אושר: מבנה החאן בן 100 השנים בעיר העתיקה בב"ש יהפוך למתחם עירוב שימושים של מלונאות ומגורים

מדובר במבנה בשטח בנוי של 96 מ"ר, שישומר – ולצידו ייבנה מבנה למסחר, מלונאות ומגורים בן ארבע קומות • מבנה החאן מוגדר "מבנה/מתחם חשוב ברמת השתמרות גבוהה"

שיתוף הכתבה
ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ' (עיריית באר שבע)ראש העיר באר שבע, רוביק דנילוביץ' (עיריית באר שבע)

לאחר שהופקדה במאי האחרון – אושרה התוכנית להקמת מתחם עירוב שימושים של מלונאות, מגורים ומסחר בעיר העתיקה בבאר שבע. מדובר בתוכנית ברחוב שלושת בני עין חרוד 93, פינת רחוב גרשון, קרוב לגבולה המזרחי של העיר העתיקה. הפרויקט יכלול 26 יחידות מגורים, 11 חדרי מלון ועד 390 מ"ר שטחי מסחר.

הפרט המעניין הוא המתחם שבו יוקם הפרויקט: התוכנית מורה על הקמת מבנה חדש, אומנם, אך עבודות אלו ישולבו עם שימור של מבנה בן כמאה שנה, ששימש במקור כחאן משנת 1928. בשנת 1953 הוא נהרס בהיקף מסוים, אך חלקים ממנו נשמרו בשטח. כיום ישנו במקום מבנה בן קומה אחת. מטרת התוכנית, אם כן, היא "הקמת מבנה למטרת מסחר ותיירות בשילוב מגורים בעיר העתיקה, תוך שימור מבנים וחומות היסטוריות קיימות".

"ייעוד הקרקע המאושר במגרש הינו מסחרי ב'", נכתב בדברי ההסבר. "במגרש קיים מבנה לשימור בדרגה ב-1 על פי הגדרות עיריית באר שבע – 'מבנה/מתחם חשוב ברמת השתמרות גבוהה' - וחומות היסטוריות לשימור. כמו כן קיימים במגרשים הסמוכים מבנים וחומות היסטוריים לשימור".

החאן שימש את הסוחרים למעיין 'חניית ביניים" לבהמות הסוחרים. למעשה הסוחרים היו מגיעים אחת לשבוע (ביום רביעי) למכור את מוצריהם המיוחדים. בזמן זה הסוחרים היו מכניסים את הסוסים שלהם לחאן, ושם הם קיבלו שתייה, אוכל ומקום לנוח עד שהסתיים יום השוק והסוחרים יחזרו על גבי הבהמות שלהם למקום מגורם"

בתיק התיעוד נכתב כי השטח הבנוי הקיים במקום הוא כ-96 מ"ר. התיק מציע סקירה מקיפה של המבנה, של סביבתו ושל העיר העתיקה של באר שבע. בין היתר נכתב בו כי "המבנה הינו מבנה אבן חד-קומתי, גג שטוח הבנוי מפרופילי ברזל ובטון עתיק יצוק ביניהם, הבנוי בקו אפס לרחוב שלושת בני עין חרוד. במקור ועל פי מסמכים היסטוריים, מבנה זה נבנה כחלק בלתי נפרד ממתחם ששימש כחאן (אורחן דרכים) לשירותיהם של הסוחרים שהגיעו לעיר באר שבע על מנת למכור את סחורותיהם בשוק הבדואי. 

החאן שימש את הסוחרים למעיין 'חניית ביניים" לבהמות הסוחרים. למעשה הסוחרים היו מגיעים אחת לשבוע (ביום רביעי) למכור את מוצריהם המיוחדים. בזמן זה הסוחרים היו מכניסים את הסוסים שלהם לחאן, ושם הם קיבלו שתייה, אוכל ומקום לנוח עד שהסתיים יום השוק והסוחרים יחזרו על גבי הבהמות שלהם למקום מגורם.

העיר העתיקה, ומבנה שלושה בני עין חרוד 93 מסומן. קרדיט: אוסף זולטן קלוגרהעיר העתיקה, ומבנה שלושה בני עין חרוד 93 מסומן. קרדיט: אוסף זולטן קלוגר

למבנה נוספו תוספות בנייה, הן בחזית הפונה לרחוב שלושת בני עין חרוד והן תוספות בנייה בתוך המגרש, הקיימות עד היום. מצב השתמרותו של מבנה נשוא תיק זה סביר. האבן בפן החיצוני נמצאת במצב טוב, כך גם בפן הפנימי".

לעיון בתיק התיעוד במלואו לחצו כאן

התוכנית משתרעת על פני כ-0.8 דונמים, ונחשבת משמעותית רבה הן בשל חידוש והתחדושת העיר העתיקה, והן בשל שימורו של המבנה המיוחד. מבנה אחד יכלול ארבע קומות, מבנה נוסף שלוש קומות ואילו המבנה לשימור יישאר בעל קומה אחת.

בהוראות התוכנית נכתב, בין היתר, כי יוּתר ניוד של שטחי מסחר לשטחי תיירות. ככלל, התוכנית גמישה מאוד מבחינת היקפי הבנייה בה, שכן נכתב בה עוד כי "תינתן אפשרות לתוספת יח"ד ולפטור מתמהיל יח"ד, אם היתר בנייה יוצא לא יאוחר משלוש שנים ממתן תוקף לתוכנית, ותחילת הבנייה תתרחש בתוך שנה מהוצאת ההיתר. 

כל זאת בכפוף לתכנון יח"ד איכותיות עם אור ואוורור על פי החוק, באישור מהנדסת העיר ובהמלצת ועדת השימור. תוספת יח"ד תתאפשר בתוכנית במסגרת השטחים המוצעים, וגודל דירה מינימלי לא יפחת מ-35 מ"ר".

היזמית והמגישה של התוכנית היא א.ד.פ.ב. נדל"ן ופרוייקטים; העורך הראשי הוא אדריכל רון פליישר ממשרד רון פליישר וגולן הדרי אדריכלים; אדריכל השימור ומכין תיק התיעוד הוא עידו שלום ממשרד שלום אדריכלות ושימור מבנים.

לעיון בהוראות במלואן לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מלונאותעיריית באר שבעעירוב שימושיםהעיר העתיקה בבאר שבעהוועדה המחוזית לתכנון ובנייהא.ד.פ.ב. נדל"ן ופרוייקטיםאדריכל רון פליישרמשרד רון פליישר וגולן הדרי אדריכליםאדריכל עידו שלוםמשרד שלום אדריכלות ושימור מבנים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...