למדינה יש ביד פתרון להגדלת היצע השכירות ללא עלות. באוצר ממסמסים אותו

זה שנתיים שעל שולחנם של משרד האוצר וועדת הכספים של הכנסת מונחת הצעת חוק שהייתה עשויה להביא לשינוי משמעותי בשוק השכירות - ערבות מדינה למיזמי השכרה. אף שהעלות שולית וכל גורמי המקצוע תומכים, הצעד לא מקודם. יו"ר מגוריט: "אנחנו על סף קטסטרופה"

שיתוף הכתבה
יו"ר דירקטוריון מגוריט ארז רוזנבוךיו"ר דירקטוריון מגוריט ארז רוזנבוך

זה שנתיים שעל שולחנו של משרד האוצר מונח פתרון להגדלת היצע הדירות להשכרה ארוכת טווח. ואף שכלל הגורמים העוסקים בתחום, מחברת דירה להשכיר ועד ועדת הכספים של הכנסת, כולם תומכים בפתרון, ואף שעלותו שולית, נמנע משרד האוצר מלקדם אותו. זאת בעוד שמחירי השכירות הולכים וגואים.

מדובר בהצעת חוק למתן ערבות מדינה למיזמי השכרה ארוכת טווח. לערבות שכזו השפעה דרמטית על יכולתה של המדינה, באמצעות קרנות ריט וחברות יזמיות, להגדיל את היצע הדירות להשכרה, שכן משמעותה הפחתה של עלויות המימון שעמן מתמודדים גופים אלה והפיכת העסקאות להקמת מיזמי השכרה ארוכת טווח לכדאיות יותר. כבר ב-2020 הציע ח"כ ינון אזולאי מש"ס הצעת חוק בנושא. ובשנה שעברה, במקביל לצעדים שאושרו על ידי ועדת הכספים להרחבת פעילות קרנות הריט, ביקשה הוועדה כי ייבחן מתן ערבות לקרנות הריט בתמורה לכך שיתחייבו להקצות חלק מהדירות לדיור בר השגה. אלא שמאז לא נעשה דבר לקידום הנושא.

לדברי ארז רוזנבוך, יו"ר מגוריט, קרן ריט למגורים אשר הציעה לראשונה את הפתרון, מדובר במהלך שאינו עולה למדינה כסף, ובכל זאת באופן תמוה אינו מקודם. "יש לנו כ-1300 דירות בבנייה להשכרה  ארוכת טווח. ביקשתי מהמדינה  פתרון שהעלות שלו למדינה היא בחינם, אבל התוצאה שלו תהיה הגדלה משמעותית של היקפי הדירות להשכרה ארוכת טווח ובתנאים מפוקחים.

שר האוצר אביגדור ליברמן (שאטרסטוק; רומן ינושבסקי)שר האוצר אביגדור ליברמן (שאטרסטוק; רומן ינושבסקי )

"אנחנו גם מוכנים שבכל פרויקט שבו נקבל את מה שביקשנו מהמדינה 25% מהדירות יושכרו בדמי שכירות בשיעור שנמוך ב-20% ממחיר השוק. המדינה היא שתקבע את תנאי השוק ואת ההנחה. בנוסף, חשוב לזכור שאנחנו יודעים לקנות דירות באזורי ביקוש, היכן שלמדינה אין כמעט קרקעות לשיווק, ואנחנו יודעים לרכוש דירות שתהיינה מוכנות בתוך כשנתיים וחצי. בתמורה לכל  זה כל מה שביקשנו הוא שהמדינה תיתן ערבות לחוב שלנו.  לכולם ברור שהערבות הזאת היא בסיכון  כמעט אפסי כי אנחנו משעבדים דירות לטובת החוב הזה. הסכמנו גם להתניות פיננסיות שיגנו עוד יותר על המדינה ועל הערבות שלה. מתנהלים בנושא דיונים כבר שנתיים ולא קורה כלום למרות שוועדת הכספים תומכת מאוד בעניין ולמעשה נוזפת באוצר על העיכובים הרבים בגיבוש עמדתו בנושא".

מה משיבים לך? 

"המדינה ולמעשה משרד האצר עדיין לא גיבשה דעה בנושא, למרות שדנים בו כבר שנתיים.  אלכס קושניר, יושב ראש ועדת הכספים של הכנסת, תומך מאוד ברעיון".

"לרוכשי הדירות מחלקים מתנות, לשכבות החלשות אף אחד לא עוזר"

לדברי רוזנבוך, ללא השינוי האמור, קשה לראות את שוק השכירות הממוסדת מתפתח. "כיום המדינה מנסה להוריד את קצב עליית המחירים באמצעות מתנות לרוכשי הדירות, אשר נמנים עם האוכלוסיות החזקות יותר בחברה. לאוכלוסיות החלשות, אלו שגרות בשכירות, אף אחד לא עוזר. המחאה צודקת. בחלק גדול מהאזורים שבהם יש לנו דירות להשכרה רואים זינוק בשכר הדירה, בשיעור שבין 10% ל-30%. חלק משמעותי מאוכלוסיית השוכרים לא יכולה לקחת משכנתא . הם גרים בשכירות אבל אין להם יכולת לרכוש דירה, כך שהמתנות שהמדינה נותנת לא מגיעות אליהם. התרענו בפני האוצר כבר ב-2020 שצפויה בעיה קשה בשוק השכירות". 

מה גורם לעליית המחיר החדה?

"המשקיעים הפרטיים שאחראים היום על רוב היצע השכירות בישראל, מכרו בשנים האחרונות, נטו, כ-30 אלף דירות. היקף הדירות המוצעות להשכרה פוחת, ולא קונים דירות אחרות תחתן. פשוט יש פחות דירות להשכרה".

 לדברי רוזנבוך, הוא לא לבד במאבק. "יחד איתי פועלות כל קרנות הריט למגורים וגם החברה הממשלתית דירה להשכיר תומכת בכל הכח. גם הם מבינים את החשיבות הגדולה של יישום הרעיון הזה. אבל "אני כבר על סף ייאוש מול אנשי האוצר. הם פשוט לא מצליחים לגבש עמדה בנושא. אני חושש שרק אם בכנסת הבאה יהיה חוק שיאלץ את האוצר לתת את הערבות הזו הם יעמידו אותה. בינתיים השוכרים סובלים וימשיכו לסבול". 

אם המצב יימשך, מה אתה צופה?

"אני חושש שאנחנו הולכים לקטסטרופה של מחסור בשוק הדירות – אני חושש שיהיו 100 אלף איש שלא יהיה להם איפה לגור". 

מדירה להשכיר נמסר: "החברה פועלת כל העת להסדרת שוק השכירות המוסדית על מנת ליצור בישראל אלטרנטיבה איכותית לדיור בבעלות. בכלל זה פועלת החברה לגיבוש חלופות שיקלו ויסייעו להקמת קרנות ריט נוספות ולהגדלת היצע הפרויקטים להשכרה המנוהלים ע"י קרנות אלו. מודל ערבויות המדינה לקרנות ריט פותח ע"י אגף הכספים והפיתוח העסקי בחברה ונמצא בשלבי דיונים מקצועיים עם הגורמים הרלוונטיים במשרדי האוצר והשיכון".

ממשרד האוצר נמסר: "משרד האוצר רואה חשיבות רבה בקיומו של שוק שכירות ארוכת טווח מתפקד ויעיל. הצעת קרן הריט והצעות נוספות לקידום שכירות ארוכת טווח נבחנות על ידי גורמי המקצוע האמונים על הנושא."


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מגוריטדירה להשכירמשרד האוצרדיור להשכרההשכרה ארוכת טווחועדת הכספים של הכנסתשוק השכירות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...