ברקע ההודעה על הקמת חוות שרתים בפרויקט אינפיניטי: מה גורם לחברות הבנייה להשקיע בשוק השרתים?

מאור אביב סמנכ"ל פיתוח עסקי ס.ע.ן. זהב: "המטרה היא לייצר מוצר טוב עם סל פתרונות מקיף עבור הלקוח" • על אפיק הרווח: "דמי השכירות לארון, משקפים תשואה טובה ויציבה".

שיתוף הכתבה
הדמיית מגדל אינפיניטי ברעננה (3Division)הדמיית מגדל אינפיניטי ברעננה (3Division)


אחד הפרויקטים המדוברים ביותר בשנים האחרונות בתחום העסקי - תעסוקתי הוא ללא ספק תוכנית מגדל אינפיניטי ברעננה. רק בחודש שעבר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז אישרה את תוכנית המתאר של המתחם. כעת מודיעות החברות היוזמות את הפרויקט ס.ע.ן זהב וריט 1 כי בכוונתן להקים חוות שרתים מתקדמת במתחם בהשקעה של 110 מיליון שקל.

חוות השרתים תשתרע על שטח של כ- 1,000 מ"ר ברוטו ותכיל מקום אחסון רב ברמת יתירות של מעל  .Tier3 חוות השרתים תכלול מעטפת בטיחות איכותית רמה הפנימית והחיצונית. כך למשל המעטפת החיצונית של מבנה האתר יכלול שרידות פיזית גבוהה במיוחד וייבנה כמעין "בונקר" מתחת לפני הקרקע, עם מעטפת בטון מזוין ודלתות פלדה שיבטיח הגנה מפני מתקפות ואיומים חיצוניים.

בנוגע לרמת השרידות והבטיחות של השרתים עצמם, ניתן דגש מיוחד לנושא איכות המערך החשמלי והמכני אשר תוכנן ונבנה ביתירות מלאה בגיבוי כפול (2n),הן במערכות האלקטרומכניות והן בקווי ההולכה, כלומר, החל ממערך המתח הגבוה וכלה בשקעי ה PDU שמשרתים את הארונות עצמן.

לאחרונה אנו עדים לפריחה בהשקעות בתחום חוות השרתים ברחבי הארץ. רק בחודש האחרון דיווחנו כי חברת איי. אי. אס החזקות, חתמה על מזכר הבנות עם תאגיד חיצוני להקמת חוות שרתים בהספק של 32 מגה - ואט בפארק פלמחים. יתירה מזאת, ניתן לראות כי תופעת ההשקעות בחוות השרתים מגיעות דווקא מצד חברות הבנייה הרואות בהשקעה בחוות שרתים כזרוע ביצוע נוסף של החברה היזמית, כמו במקרה זה של חברות ס.ע.ן זהב וריט 1. בעקבות גל ההשקעות בתחום, שוחחנו עם מאור אביב סמנכ"ל פיתוח עסקי של חברת ס.ע.ן זהב כדי להבין את הסיבות לתופעה.

הביקוש לפתרונות אחסון רק הולך וגובר עם השנים: "אנחנו עוקבים כבר תקופה ארוכה אחרי התופעה. לב ליבו של העולם הדיגיטלי מתבסס היום על מרכזי נתונים ייעודים הנקראים - חדרי מחשב או דאטה סנטר. הפיתוח של טכנולוגיות חדשות לצד הגידול ברכישות המקוונות העצימו את התלות במחשוב ענן". 

לצד הצורך התמידי בפתרונות אחסון, תקופת הקורונה הגבירה את הצורך במרכזים אלו: "בעקבות העבודה מרחוק שרק הועצמה בתקופת הקורונה זיהינו כי התחום הזה הולך להיות בצמיחה משמעותית. יש באפיק ההשקעה הזה משהו שפועל בכל זמן נתון, גם במצבי קיצון כמו תקופת הקורונה שאנשים עובדים מהבית". 

בניגוד לאפיקי השקעה אחרים המיועדים לסקטורים ספציפיים, חוות שרתים משרתת את כלל הסקטורים התעסוקתיים: "המגזר הציבורי, השוק הפיננסי והבנקים, החברות הפרטיות, תאגידים, מוסדות חינוך, ועוד".

נוסף לביקוש הגובר בכל תקופה נתונה למוצר, קיים יתרון בולט למשך תקופת הזמן של החוזים מול החברות: "החוזים של חדרי מחשב מתאפיינים בטווח זמן ארוך, מול החברות השוכרות את השרתים. נוסף על כך, דמי השכירות לארון או למטר משקפים תשואה יציבה וטובה".

אם כבר מדברים על החוזים, אביב מספק לנו הצצה למורכבות המאפיינת את התמחור של דמי השכירות מול החברות השוכרות: "זה עולם קצת מורכב, זה תלוי בדרישות של השוכרים - בגודל הארון ובהספק אותו הן דורשים. כעת אנו במשא ומתן במקביל מול כמה חברות ולכל חברה יש את הצרכים שלה, כך שזה משתנה בין לקוח ללקוח". למרות השוני בין הלקוחות: "אפשר להגיד שזה מתכנס לאזור ה-3,000 שקל לחודש לארון סטנדרטי". 

למרות האטרקטיביות שיש במוצר, לחברות השוכרות משרדים במתחם, אביב טוען כי לחוות השרתים אין השפעה על מחירי השכירות למשרדים במתחם: "צריך להפריד בין השטח של השכרת המשרד לבין השטח של השכרת הארון. הפתרון שחוות השרתים מציעה היא אידיאלית ללא קשר לדמי השכירות. המטרה היא לייצר מוצר טוב עם סל פתרונות מקיף לטובת הלקוח. המתחם שיוקם יציע מגוון פתרונות לטובת השוכרים – מסחר, דאטה סנטר, תחנת רכבת בצמוד למתחם, ועוד".

חוות השרתים תוכל לספק שירות גם לחברות שאינן שוכרות משרדים בתחומה, למרות זאת הציפייה היא שהדאטה סנטר ימשוך חברות היי טק למתחם בעקבות ההבנה שחברות אלו מעוניינות לשהות בצמוד לשרתים שלה: "יש לזה יתרון משמעותי גדול שזה מגיע יחד. גם ברמת התעניינות של חברות שהן יודעות שהן יכולות להפקיד את לב ליבה של החברה אצלינו, והן לא צריכות לשבור את הראש ולחפש איפה לאחסן את המידע שלהן.

אנחנו החברה שגם מטפלת בחוות השרתים ולא חברה חיצונית. יש לנו צוות ייעודי ומקצועי עם ניסיון בין־לאומי של הקמה, של תכנון ושל הפעלה של חדרי מחשב בארץ ובעולם עם ניסיון של שנים רבות. מאוד חשוב היום לחברות להכיר את הצוות הטכני ולהבין מי יהיה אחראי על הטיפול מולן בעתות משבר, ולשם כך בחרנו את הצוות הכי טוב שיש בתחום".

חברות הנדל"ן מאז ומעולם חיפשו אפיקי השקעה נוספים בתחום הביצוע, כעת נראה שזה הולך לתחום הדאטה: "בשנים האחרונות כולם נעו לעולם התעשייה והלוגיסטיקה - השוק הזה קצת הצטנן, בין היתר בשל הקורונה. כעת החברות זיהו את המגמות והתחזיות החדשות ועוברות לחוות השרתים. כמובן שתוך כדי אנחנו מקדמים במקביל חזיתות נוספות כדי להתקדם כל הזמן".

אם לשפוט לפי מבחן התוצאה, נראה שבהתאם לקצב המשא ומתן של היזמים מול חברות התעסוקה, ההחלטה לצאת להשקעה מתחילה להצדיק את עצמה: "אנחנו כעת במשא ומתן מתקדם מאוד מול שלוש חברות גדולות ובינתיים אנחנו מקדמים הסכמים גם מול עוד מספר חברות בינוניות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ס.ע.ן זהבריט 1מאור אביבמגדל אינפיניטי ברעננה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...