התנגדות חריפה לתוכנית חוף התכלת בהרצליה: "בעלי הזכויות לא ישלימו עם מצב שבו המדינה והעירייה מתעשרות על חשבון אלפי אזרחים"

לאחר שהתוכנית הופקדה סוף-סוף, מגיע שלב ההתנגדויות – ובעלי הזכויות לא מרוצים מהצפיפות המוצעת: דורשים להגדילה משבע יחידות דיור בממוצע לדונם, ל-16-12 יחידות לדונם לכל הפחות

שיתוף הכתבה
מתחם תוכנית חוף התכלת (עיריית הרצליה)מתחם תוכנית חוף התכלת (עיריית הרצליה)

הסיפור סביב תוכנית חוף התכלת בהרצליה לא הסתיים: אחרי שהתוכנית אושרה להפקדה באוגוסט 2020, אושרה על ידי הוולחו"ף בסוף 2020 והופקדה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב במאי האחרון, מגיע שלב הגשת ההתנגדויות – ואלו מראות כי לבעלי הזכויות במתחם אין כל כוונה לוותר. המטרה: להיאבק בכל הכוח להגדלת הזכויות ולמקסום שלהן.

לפני מספר ימים הגישו עורכי הדין יוסי מוסרי ומורן חביב, בשם מאות בעלי זכויות במתחם תוכנית חוף התכלת, התנגדות שעיקרה דרישה להגדלת הזכויות בתוכנית, משבע יחידות דיור בממוצע לדונם, ל-16-12 יחידות לדונם לכל הפחות, כפי שניתנו בתוכניות גובלות. בין היתר הם מזכירים בהתנגדות את תוכנית רובע שדה דב.

בעלי הזכויות, שממתינים שנים להפשרת התוכנית, לא ישלימו עם מצב שבו המדינה ועיריית הרצליה מתעשרות על חשבון אלפי אזרחים, שהשקיעו את מיטב חסכונותיהם ברכישת מגרש שאמור להבטיח את עתידם או קיבלו את הקרקע בירושה לפני שנים רבות"

"בעלי הזכויות, שממתינים שנים להפשרת התוכנית, לא ישלימו עם מצב שבו המדינה ועיריית הרצליה מתעשרות על חשבון אלפי אזרחים, שהשקיעו את מיטב חסכונותיהם ברכישת מגרש שאמור להבטיח את עתידם או קיבלו את הקרקע בירושה לפני שנים רבות", כך לדבריהם.

במסגרת ההתנגדות שהוגשה לוועדה המחוזית תל אביב מדגישים בעלי הזכויות, הפזורים בחמישה גושים שונים הכלולים בתוכנית, כי הם "מברכים את מוסדות התכנון על קידום התוכנית לאחר יותר מעשור של תכנון מוקדם ועיכובים, אולם קובלים על הצפיפות הנמוכה בתוכנית ועל טעויות מהותיות וטכניות שנפלו בה חרף השנים הרבות שנדרשו לתכנון".

קרדיט: שאטרסטוקקרדיט: שאטרסטוק

נושא נוסף שמציינים בעלי הזכויות בהתנגדות הוא כי שיעורי ההפקעה לצורכי ציבור (75%) חריגים ובלתי נתפסים. לטענת עוה"ד מוסרי וחביב, "התוכנית מציגה תכנון בזבזני הכולל ריבוי שטחי ציבור ומעט שטחים לניצול מסחרי. מדובר בתוכנית לא מעודכנת בלשון המעטה, ומנוגדת בתכלית לתמ"א 35, לעיקרון התכנון המונהג במועצה הארצית המנחה ומחייב ציפוף מקסימלי וניצול מיטבי של משאב הקרקע, במיוחד בעיר כמו הרצליה לנוכחת מצוקת הדיור במדינה.

רמת הצפיפות הנוכחית אינה מתאימה לתוכנית מודרנית, בייחוד לאחר שמגבלת הגובה, בעקבות פינוי שדות התעופה דב והרצליה, בוטלה. אין שום סיבה שבקרקע פנויה נטולת בעיות, הגובלת בשטח בנוי, לא ינוצל משאב הקרקע באופן אופטימלי ולא תינתנה זכויות בנייה מקסימליות"

רמת הצפיפות הנוכחית אינה מתאימה לתוכנית מודרנית, בייחוד לאחר שמגבלת הגובה, בעקבות פינוי שדות התעופה דב והרצליה, בוטלה. אין שום סיבה שבקרקע פנויה נטולת בעיות, הגובלת בשטח בנוי, לא ינוצל משאב הקרקע באופן אופטימלי ולא תינתנה זכויות בנייה מקסימליות".

לעיון בנוסח ההתנגדות במלואו לחצו כאן

תוכנית חוף התכלת הר/2200/א' פורסמה במאי 2021 להפקדה להתנגדות הציבור, לאחר שתוקנה, בין היתר בעקבות התערבותם של עורכי הדין מוסרי וחביב, כך שכעת כל מתחם מבין שלושת המתחמים מקבל זכויות עצמאיות - אלא שכעת, במסגרת ההתנגדות שהוגשה על ידם, הם טוענים כי לא נשמר עיקרון השוויון בין המתחמים, זאת בניגוד לעקרונות האיחוד וחלוקה שנקבעו בתוכנית המקורית מ-1961 המחייבות, התייחסות זהה לקרקע במצבה הנכנס בכל אחד משלוש המתחמים. 

להתנגדות צורפה גם חוות דעתו של השמאי מוטי מערבי, ולפיה על מנת שהתוכנית תהיה מיטבית יש להגדיל משמעותית את היקף זכויות הבנייה המוצעות בתוכנית; לקבוע בבירור במסמכי התוכנית כי לא תהיה שלביות בתכנון ובביצוע; להקצות זכויות רק לבעלי הזכויות המשתתפים בכל מתחם רלוונטי, ללא יהיה שינוי בזכויות של בעלי הקרקע במצב הנכנס ועוד.

לעיון בחוות הדעת השמאית לחצו כאן

"חוף התכלת משופע בבעלי קרקעות, וקיימת חלוקה ברורה מאוד בין חברות המחזיקות מאות דונמים, לבין מאות ואלפי בעלים פרטיים", מסכמים עורכי הדין. "בשנים האחרונות אספו חברות נדל"ן קרקעות רבות במתחם, ובעלי הקרקעות הפרטיים חשופים להשתלטות של חברות נדל"ן גדולות במסגרת פירוקי שיתוף. 

בעלי הקרקעות עלולים למצוא עצמם ללא יחידות דיור, ולכן אנו פועלים במשך שנים להגן על בעלי הזכויות ולאגד את כל בעלי הקרקעות הפרטיים לצורך קבלת זכויות שוויוניות, שכן רק איגום זכויות יסייע לבעלים בקבלת מגרשי תמורה מאוחדים ובהקטנת הנזק של פירוק שיתוף עתידי"

אותם בעלי קרקעות עלולים למצוא עצמם ללא יחידות דיור, ולכן אנו פועלים במשך שנים להגן על בעלי הזכויות ולאגד את כל בעלי הקרקעות הפרטיים לצורך קבלת זכויות שוויוניות, שכן רק איגום זכויות יסייע לבעלים בקבלת מגרשי תמורה מאוחדים ובהקטנת הנזק של פירוק שיתוף עתידי".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית הרצליהעו"ד יוסי מוסריעו"ד מורן חביברובע שדה דבולחו"ףהוועדה המחוזית לתכנון ובניהחוף התכלת
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...