הנסיקה, הצלילה והטרגדיה: על השתלשלות האירועים שסופה הירצחו של איש הנדל"ן אלדד פרי ז"ל

אלדד פרי ז"ל, שנולד בנתיבות והחל את דרכו כעורך דין עצמאי בתחום הנדל"ן, הפך לכמה שנים ל"כוכב" בעולם הנדל"ן – עד שהגיעה ההתרסקות המהירה • האירוע בשישי בבוקר היה סיום נורא למסלול חיים לא שגרתי

שיתוף הכתבה
אלדד פרי ז"ל (יח"צ)אלדד פרי ז"ל (יח"צ)

שלשום, ביום שישי בשעות הבוקר, התעורר עולם הנדל"ן למציאות שנדמתה לרגע כאילו נלקחה מתוך סרט קולנוע. אלא שזה לא היה סרט כלל וכלל: זו הייתה המציאות לאשורה, סיום עגום ונורא לחיים שנדמו בעצמם, לכל הפחות בחלק מהזמן, כאילו נלקחו מתוך תסריט יצירתי של סרט מתח. מותו של איש הנדל"ן אלדד פרי ז"ל.

מה קדם לאירוע הקשה הזה, שהתרחש באור יום, בליבה של עיר גדולה בישראל – ואגב, שוב הוכיח עד כמה הפשע נוכח בצורה מפחידה סביבנו – והוביל בסופו של דבר לתחנה האחרונה בחייו של פרי? כאמור, מדובר ברכבת הרים שידעה עליות ומורדות, וירידה תלולה אחת בסוף הדרך.

מנתיבות – למגדלי עזריאלי

פרי נולד בעיר נתיבות, כבן בכור במשפחה עם שישה ילדים. כשבגר, לאחר סיום שירותו הצבאי, עבר לרחובות ושם גם החל את הקריירה המקצועית שלו: בתום לימודי משפטים במכללת שערי משפט, פתח פרי ב-2004 משרד עצמאי לעריכת דין, שעסק בנדל"ן כמובן. בין היתר, אגב, ליווה את הזמר אייל גולן – ודרכו עוד תיפגש עם זו של הזמר בהמשך.

לאחר שטעם את עולם הנדל"ן מהצד המשפטי שלו, החליט פרי לפצוח בדרך חדשה, זו היזמית. הוא פנה לתחום קבוצות הרכישה והחל עם קידום של שתי קבוצות שפעלו לקידום פרויקטים ברחובות, ומשם החל לנסוק כלפי מעלה. בשיאו עמד בראשה של חברה בת 15 חברות בנות, וליווה 20 קבוצות רכישה בו-זמנית, בכל רחבי הארץ.

ישנה נקודת ציון אחת מרכזית שכולם מזכירים, שהיא יותר סמל סטטוס מאשר נקודת ציון מקצועית: הוא רכש ב-2015 את המשרדים שבהם יש עד אז איש העסקים נוחי דנקנר (שעסקיו קרסו , כידוע, שנים אחדות לפני כן). המשרדים הללו היו במגדלי עזריאלי בתל אביב. מבחינות רבות, זהו הרגע שבו פרי "עמד על גג העולם"

כאשר מספרים את סיפורו של פרי ז"ל, את השתלשלות האירועים לאורך השנים, ישנה נקודת ציון אחת מרכזית שכולם מזכירים, שהיא יותר סמל סטטוס מאשר נקודת ציון מקצועית: הוא רכש ב-2015 את המשרדים שבהם יש עד אז איש העסקים נוחי דנקנר (שעסקיו קרסו , כידוע, שנים אחדות לפני כן). המשרדים הללו היו במגדלי עזריאלי בתל אביב. מבחינות רבות, זהו הרגע שבו פרי "עמד על גג העולם".

קשרים עם פוליטיקאים, ספורט ועוד

הקפאת ההליכים שאליה נכנסה חברת פרי נדל"ן, ושאליה נכנס פרי עצמו – על כך כמובן עוד נרחיב בהמשך – חשפה פרטים רבים על התנהלותו, כמו גם על ממדי החברה בשיאה. כך, נטען כי החברה הייתה מעורבת בשיאה בקידום בנייה של כ-3,000 יחידות דיור חדשות. אגב, לא כולן קודמו במסגרת קבוצות רכישה: בשנה שעברה, זמן קצר לפני הנפילה הגדולה, הכריזה החברה כי היא פונה לדרך יזמית "מלאה", כחברת נדל"ן לכל דבר. 

כאמור, בסקטור קבוצות הרכישה ליוותה החברה בשיאה 20 קבוצות רכישה – זאת עד 2018. מדובר על פרויקטים שמשתרעים על פני כ-200,000 מ"ר, והקרקעות שבהן החזיקה הסתכמו בשווי של מאות מיליונים. הייתה שם עוצמה רבה, ונדמה שכולם חשים בה.

פרי לא עסק רק בנדל"ן באותה תקופה: ההצלחה הגדולה אפשרה לו להשקיע גם בתחומים אחרים, וכך למשך תקופה שימשה החברה נותנת חסות לקבוצות ספורט שונות, ופרי עצמו אף היה בעליהן של שתי קבוצות (שביניהן שררה יריבות עתיקת יומין, אגב): תחילה הפועל מרמורק, ב-2014, עם אייל גולן, ולאחר מכן את מכבי שעריים

פרי לא עסק רק בנדל"ן באותה תקופה: ההצלחה הגדולה אפשרה לו להשקיע גם בתחומים אחרים, וכך למשך תקופה שימשה החברה נותנת חסות לקבוצות ספורט שונות, ופרי עצמו אף היה בעליהן של שתי קבוצות (שביניהן שררה יריבות עתיקת יומין, אגב): תחילה הפועל מרמורק, ב-2014, עם אייל גולן, ולאחר מכן את מכבי שעריים. שתי הקבוצות מייצגות שכונות בעיר מגוריו, רחובות.

בהמשך שימש פרי לתקופה מסוימת כספונסר הראשי של בית"ר ירושלים, וכן של קבוצת אליצור רמלה בכדורסל נשים. יש האומרים כי ניסה אף לשמש כספונסר הראשי של מכבי תל אביב בכדורסל, מהלך שלא הבשיל בסופו של דבר. לאחרונה, עם פרוץ הקורונה, אף ניסה פרי לפנות גם לתחום הרפואה, ופיתח מערכת לחיטוי משטחים עם שותף וחבר קרוב – שלא הפכה להצלחה גדולה.

ההצלחה במישורים השונים והפרסום הרב הביאו איתם גם קשרים כאלו ואחרים עם פוליטיקאים. הפעילות בירושלים הביאה את פרי לקשר עם ניר ברקת, ראש העיר עד לאחרונה, שטען לא מזמן כי הקשר בין השניים היה קורקטי בלבד. גם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ושר המשפטים הנוכחי גדעון סער ניהלו קשר ברמה כזו או אחרת עם פרי.

ואז הגיעה הנפילה המהירה

זה התחיל בסימנים "קלים", עם סדרה של צ'קים חוזרים בקיץ 2020. לאחר מכן החלה החברה להתקשות בעמידה בהתחייבויות שונות. משם הדרך לקריסה הייתה מהירה, ומהר מאוד הגיש משרד הבינוי והשיכון תלונה למשטרה על הפרת חוק המכר. המשטרה עצמה החלה לבדוק גם תלונות נוספות מצד גורמים שונים.

אבל נראה כי אבן הדומינו הראשונה שנפלה הייתה בפנייתו של איש העסקים חיים חמו לבית המשפט, בשם חברת גמי וחיים, בבקשה להוצאת צו פתיחת הליכים ומינוי נאמן לחברה של פרי. חמו השקיע בחברה לתקופה מסוימת, אך לאחר זמן מה הבין כי הכסף הזה ממאן לשוב אליו. בבית המשפט נטען כי מדובר ב-218 מיליון שקל, ואולי אף יותר מזה, שפשוט נעלמו.

צו הקפאת ההליכים נפתח בהסכמתו של פרי, אשר על פי הרושם שנתן לכל סביבתו – וכפי שאומרים רבים גם היום - היה נחוש להשיב את כל החובות ולתקן את המצב הבעייתי. אך המשימה הייתה קשה, שכן נפתחו שני הליכי חדלות פירעון במקביל: האחד נגד פרי עצמו, השני נגד החברה שבבעלותו

צו הקפאת ההליכים נפתח בהסכמתו של פרי, אשר על פי הרושם שנתן לכל סביבתו – וכפי שאומרים רבים גם היום - היה נחוש להשיב את כל החובות ולתקן את המצב הבעייתי. אך המשימה הייתה קשה, שכן נפתחו שני הליכי חדלות פירעון במקביל: האחד נגד פרי עצמו, השני נגד החברה שבבעלותו.

על פי הפרסומים השונים – בהם טענות ונתונים שהוצגו בפני בית המשפט – נגד פרי עמדו חובות של כ-330 מיליון שקל; תביעות החוב שהוגשו לנאמנים מסתכמות בכשלושה מיליארד שקל, אם כי זהו לא סכום סופי (שכן הן עוד לא התבררו בבית המשפט); והנאמנים טוענים כי ישנן כיום 12 קבוצות רכישה שליוותה פרי נדל"ן וזקוקות למענה.

***
לחברה מונו שני נאמנים, עורכי הדין גונן קסטנבאום ואהוד גינדס, אשר מנהלים את ענייניה בהליך חדלות הפירעון. פרי הותיר אחריו אישה ושבעה ילדים. את חקירת הרצח תבצע היחידה המרכזית של מחוז המרכז במשטרה, שאנשיה כבר החלו בגביית עדויות, בין היתר מאנשים שנכחו בזירת האירוע. ההלוויה התקיימה אמש (ש').


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןאלדד פריחדלות פירעוןהקפאת הליכיםפרי נדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...