קריסת הביצוע: "קבלן שמרוויח 2% לא יעמוד ב-25% זינוק בעלויות"

שני יוזמי ההפגנה אתמול במחלף השלום – סגן נשיא התאחדות הקבלנים ניר ינושבסקי ויו"ר הסתדרות עובדי הבניין יצחק מויאל – מסבירים מדוע הגיעו מים על נפש. "שרשרת המשברים העולמית הביאה לכמות עצומה של פשיטות רגל והממשלה מתעלמת. אם לא תהיה הידברות אמיתית נשבות"

שיתוף הכתבה
ניר ינושבסקי (פוטו מרסלו אילת) ויצחק מויאל (פיקסל) ניר ינושבסקי (פוטו מרסלו אילת) ויצחק מויאל (פיקסל)

סביר להניח שחלק מהחולפים אתמול (א') בשעות הבוקר בצומת השלום בתל אביב, אשר נחשפו להפגנת הקבלנים שהתקיימה במקום, גיחכו קלות למראה הסיטואציה: הקבלנים שהתעשרו כקורח בשנים האחרונות בעקבות הזינוק במחירי הדיור, הם אלה שהחליטו עכשיו לצאת להפגין? 

אז זהו, שלא מדובר באותם הקבלנים, ובכל מקרה את עיקר הרווחים בעקבות עליית מחירי הדירות גרפו בעיקר היזמים. את ההפגנה קיימו קבלני הביצוע. "רבים בציבור לא מבדילים בין קבלן ליזם וחושבים שהקבלנים הרוויחו מעליית מחירי הדיור. מדובר בטעות קשה. הקבלנים שהפגינו היום הם קבלנים שעושים עבודת תשתית בצפון הארץ ובונים בתי ספר בדרום הארץ. איך הם מרוויחים מעליית מחירי הדיור? מצב התשתיות בארץ מוכר לכולם, פגיעה בתעשייה הזו היא סכנה ממשית להתנהלות התקינה של המדינה ותושביה".

את הדברים אומר לנו ניר ינושבסקי , סגן נשיא ויו"ר אגף בנייה חוזית בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, ואחד מיוזמי ההפגנה. השותפה השניה היא לא אחרת מההסתדרות, שהחליטה לשלב ידיים עם הקבלנים במאבק הזה, ואף מאיימת בהשבתה כללית. לטענת הקבלנים ועובדיהם, במהלך השנתיים האחרונות חל זינוק חד בעלויות הבנייה כתוצאה משרשרת משברים עולמיים וזה הוביל לפגיעה בכמות עצומה של חברות אשר ספגו את ההתייקרויות על חשבונן. זאת בעוד שהמדינה לא רק שלא פיצתה אותן, אלא אף לא הצמידה את עלויות הבניה במכרזי התשתית שהיא עצמה פרסמה. 

ניר ינושבסקי בהפגנה צילום אסי אפרתיניר ינושבסקי בהפגנה צילום אסי אפרתי

"אנחנו עדים בשלוש השנים האחרונות לתופעות מאוד חריגות בעולם - קורונה, שיבושים בשרשראות האספקה והמלחמה באוקראינה. השיבושים הללו הביאו למשבר בכל הקשור לביצוע בפועל של פרויקטים בענף הבינוי ובנוסף, הביאו לעלייה משמעותית של חומרי הגלם. כשקבלן מתחיל לבנות בניין, זה תהליך של 3-4 שנים. קבלנים היו רגילים לעלייה של 2% מדי שנה, אבל לא לעלייה בשיעור דו ספרתי". 

כמות פשיטות הרגל – יותר מפי 2 לעומת שנים עברו

לדברי ינושבסקי חל גידול במספר החברות הקבלניות שקרסו בשנה האחרונה, יותר מפי שתיים לעומת שנים עברו, כולל חברות ותיקות שהיו קיימות במשך עשרות שנים כמו אגרוטופ ורחמני. "אנחנו באים בדרישה בסיסית - כמו שניתנו מענקים בקורונה לכל השווקים שנפגעו מכוח עליון, כך גם בתחום שלנו. אנחנו לא דורשים מענק לכולם אלא בדיקה של כל מקרה וכל קבלן לגופו, לראות את רמת הפגיעה ולפצות בהתאם, ואם אין פגיעה אז לא לפצות. קבלן שמרוויח 2% לא יכול לעמוד בעליית מחירים של 25%. נפגשנו עם שרים, מנכ"לים ופקידים שהביעו רצון טוב ומבינים את הבעיה אבל אף אחד לא עשה שום דבר בפועל, זאת להבדיל ממה שקורה ברוב העולם".

עוד לדבריו, כל מדינה מצאה את הדרך לפצות ולהתמודד עם הנזקים שנגרמו לקבלנים בהתאם לחוקיה ומאפייניה. "למשל בהונגריה, כל חוזה שקיים מול הממשלה, ניתנת הצמדה רטרואקטיבית שנתיים אחורה ומכרזים חדשים מוקפאים עד שתהיה הסדרה בנידון. באוסטריה הציגו קווים מנחים לעבודה מול קבלנים וסף מקסימלי של עליית מחיר שהקבלן יכול לקחת על עצמו ומעליו המדינה תשתתף. בצרפת אפשרו לשנות את תנאי המכרזים והוסיפו פיצוי בגובה של מחצית מעליית מחירי הדלקים. 

"מה שמשותף לכל המדינות הללו הוא ההבנה שאם לא מטפלים בבעיה בזמן, הנזק יהיה עצום הרבה יותר מאשר תשלום הפיצויים. בין אם מדובר בקריסות של חברות קבלניות ותשלומי אבטלה או בחוסר יכולת לבצע תוכניות ממשלתיות. המדינה היא לא זו שמבצעת, אנחנו אלה שמבצעים את הבינוי ברחבי הארץ". 

מה הפתרונות שאתם מציעים למדינה?
"יש שלושה צעדים עיקריים שהמדינה יכולה וצריכה לעשות. הראשון כאמור הוא לשבת עם קבלן שיש לו בעיות בפרויקטים קיימים ולפתור איתו את הקשיים הכלכליים שמהם הוא סובל, כפי שנהוג היה לעשות בתקופת הקורונה. השני - כל שקל שמושקע במימון פרויקט ציבורי צריך להיות מוצמד למדד. אנחנו לא יודעים מה יקרה בחצי שנה הקרובה וגם המדינה לא יודעת, אז למה הקבלנים צריכים להמר? בשביל זה יש מנגנון הצמדה. 

"המהלך השלישי שיש לבצע הוא לתקן את המדד. המדד שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא עודכן כבר קרוב ל־15 שנה. אופן החישוב שלו לא נכון ולא משקף את המציאות. למשל, הוצאות הבטיחות גבוהות כיום פי שלושה ממה שהיה לפני 3 שנים, גדלו ההוצאות על פיגומים. לפי המחקרים שעשינו, ראינו שגם אם נעשית הצמדה מלאה למדד עדיין קיים חסר של כמה אחוזים טובים לעומת העלויות בפועל".

"מי שמשלם את המחיר הם העובדים"

כאמור, בהפגנה אתמול עמדה ההסתדרות לצד המעסיקים. יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל מסביר מדוע: "הצטרפנו להפגנה של ארגון הקבלנים להזדהות עם הקשיים והעובדה שכל כך הרבה חברות קורסות. הבנתי שיש הידברות אך היא ריקה מתוכן. אם לא תהיה הידברות אמיתית אנחנו לא נשב בחיבוק ידיים ונכריז על סכסוך עבודה, כי מי שמשלם את המחיר זה העובדים".

"אנחנו רואים המון חברות שפשטו רגל בשנה שעברה, וגם השנה הנוכחית מבשרת רעות ולכן לא יהיה מנוס להגיע עד למצב של השבתה כללית. אנחנו לא רוצים להגיע לשם אבל על הממשלה לעזור כמו שעזרו לגופים אחרים בעת משברים. הענף הזה חטף את המכה הכי קשה במשברים האחרונים".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ניר ינושבסקימדד תשומות הבנייהקבלני ביצועיצחק מויאלקבלני תשתיות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...