא התשתיות, בדגש על תחבורה, מחייב התאמה לקצב גידול האוכלוסייה בעיר, שצפויה להגיע ליותר ממיליון תושבים. על פי נתוני מינהל התכנון, קווי הרכבת הקלה הקיימים והמתוכננים בבירה צפויים לענות על הביקושים עד 2030, ולכן נדרש מענה תחבורתי משלים, כמו המטרו. 

הוא הוסף כי, "אנחנו צריכים למצוא את התקצוב ולשכנע את משרד האוצר. אנחנו מבצעים כעת בחינה מעמיקה של הנושא. ירושלים היא עוף מוזר - היא לא עונה לשום קריטריון אחר של מטרו בעולם. כמו כן, נבחן את החיבור של מעלה אדומים ומבשרת ציון למטרו".

לגבי התוכניות של הממשלה החדשה, אמר אלמליח כי "הממשלה כבר קבעה יעדים של 125 אלף יחידות דיור בשנה. לפני כעשור קבעו יעד של 100 אלף יחידות דיור בשנה, ואחרי חמש-שש שנים שאנחנו מתנהלים לפיה, הבנו שההיקפים לא מספיקים. נצטרך לייצר תוכניות שיספיקו, כדי שרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והיזמים יוכלו להוציא אותן לפועל בלי לחץ".

איפה אתה מזהה כיום את החסם החמור ביותר ביכולת שלך להוציא את זה לפועל?
"הנושא של ההיתרים - אנחנו מנסים לייצר כל מיני פתרונות כמו ביטול ההקלות, וחלופת שקד שבה כבר בתוכנית עצמה מוציאים את ההיתר. הדברים עומדים להפוך ליותר ויותר ממשיים".

(ראש עיריית י-ם משה ליאון בכנס היום (דוד סאלם(ראש עיריית י-ם משה ליאון בכנס היום (דוד סאלם


מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן, התייחס לדברי אלמליח ואמר כי "התשתיות בירושלים מבוססות על רכבות קלות. תוך זמן קצר מגיעים לקו פעיל. המטרו אמור להתחיל לפעול בין 2030 ל-2040. התשתית המסילתית של הרכבות הקלות מספיק טובה להיום".

גם יו"ר הוועדה המחוזית ירושלים, שירה תלמי בבאי, הגיבה לדברי אלמליח לגבי המטרו, ואמרה כי "בירושלים אנחנו תמיד רוצים להיות הראשונים, אנחנו רוצים להביא את התשתיות לפני שהאזרחים מגיעים. אנחנו רוצים להכין תשתית למערכת הסעת המונים כבר לשלב הבא. אנחנו כבר חושבים על תכנון מטרו".

תמ"א 38 עומדת להגיע לסיומה. החלופה היא חלופת שקד - אתם באמת הולכים לסיים את התמ"א?
כבר הספידו את התמ"א פעם אחת, ואני סברתי שלא צריך לחתוך את זה בפעם אחת, אלא לעשות לזה פייד אאוט. כולם רואים שאנחנו הולכים להתחדשות עירונית. התחדשות בניינית זה התחדשות שאנחנו מיישמים גם בפריפריה. ההתחדשות הבניינית משולבת בתוכניות, ואפשר לראות את זה בחולון ובמקומות נוספים. נכון להיום אני חושב שהפייד אאוט הזה שחיפשנו עובד טוב, ובחלופת שקד יש משהו טוב".

"בתוך שנתיים-שלוש תהיה הגירה חיובית לירושלים"

בכנס דיבר גם ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, שאמר כי "אני יכול להבטיח שבכל שנה בשנים הקרובות יהיו בירושלים 7,000 התחלות בנייה". לדבריו, "ב-20-15 שנה האחרונות ממוצע התחלות הבנייה בעיר היה 2,500-2,000 יחידות דיור בשנה - מספר נמוך יחסית. זה גורם לכך שזוגות צעירים רוצים להתחתן ולא מוצאים דירה. המטרה שלי היא לבנות כמה שיותר דירות ברחבי העיר. את 2022 סיימנו עם יותר מ-7,000 התחלות בנייה. אני מאמין שבתוך שנתיים-שלוש תהיה הגירה חיובית לעיר, כי כל דירה כאן נמכרת, לא נשאר אף בניין ריק ממכירת דירות. אין יזם אחד שמתלונן. העיר צמאה לדירות חדשות. אנחנו בונים על כמה שפחות שטחים ירוקים.

"אנחנו גם במקום הראשון בהתחדשות עירונית, במיוחד בשכונות הוותיקות. את 2022 סיימנו עם 3,000 התחלות בנייה של התחדשות עירונית , פרויקטים שקיבלו אישורי הריסה ויוצאים לדרך. את 2024-2023 נסיים עם מספרים דומים, ואולי אפילו יותר. יש הרבה בניינים ישנים ולא בטוחים - והמטרה שלנו היא להפוך אותם למגדלים. בתלפיות למשל, יש לנו תוכניות ל-8,000 יחידות דיור, שטחי מסחר ותעסוקה. החלטתי לבנות גם מאות דירות להשכרה.

"ירושלים הראשונה שתצא מפקקים וזה לא לוויכוח. אנחנו מרשתים את העיר בצורה כזו שכל המגדלים יהיו על קו הרכבת הקלה. ירושלים מתקדמת משמעותית מאוד. אנחנו מרשים לעצמו לבנות לגובה. וגם להגדיל את הציפוף. סיימנו בימים אלה את בניית הקו האדום, בין פסגת זאב להר הרצל. הוא מוארך כעת, וימשיך מהר הרצל להדסה עין כרם. על סמך הקו הזה הרשינו לעצמנו לבנות אלפי יחידות דיור נוספות. עם סיום הבנייה, נסיים גם את הרכבת הקלה. זה שילוב משמעותי. הקו השני - מגילה עד הר הצופים - עובר בחלק משמעותי בעיר".

"אנחנו צופים שב-2040 יהיו מיליון וחצי תושבים בירושלים". כך אמר בכנס מנכ"ל עיריית ירושלים, איציק לארי. "אנחנו דואגים גם לנושא התעסוקה הזמינה. הקריה המחוזית בכניסה לעיר תהיה מוכנה ב-2024. היא עומדת להיות מאוישת במינהל התכנון, אגפים של משרד האוצר, רמ"י ועוד. יש גם ביקוש גדול של משרדי עורכי דין להיות קרובים ללשכה המחוזית".

"בירושלים מייצרים ודאות בתכנון ושקיפות של המידע"

מנכ"ל מרכז הנדל"ן , דן קצ'נובסקי, דיבר אף הוא בכנס, ואמר כי, "אף שירושלים היא העיר הגדולה בישראל, שנים רבות היא דשדשה מאחור בהיקפי הבנייה והפעילות הנדל"נית - הן במגורים והן במסחר ותעסוקה. בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי, ששם את הצמיחה במקום הראשון. תכנון עם מחשבה לטווח הארוך, שמיישם מדיניות מובנת וסדורה, הכל במטרה לתת מענה לגידול האוכלוסייה מצד אחד, ואפשרויות תעסוקה מהצד השני. פה אני רוצה לשבח באופן אישי את מדיניותו המוקפדת של ראש העיר, משה לאון; ושל מיישם התוכנית, מהנדס העיר, יואל אבן. 

"רובכם יודעים טוב יותר ממני, עד כמה חשובה ליואל הזמינות והדחיפה של היזמים לבנייה ולעשייה. יזמים אומרים לי שהוא מתקשר אישית לוודא שלא חסר כלום כדי לקדם את המתחם, ששום דבר לא תקוע. זה ייחודי מאוד לירושלים, וערים רבות צריכות ללמוד מהתפישה הזו. בפועל אנחנו רואים את התוצאות - עלייה בקצב הבנייה, שלא היתה מאז ומעולם בירושלים. 

"אנחנו במרכז הנדל"ן רואים חשיבות עליונה באירועים מהסוג הזה: עיר משמעותית כל כך, שפורשת את התוכניות שלה לשנים הבאות, ובכך מייצרת ודאות בתכנון ושקיפות של המידע. חוסר הוודאות התכנונית הוא אחת המחלות הרעות ביותר של תחום הנדל"ן בישראל". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רפי אלמליחמינהל התכנוןדן קצ'נובסקיירושליםכנס "תוכניות העתיד ומנופי הצמיחה של ירושלים"
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...