ד"ר ארז ברקאי בפודקאסט "החזית העירונית": "עץ הוא משאב; חשוב להסתכל לא רק על העץ – אלא כיצד הוא משתלב במערכת"

פקיד היערות הממשלתי ומנהל אגף יער ואילנות במשרד החקלאות, ד"ר ארז ברקאי, דיבר בפרק 21 של פודקאסט "החזית העירונית" עם אילי בר על שימור ושמירה על עצים, על ההתמודדות מול הגורמים בפרויקט ועל הדרך למציאת האיזון הנכון

שיתוף הכתבה
אילי בר וד"ר ארז ברקאי (מרכז הנדל"ן)אילי בר וד"ר ארז ברקאי (מרכז הנדל"ן)

יום ראשון הגיע ואיתו פרק נוסף של פודקאסט "החזית העירונית". הפעם אנחנו מגישים לכם את פרק 21, שבו אירח אילי בר (מנכ"ל משותף ב-'Ecocity') את ד"ר ארז ברקאי, פקיד היערות הממשלתי, מנהל אגף יער ואילנות במשרד החקלאות. השניים דיברו על שימור עצים ושמירה עליהם, על הקונפליקטים השונים שעשויים להתעורר בפרויקט סביב נושא זה – ועל הדרך למציאת האיזון הנכון בין הרצון והאינטרס הציבורי לקדם את הפרויקט, לבין הצורך בשמירה על עצים במרחב. האזינו:

"תפקיד אגף יער ואילנות במשרד החקלאות הוא יישום פקודת היערות על כל חוקי וסעיפיה. מדובר על מגוון רחב של תפקידים – אחד מהם הוא נושא ההגנה על עצים בתהליכי תכנון ובנייה. האגף עוסק גם בכל נושא הפיקוח על כריתת עצים, בשמירה על היערות - שטחים שהשר הכריז כאזור שמור של יער. כשיש הרחבה ופיתוח של יישוב על שטחים כאלו – האגף עוסק גם בניהול סיטואציות כאלה. הוא עוסק גם בעירוניות – הקמה של גינות קהילתיות, למשל. ב-2022 אנחנו אמורים לצאת במיזמים חדשים, כולל עידוד הקמת גגות ירוקים. גם נושא הגנים הבוטניים בישראל הוא בתחום אחראיותנו. מנעד הנושאים רחב מאוד.

נושא ההגנה על עצים בפרויקטי בנייה הוא קונפליקט מובן, ברור ומורכב מאוד. לא פשוט לנהל אותו. בבסיס העניין חשוב לא להסתכל על העץ רק כעץ בפני עצמו, אלא איך הוא ישתלב בתוך המערכת – המגרש, הרחוב, תא שטח מסוים. לכן צריך כאן ראייה שהיא קצת רחבה ומתכללת. 

המהות של התפקיד היא שבסופו של דבר אנחנו רואים את העץ כמשאב. לצערי הרב לא כך רואים את זה אנשים, הם רואים אותו לא פעם כמטרד. זה נכון לא רק ליזמים ולקבלנים, אלא גם לאנשים שיש בגינה שלהם עץ שמשיר עלים או מכה שורשים. כל אלו צריכים להבין שלעץ יש שלל תועלות אקולוגיות וסביבתיות, ולכן ראוי לשמר אותו ולשמור עליו, הרבה לפני שאנחנו דנים בשאלה אם כן לכרות או לא לכרות.

מבחינתנו, כשאנחנו באים ומסתכלים על פרויקט כזה או אחר, אנחנו שואלים שאלה אחת חשובה מאוד: מהי הערכיות של העץ? האינטרס הציבורי הוא להוריד עץ מסוכן, אבל אם הערכיות שלו גבוהה, ואם זה עץ שהממשק שלו עם המרחב הציבורי הוא גדול, ככל שהעץ בערכיות גבוהה יותר והממשק גדול יותר – האינטנסיב והרצון לשמר אותו יהיה גדול יותר.

לכן לפני שפותחים את דף השרטוט ולפני שהוגים את הרעיון התכנוני בואו נלמד מה יש במגרש, אילו נכסים ותשתיות כבר יש בתוכו, וכשנחזור לשני העקרונות המרכזיים שציינתי – מהי הערכיות של העץ ומהו הממשק שלו עם המרחב הציבורי – אלו שתי הנקודות שיעזרו למיזמים, למתכננים, לאדריכלי הנוף להבין אם בעקבות המצב הקיים עלול להיווצר קונפליקט, או שזה עץ שאפשר יהיה לאשר את כריתתו בעתיד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אילי ברפודקאסטמשרד החקלאותד"ר ארז ברקאיהחזית העירוניתשימור עציםאגף יער ואילנות במשרד החקלאותפקיד היערות הממשלתי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...