העליון הכריע בקרב של עולם התכנון: "גם מתכננים רשאים להגיש תוכניות מפורטות"

בעקבות ערעור שהגיש איגוד האדריכלים על החלטה לאפשר למתכנן שאינו אדריכל רישוי להגיש תוכניות בנייה מפורטות, קבע בית המשפט העליון כי אין מניעה שמתכננים יגישו תוכניות שכאלה, אך רק אדריכלים יוכלו לערוך את נספח הבינוי ולחתום עליו. איגוד האדריכלים: "זה רק הצעד הראשון שלנו במאבק". איגוד המתכננים: "מברכים על הכרת בית המשפט בזכות לעסוק במקצוע"

שיתוף הכתבה
יו"ר התאחדות האדריכלים ארנה אנג'ל והיועץ המשפטי של איגוד המתכננים אשר כהנא (רונית ולפר ועדי זלק וינר)יו"ר התאחדות האדריכלים ארנה אנג'ל והיועץ המשפטי של איגוד המתכננים אשר כהנא (רונית ולפר ועדי זלק וינר)

קרב הסמכויות המתמשך בין האדריכלים למתכנני הערים הגיע באחרונה לפתחו של בית המשפט העליון, שהכריע בסוגיה האם מי שהוכשרו כמתכנני ערים רשאים להגיש למוסדות התכנון תוכניות מתאר ותוכניות מפורטות, או שרק אדריכלי רישוי מוסמכים רשאים להגיש תוכניות כאלה. זאת עקב ערעור שהגישה התאחדות האדריכלים בנושא. בהחלטתם קבעו השופטים כי לשון החוק לא ברורה מספיק בנושא, וכי כל עוד לא הוסדרה החקיקה, מקובלת עליהם עמדת מינהל התכנון , שלפיה מי שאינו אדריכל רישוי מוסמך להגיש הן תוכניות מתאר והן תוכניות מפורטות, אך רק אדריכל רישוי רשאי לערוך את נספח הבינוי לתוכניות אלה.

העימות החל בעתירה של מחמד קיימרי, מהנדס ומתכנן ערים שאינו אדריכל רישוי, לבית המשפט לעניינים מנהליים ירושלים. עתירתו היתה עקב החלטת הוועדה המחוזית ירושלים שלא לקדם תוכניות מתאר מקומיות הכוללות הוראות מפורטות שהוגשו על ידו, בנימוק שמדובר בתוכניות המציעות בינוי חדש או תוספת בינוי, כשהתוכניות לא כללו נספח בינוי ערוך וחתום על ידי אדריכל רישוי. 

בעתירתו טען קיימרי כי יש לבטל את החלטת הוועדה, ובית המשפט קיבל את עמדתו. בית המשפט קבע כי תוכנית מתאר מקומית אינה לפי מהותה תוכנית בינוי ועיצוב ארכיטקטונית, ולכן הדין אינו מונע הגשת תוכנית כזו באמצעות מי שאינו אדריכל רישוי. עוד נקבע כי נספח בינוי אינו מהווה רכיב הכרחי בתוכנית שכזו, והוא מתבקש על ידי הוועדה רק בשל ההיבט הפרקטי. לכן קבע בית המשפט כי הוועדה חרגה מסמכותה כשמנעה מקיימרי מלהגיש תוכניות מתאר מקומיות שנערכו על ידו. על קביעות אלה הוגש ערעור לעליון על ידי התאחדות האדריכלים ובוני הערים בישראל נגד איגוד המתכננים, רשם המהנדסים והאדריכלים ומינהל התכנון.

בערעור טענה התאחדות האדריכלים כי הכנת תוכניות מפורטות המחייבות הוראות בינוי, דורשות הבנה והכשרה שיש רק לאדריכלים בעלי רישיון, וכי יש לקבוע כי רק אדריכל רישוי מוסמך לערוך תוכניות מפורטות, כמו תוכנית מתאר. מנגד, איגוד המתכננים טען כי המסמך היחידי שרק אדריכל רישוי יכול לחתום עליו הוא תוכנית בינוי ועיצוב ארכיטקטוני. לגישת איגוד האדריכלים, תוכנית בינוי ועיצוב ארכיטקטוני היא כל תכנית לפי פרק ג' לחוק התכנון והבנייה, כולל תוכניות מתאר, ואילו לפי איגוד המתכננים מדובר רק בנספח בינוי הנלווה לחלק מהתוכניות.

שופטת העליון רות רונן קבעה בסוגיה כי תוכנית בינוי ועיצוב ארכיטקטוני היא דבר שההגדרה הלשונית שלו בחוק אינה חד משמעית. לכן, לפי קביעתה, ההחלטה מהי תוכנית בינוי ועיצוב ארכיטקטוני היא החלטה שאמורה להתקבל אצל מחוקק המשנה שיסדיר את הסוגיה ולא בבית המשפט, וכי עד אז, בית המשפט אינו מתכוון להתערב בעמדה המקצועית של מינהל התכנון שלפיה מי שאינו אדריכל רישוי מוסמך להגיש תוכניות מתאר ותוכניות מפורטות, אך הוא לא רשאי לערוך את נספח הבינוי לתוכנית שכזו. "העמדה המשפטית העדכנית היא שאת תוכנית/נספח הבינוי רשאי להגיש/לערוך מי שמוסמך לכך בתקנות המהנדסים והאדריכלים. אין מניעה שמי שאינו אדריכל או מהנדס יגיש תוכניות מתאר ותוכניות מפורטות, כל עוד נספח הבינוי נערך ונחתם על ידי מי שהוסמך לכך בתקנות", כתבה רונן בפסק הדין.

יו"ר התאחדות האדריכלים: "ההנחיה מבוססת על פרשנות שגויה"

יו"ר התאחדות האדריכלים, ארנה אנג'ל, הביעה שביעות רצון חלקית מפסק הדין: "אנו שמחים על החלטת בית המשפט כי רק אדריכלים יכולים לחתום על נספח בינוי". היא הוסיפה כי "זה צעד ראשון במאבקנו על סמכויות האדריכלים. צר לנו שבית המשפט בחר עד להשלמה החקיקה בנושא לאמץ את ההנחיה הרוחבית של מינהל התכנון בהנהלתו הקודמת. אנו חושבים שההנחיה מבוססת על פרשנות שגויה, כמו שבית המשפט ציין בדיון - 'האם גם טבח יכול להגיש תוכניות'. מבחינתו המאבק לא הסתיים, ונפעל עם משרד הכלכלה להסדיר את הנושא במהירות האפשרית".

מאיגוד המתכננים נמסר כי "האיגוד מברך את ההכרה החוזרת בזכותם המקצועית של מתכנני עיר ואזור לעסוק במקצועם, שאליו הוכשרו בהליך ממושך, ולערוך ולהגיש תוכניות. האיגוד מברך גם על הקריאה להסדרת שאלת הסמכות לחתימה על נספחי בינוי בחקיקת המשנה, באופן שיקנה ודאות ובהירות לכל העוסקים בתחום. האיגוד תומך באמירת בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה, הדוחים את עמדת רשם המהנדסים והאדריכלים, שלפיה כל תוכנית לפי פרק ג' לחוק התכנון והבנייה, על כלל מסמכיה, תיערך ותיחתם רק על ידי אדריכל רישוי. איגוד המתכננים בישראל סמוך ובטוח כי הסדרת הנושא תביא לסופה של הסאגה המצערת ותעגן אחת ולתמיד את זכותם המקצועית של אנשי המקצוע בתחום התכנון לעסוק בתחום מומחיותם. זאת לצד הערכה גדולה ואמונה ששיתוף פעולה מקצועי בין מתכנני הערים והאדריכלים תוביל לטיוב התכנון בישראל".

ממינהל התכנון נמסר כי "ההחלטה מדברת בעד עצמה. אני שמחים שבית המשפט העליון קיבל את עמדת מינהל התכנון ".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט העליוןהתאחדות האדריכלים ובוני הערים בישראלמינהל התכנוןאיגוד המתכננים בישראלארנה אנג'להשופטת רות רונן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...