מנכ"ל הרשות להתחדשות: "נוריד את הרוב הדרוש לתמ"א 38 מ-80% ל-67%"

אלעזר במברגר דיבר בפסגת הנדל"ן אילת של "מרכז הנדל"ן". לדבריו, "לא נכון להקפיא תמ"א 38 שלא בליבת תחנות המטרו, בטווח שמעבר ל-100 מטר מהתחנה". בפאנל נוסף בכנס, בנושא תוכנית הדיור ל-2040, אמר מנכ"ל משרד השיכון, אביעד פרידמן: "אם יש ברמ"י הרבה כסף, תנו לנו לפתח את הפריפריה"

שיתוף הכתבה
אלעזר במברגר (רועי טפר)אלעזר במברגר (רועי טפר)

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מקדמת תיקון חקיקה שיאפר להפחית את הרוב הדרוש ל-67% גם במיזמי תמ"א 38 כך אמר היום (ב') מנכ"ל הרשות להתחדשות עירונית , אלעזר במברגר, בפסגת הנדל"ן אילת של מרכז הנדל"ן , שנפתחה אתמול בעיר הדרומית, בנוכחות מאות מבכירי הענף. הוא גם חשף לראשונה את המלצות הרשות ליישום תוכניות תמ"א 38 בסביבת תחנות המטרו, תמ"א 70. לדברי במברגר, "לא נכון להקפיא תמ"א 38 שלא בליבת תחנות המטרו, בטווח שמעבר ל-100 מטר".

הוא הוסיף כי "עליית הריבית משמעותה ירידה מסוימת בביקושים, העבודה שלנו היא לשמר את רמות הפעילות הגבוהות של ההתחדשות העירונית. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022 למעלה מ־12 אלף יח"ד בתמ"א 38. תל אביב, ירושלים, אשדוד בת ים הן המובילות בתמ"א 38. עד 2014 המספרים היו נמוכים, אבל 2022 תהיה שנת שיא – 15-16 אלף יח"ד בתמ"א.
 
הדרך למספרים האלה, לדבריו, עברה במועצה הארצית לתכנון ובנייה: "ניהלנו שם קרב, ובסיומו הבאנו להארכת התמ"א עד אוקטובר 2023. את התקופה הזו אנו מנצלים לכמה דברים: דבר ראשון אחד זה הטמעת חלופת שקד, ועד שהיא תוטמע אנו מציעים תוכניות חלופיות לפי עיריות. התוכניות בודקות כל עיר ומסמנות את כל המתחמים לפי היכולת והנכונות לעשות התחדשות בכל אזור – בין אם לתמ"א 38 או שלא. יש 16 תוכניות ב-16 ערים שיגיעו בעוד כשנה למתן תוקף. נתמודד עם פקיעת התמ"א בין אם דרך חלופת שקד או התוכניות הללו.

במברגר התייחס גם למטרו המתוכנן להיבנות באזור גוש דן: "הכותרות זעקו הקפאה מלאה של היתרי בנייה בכל מרחב תמ"א 70, קרי כ-40 רשויות, לפני שנעשו בדיקות איפה נכון ולא נכון לעשות זאת. הצלחנו להעביר המלצה שממפה את כל השטח. בטבעת השנייה, במרחק של 800-600 מטר מהתחנות, יש הרבה יותר בקשות לפעילות ובנייה לעומת ליבת התחנה (עד מרחק של 100 מטר, ד"ו). אנחנו ברשות להתחדשות לא רוצים לגעת בליבת התחנה. בטבעת הביניים המלצנו להגיש לוועדה חוות דעת מקצועית שתתייחס לשתי סוגיות: האם הבקשה לבניין בודד תסכל או תמנע תכנון של תוכנית רחבה, או האם התוכנית לא תייצר תכנון רחב יותר ממה שתמ"א 70 מציע. בשורה התחתונה – לא תהיה הקפאה מלאה, אלא משהו מינורי יותר באזורי הליבה".
 
הוא הוסיף כי נחתמו הסכמי מסגרת עם 12 רשויות בנוגע לפינוי בינוי: "זה לא הסכם גג - זה מה שמקבלים על כל היתר. זו תוכנית עבודה שתביא לראשי הרשויות מאות מיליוני. המדינה צריכה להעניק את הכסף מהתקבולים על הקרקע, כך שהפרויקטים יהיו כלכליים לקבלנים. המענק מותאם לחוסר הכלכלי של פרויקט פינוי בינוי בשכונות הוותיקות. עשרות מתחמים של פינוי בינוי יוצאים לדרך בעזרת השלמות הקרקע, שהופכות פרויקטים שלא עומדים ברווח המינימלי של תקן 21.1 לרווחיים וברי ביצוע. המדינה מפיקה כסף רב מהפרויקטים הרבים, ובאמצעות המנוף הזה מתאפשר לנו לממן ולמנף פרויקטים לא כדאיים, שייפלו ללא המצנח הזה". 

שלומי הייזלר: "בלי המטרו – גוש דן ייסתם"

"אם יש הרבה כסף ברמ"י, תנו לנו לפתח את הפריפריה". כך אמר מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , אביעד פרידמן, בפאנל על תוכנית הדיור ל-2040, שנערך היום (ב') בפסגת הנדל"ן אילת. בפאנל השתתפו גם האדריכל והשותף והמייסד של משרד כנען שנהב אדריכלים , גיל שנהב; ראש מערך בנייה ונדל"ן בבנק לאומי, דפנה לנדאו; יו"ר מינהל התכנון , שלומי הייזלר; סמנכ"ל מינהל התכנון לתכנון אסטרטגי, שחר סולר; מנכ"ל קרסו , דן פרנס; ומנכ"ל צמח המרמן וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין. את הפאנל הנחה עו"ד זיו כספי.

הייזלר אמר שהוא היה רוצה לראות עיר של חצי מיליון תושבים בדרום: "אני רוצה מקום שבו המרכז יהיה בדרום". הוא התייחס גם למטרו, ואמר כי "זה דבר הכרחי. בלעדיו גוש הדן ייסתם. לא יכולים לסכל אותו בתמ"א 38. בעוד שבועיים נפריד בין הטבעת הראשונה, על התחנה עצמה, שבה יהיה אסור לבנות. בטבעת השנייה ייתנו לבנות, ואילו בטבעת האמצעיות יהיו תנאים מתי לבנות". 

פייגלין התייחס לטענה של משרד השיכון כי חגיגת מחירי הדיור נגמרה, ואמר כי "לא היתה חגיגה, ולכן היא לא תיגמר. המדינה הזו חוצה את רף ה-10 מיליון תושבים. ב-2040 יחיו כאן יותר מ-18 מיליון תושבים. גם אז היא תמשיך להתפתח. מי שמסתכל על מה שקורה בתל אביב ובגוש דן רואה שהערים כולן סתומות ופקוקות וקשה מאוד לתקן אותן. בואו ניקח את הגידול הזה, ונפנה לערים חכמות חדשות. אנחנו רואים כאן שממה שאין בה משילות בכל השטח שמדרום לבאר שבע. לא הגיוני שנתעלם. צריך לבנות שם - לא ל-30 אלף איש, אלא ל-3 מיליון איש. אנחנו מדברים על 100 אלף דונם דרומית לבאר שבע. זה יכול להתקיים  ביוזמה פרטית בשיתוף יוזמה ציבורית". 

פרנס טען כי "האנשים הטובים כאן עוסקים בכיבוי שריפות, לא באסטרטגיה. כל תכנון צריך להתייחס לתשתיות, בתי חולים, רפואה, נמלי תעופה. צריך לחשוב איך המדינה צריכה להיראות בעוד 50 שנה, ומשם לתכנן לאחור איפה יהיו מטרופולינים, איך המגזרים השונים ימשיכו לחיות פה בעשורים הבאים. מכיוון שאין חשיבה כזו, מכבים שריפות - עושים את התכנון באמצע". הייזלר הסכים ש-2040 היא תוכנית לכיבוי שריפה, אך טען שהיתה ההחלטה מלפני חודש וחצי להסתכל על 60-50 שנה קדימה, להבין איפה רוצים מטרופולינים. הוא אף הזמין את היזמים ואנשי הענף לקחת חלק בתוכנית.

פרידמן הרחיב והסביר כי "אחד האתגרים הוא לא לבנות רק שכונות חדשות, אלא לקחת את מרכזי הערים הנוכחיים שבהם שווי הקרקע לא מאפשר התחדשות, ולבנות שם מגדלים". גם הוא התייחס לפריפריה ואמר כי "איך אפשר להגיע להתחדשות עירונית בפריפריה? אפשר לחלק את העוגה אחרת, גם בהיטלי השבחה וגם היטלי מס. אפשר לתת תמורות אחרות. אם יש הרבה כסף ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י),תנו לנו לפתח את הפריפריה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתאלעזר במברגרתמ"א 38הרשות להתחדשות עירוניתפסגת הנדל"ן אילת
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...