מחקר: הבנייה לגובה היא הגורם המנבא המרכזי למספר ההרוגים בתאונות בניה

כך עולה ממחקר של זרוע העבודה של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית והלמ"ס. עוד עולה מהמחקר כי פחות תאונות מדווחות לרגולטור לעומת אלה המדווחות לביטוח הלאומי

שיתוף הכתבה
תאונות עבודה (שאטרסטוק)תאונות עבודה (שאטרסטוק)

הגורם המנבא המרכזי לכמות ההרוגים בתאונות בענף הבנייה הוא היקפי הבנייה לגובה, כך עולה ממחקר חדש בנושא תאונות קטלניות בענף. עוד נמצא כי שיעור ההרוגים בתאונות בנייה בישראל ביחס למספר המועסקים גבוה משמעותית לעומת האיחוד האירופי, אך הפער מצטמצם עם השנים, בין השאר הודות להגברת הפיקוח והאכיפה. בעוד שב-2015 מספר ההרוגים בישראל בענף הבנייה על כל 100 אלף מועסקים היה 13.2 לעומת 5.4 במדינות האיחוד האירופי, ב-2019 ניתן לראות שיפור - 10.9 הרוגים בישראל לעומת 6.3 באיחוד האירופי. 

את המחקר פרסמו היום (ג') זרוע העבודה של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) תחת הכותרת: "מידת השפעת היקפי הבנייה בישראל על פוטנציאל היפגעות עובדים״. המחקר בדק את ההשפעות השליליות על ביטחונם של עובדי ענף הבנייה, כתוצאה מהגברת המאמצים להגדלת היצע הדיור בישראל. רוב ההרוגים בתאונות עבודה בישראל נופלים מגובה, ויש קשר חיובי בין גובה הבינוי לכמות הנפגעים מנפילות. 

במסגרת המחקר נבנה מודל סטטיסטי המנבא את מספר תאונות העבודה בכל עיר, על בסיס המידע הקיים במוסדות התכנון, ברמת דיוק של יותר מ-80%. תוצאת המודל משקפת את התאונות החזויות בכל יישוב, בכל מתארי הבנייה הקיימים בו (מגדלים, בנייה רוויה ועוד). על בסיס המחקר, מוסיפה זרוע העבודה בימים אלו את הרכיב למדיניות הפיקוח השוטפת של מפקחי מינהל הבטיחות, כדי למקסם את האכיפה במקומות עם פוטנציאל גבוה יותר לפגיעה בעובדים. בנוסף, בשנים האחרונות מקודמים חוקים ותקנות בטיחות רבים, וחלקם נמצאים בשלבי חקיקה.

המחקר מציין כי "בישראל, בדומה לעולם המערבי בכל הנוגע לענף הבינוי, מתקיים תת-דיווח של תאונות עבודה לרגולטור לעומת אלה המדווחות לגורם המפצה (בישראל זהו המוסד לביטוח לאומי). חלק מתת-הדיווח יכול להיות מוסבר במאפייני האוכלוסייה המועסקת בענף הבינוי, שלרוב היא מוחלשת ומורכבת בעיקר מעובדים זרים, שמבצעים עיקר העבודות באתרי הבנייה"

המחקר מציין כי "בישראל, בדומה לעולם המערבי בכל הנוגע לענף הבינוי, מתקיים תת-דיווח של תאונות עבודה לרגולטור לעומת אלה המדווחות לגורם המפצה (בישראל זהו המוסד לביטוח לאומי, ד"ו). חלק מתת-הדיווח יכול להיות מוסבר במאפייני האוכלוסייה המועסקת בענף הבינוי, שלרוב היא מוחלשת ומורכבת בעיקר מעובדים זרים, שמבצעים עיקר העבודות באתרי הבנייה". עם זאת, מהמחקר ניתן ללמוד כי שיעורי תת-הדיווח קטנים והולכים, הודות לתשומת הלב הציבורית המוגברת מ-2016.

ירידה בכמות הדיווחים על תאונות ב-2021

באשר לנתונים של גורמי סיכון, עולה מהמחקר כי "41% מהתאונות נגרמות מנפילה מגובה, ורוב האירועים מתקיימים באתרי בנייה רוויה למגורים". הנתון עשוי להיות מוסבר בעלייה המתמשכת של מספר הדירות בבניינים בני 11 קומות ויותר. ב-2010 המספר היה 7,826 דירות, ואילו ב-2021 הוא הגיע ל-18,515. ב-2017 נרשם שיא של מספר תאונות העבודה שדווחו למינהל הבטיחות, עם 479. 2020 נמצאת במקום השני עם 477. שיפור משמעותי בנתון זה נרשם ב-2021, שבה הועברו 396 דיווחים. 

עוד עולה מהמחקר כי "עם המשך הגדלת היקפי הבנייה בישראל והדרישה הציבורית לכך, ופתרונות הדיור האפשריים בה על בסיס הדפוסים הדמוגרפיים בישראל, העלויות האישיות והכלכליות - הן ברמת הפרט והן ברמת המדינה - בגין תאונות עבודה בענף הבינוי, אינן גזירת גורל וניתן לתת להן מענה שיכול להוביל להפחתתן".

מתוך תאונה בטירת כרמל מלפני כשבועיים ((איחוד והצלה)מתוך תאונה בטירת כרמל מלפני כשבועיים ((איחוד והצלה)

מדיניות פיקוח בהתאם למאפייני הבניה

ברמה הממשלתית, מסקנות המחקר מציעות ארבעה צעדים: "פיתוח והטמעה של מדיניות פיקוח ואכיפה ברמה הממשלתית בערים, על בסיס היקפי הבנייה ובדגש על גובה הבנייה המתוכנן למגורים כפי שמציע המודל הראשוני; המשך הובלת מהלכים לקידום ועדכון אסדרת בטיחות מתקדמת, שתדע לתת מענה עתידי למגמות הבנייה ולכשלים הקיימים כיום בענף, בכל הנוגע להבטחת שלומם של המועסקים בו; שכלול יכולות עיבוד נתוני עתק (Big Data) הנוגעים לענף והגישה להם; הוספת רבדים הנוגעים לתאונות עבודה על בסיס נתוני מינהל הבטיחות בזרוע העבודה, נתוני הביטוח הלאומי ונתוני הלמ"ס; והסרת חסמי דיווח והבנייה רוחבית של שיתופי פעולה בין-ממשלתיים לצורך קבלת תובנות והצעת מודלים ישימים לשיפור סביבת העסקה בטיחותית".

עוד נכתב כי, "ברמה המקומית, המחקר מציע הטמעה ומעורבות של תנאים בבטיחות במסגרת מתן היתרי בנייה, מעורבות פרו-אקטיבית שצפויה לגדול בעקבות הסכמי הגג שנחתמו בין מספר רב של רשויות עם משרד האוצר. בנוסף, כחלק משלים לעובדה זו, יכולה הממשלה לקדם לכדי מימוש את החלטת הממשלה 675 לביזור סמכויות לשלטון המקומי, שבה הוצעה והוצגה הרחבת אחריותן של הרשויות המקומיות בכל הנוגע להגברת הבטיחות בעת הקמת מבנים, וזאת באמצעות תיקון לתקנות התכנון והבנייה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהתאונות באתרי בנייהזרוע העבודה של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...