יוליס: מצדיקה לקיחת 75% היטל השבחה בתוכנית המטרו - בעלי הקרקע יקבלו הרבה מעבר למה שהכרנו

המשנה ליועמ"ש דיברה בכנס של ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב. לדבריה, "המטרו הוא לא רק פרויקט תשתית - הוא בראש וראשונה פרויקט אורבני, ויש הצדקה להגביר את היטלי ההשבחה". מנכ"ל רמ"י אמר בכנס כי "הסיבה שאנו לא מאמינים בהורדת מחירי הקרקע במכרזים היא השאלה לאן הכסף יילך - לקופת הציבור או לקבלן"

שיתוף הכתבה
כרמית יוליס (רועי טפר)כרמית יוליס (רועי טפר)

אתמול (ד') נפתח כנס הנדל"ן של ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז, שנערך באילת. במהלך היום הראשון, נערכו דיונים במגוון נושאים, בהם: פתרונות הדיור שיש לקדם עם הצפי לצמיחה באוכלוסייה, האם היטל השבחה גבוה בסביבת המטרו הוא מהלך נכון, מה ניתן לעשות כדי לפתור את המחסור ביחידות הדיור, וכיצד כל הגורמים האלה משפיעים באופן שלילי על העלייה לישראל. 

"יש הצדקה להגביר את ההיטל ההשבחה בתוכנית המטרו. בעלי הקרקע יקבלו הרבה מעבר למה שהכרנו עד היום". כך טענה בכנס המשנה ליועמ"ש, עו"ד כרמית יוליס, שדיברה על עדכוני החקיקה הנדל"נים, ובייחוד על הרפורמה בתחום ההתחדשות העירונית. 

יוליס התייחסה לעניין המטרו, וציינה כי מדובר בחקיקת נדל"ן מורכבת מאוד, שעברה אף שהיא מהפכנית, מתחת לרדאר: "המטרו הוא לא רק פרויקט תשתית - הוא בראש וראשונה פרויקט אורבני, ויש הצדקה להגביר את היטלי ההשבחה. בעלי הקרקע יקבלו הרבה מעבר למה שהכרנו עד היום. כל הפרויקט מצדיק את עצמו רק אם תהיה בצדו התחדשות אורבנית משמעותית מאוד".

לקראת הרכבת הממשלה החדשה, ציינה יוליס כי "היה נוח מאוד לעבוד כשכל המשרדים היו מרוכזים במקום אחד. זה עשה טוב לשוק ולממשלה, אבל נתמודד עם כל מה שיקרה". היא הוסיפה כי, "אין לנו מצאי של קרקעות זמינות לדיור, ולכן עלינו להישען על ההתחדשות העירונית. הרפורמה בתחום הפינוי בינוי נדרשת. התיקונים שהיא מציעה משקפים את יחסנו לזכות הקניין בבתים משותפים. אנחנו ביודעין מתערבים בקניין הפרטי, אך זה נעשה בשל הדאגה שפרויקטים יתקעו".

בעניין היטלי ההשבחה בפינוי בינוי, היא ציינה כי בעלי הדירות זקוקים לוודאות אחרי שנים שהיא לא הייתה קיימת. "יש לנו סמכות להתערב בחוזי קניין של בעלי דירות בדין החדש. הכל יהיה ידוע מתחילת התוכנית ולא יהיה צורך בצווים, ועדיין הרשות המקומית יכולה לחלק לאזורים בכל הנוגע לתמורה והזכויות".

בהתייחסות לחלופת שקד, הסבירה יוליס כי "היקף הזכויות שהוועדות המקומיות מקבלות פה עצום. זה הביא לשדרוג אדיר בכל הנוגע לתמ"א 38. אנחנו בעצם מדברים על תכנון ולא רק היתר ויש תקנות כך שלצד התוכנית ההיתר יתקדם".

לסיכום, יוליס העלתה את עניין הדאגה למצב בניינים גבוהים ומרובי דיירים לאורך שנים, ואת השינוי שתביא הרגולציה בעניין: "אין רגולציה בתחום חברות ניהול ותחזוקה, ומרבית החוזים הקיימים מנערים מהן את האחריות. יצרנו זכויות נוספות שישמשו מקור הכנסה לתחזוקה לבניין. אם נצליח בכך זה יהיה הישג יפה מאוד. מגורים לצד שימושים ציבוריים זה חובה".

סרוגו: "צריך להודיע מיידית על הורדת מע"מ ומס החברות"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, תקף את נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, וטען כי, "כישלון מכרזי קרקע האחרונים הוא תולדה ישירה של העלאת הריבית בישראל. יש מיתון עולמי, ולא לחינם גם חברות ההייטק הענקיות מפטרות עובדים ברחבי העולם". סרוגו הוסיף כי, "לא יכול להיות שהסקטור העסקי והציבור הרחב יישאו לבדם בנטל של האינפלציה. המדינה צריכה למצוא פתרונות ולהודיע מיידית על ירידה במע"מ ובמס חברות. אין צורך בהעלאת ריבית מואצת. מחירי הדירות צפויים להמשיך ולעלות ב-1.5%-2% בחודש בחודשים הקרובים".

מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י),ינקי קוינט, דיבר אף הוא בכנס, ואמר כי "הכנסות רמ"י שהגיע בשנה האחרונה ל-40 מיליארד שקל, והלכו לכיסוי גרעון המדינה, צריכות חלקם ללכת לפתרון בתשתיות הנלוות לדיור ודיור ציבורי, דיור להשכרה ופתרון להון ראשוני לזוגות הצעירים". הוא דיבר בפאנל שעסק בצמיחה המסחררת באוכלוסייה שעתידה להיות בישראל עד 2048, ובפתרונות הדיור שיש לקדם. הוא הוסיף כי, "ממשלת ישראל חייבת לעבוד בצורה מסונכרנת בטיפול במשבר הדיור. חשוב שתהיה תוכנית אסטרטגית עם יעדים שיביאו לפתרון בנושא. הסיבה שאנו לא מאמינים בהורדת מחירי הקרקע במכרזים היא בגלל השאלה לאן הכסף יילך - לקופת הציבור או לכיס של הקבלן ".

יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, נשאל על הפער הביצועי הקיים של כ-250 אלף יחידות דיור. הוא ציין כי הנושא העיקרי שלקח על עצמו השנה הוא צמצום הליכי הביורוקרטיה: "בסופו של דבר, על ידי הגדלת השיווק וקיצור הביורוקרטיה על ידי מהלכים כמו הרישוי העצמי, נוכל להגדיל את היצע יחידות הדיור". בנוסף, הייזלר תקף את הרשויות המקומיות, שלטענתו מערימות קשיים בכל הליכי הביורוקרטיה, ובכך מעצימות את משבר הדיור.

כנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב (פוטו מרסלו)כנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב (פוטו מרסלו)


בתגובה לאמירה זו, טען אדריכל העיר תל אביב, אודי כרמלי, כי המצב בוועדות התכנון קטסטרופלי - אין כוח אדם, ועצם זה שהוצאת היתר אורכת כשלוש שנים זה ביזיון. כרמלי ציין בהקשר לרישוי העצמי כי במתכונת הנוכחית, הרפורמה לא תעבוד. "צריך להשאיר אחריות כלשהיא למוסדות השלטוניים כדי לאפשר למערכת הזאת לזוז. מלבד זאת, הגיע הזמן שנתייחס לעצמנו כמדינה מתפתחת ולא מפותחת, ונלמד ממדינות כמו סין איך להקים מערך תשתיות להתמודדות עם קצב הגידול באוכלוסייה". כרמלי תקף את המדינה וטען שהיא יוצרת סטגנציה ברגע שהיא רוצה לקדם תוכניות על תוואי המטרו, עם השבחה של 75%.

סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין, טען כי המדינה צריכה להקים שתי ערים מטרופוליטניות. אחת בנגב של כ-3 מיליון תושבים, ואחרת בגליל עם 1.5 מיליון תושבים. הפיתוח של הערים לא יבוא במקום המשך פיתוח הערים הקיימות, אלא בנוסף. לדבריו, אם רמ"י תקצה קרקעות ושטחים בעלות של 0 שקלים, הקבלנים יוכלו להקים את כל המתבקש - ומחירי הדיור יירדו. הוא הוסיף כי אם יגרמו לקבלנים למכור דירות בהפסד, התחלות הבנייה ייעצרו: "מה שיביא לעלייה בהתחלות הבנייה הוא רווחיות הקבלנים".

סמנכ"ל ומנהל היחידה לעלייה וקליטה בסוכנות היהודית, שי פלבר, לא היה איש בשורות בנוגע להחלטת רבים מיהודי העולם לעלות לישראל. הוא ציין כי השנה תגיע המדינה ל-65 אלף עולים. פוטנציאל העלייה גבוה עוד יותר, אבל משפחות רבות מוותרות בגלל יוקר המחיה ומחירי הדירות".
 
כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ראול סרוגוחיים פייגליןינקי קוינטאודי כרמלישלומי הייזלרארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"אכרמית יוליסשי פלבר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...