"אנחנו רוצים לפתור את נושא האיחור במסירת הדירה בקורונה בלי רגולציה"

ממונה חוק המכר, עמית גריידי, דיבר בהרצאת זום מיוחדת למרכז הנדל"ן על התקופה שאחרי הקורונה, והדגיש את הצורך בהגברת התחרות בנוגע למתן בטוחות חוק מכר

שיתוף הכתבה
ממונה חוק המכר, עמית גריידי (יח"צ)ממונה חוק המכר, עמית גריידי (יח"צ)

"נושא האיחור במסירת דירה בעקבות משבר הקורונה מעסיק רבים היום. נכון להיום חסרים לנו נתונים בעניין, משום שמדובר בהליכים שנסגרים במסגרת המשא ומתן בין היזם לרוכש, אך חשוב להבין כי במנותק ממשבר הקורונה, נושא הכוח העליון לא מתייחס לאיחורים במסירת דירה. כעת אין ספק שאנחנו צריכים לתת פתרון לאיחורים שנגרמו בעקבות המשבר".

כך אמר היום ממונה חוק המכר, עמית גריידי, בהרצאת זום מיוחדת למרכז הנדל"ן בנושא עדכוני חקיקה ותקנות חוק המכר בתקופה שאחרי הקורונה. גריידי העניק תשומת לב נרחבת לנושא איחורי המסירה, ואמר: "הכי קל מבחינתנו, כמשרד ממשלתי, לפנות אל הרגולציה הקשיחה, אל פעולות אכיפה ואל מעקבים ובקרות – אבל אנחנו לא רוצים להיות שם. אנחנו רוצים לפתור את הבעיה הזו בלי רגולציה, והשאלה אם זה יקרה תלויה ביזמים.

הכי קל מבחינתנו לפנות אל הרגולציה הקשיחה, אל פעולות אכיפה ואל מעקבים ובקרות – אבל אנחנו לא רוצים להיות שם. השאלה אם זה יקרה תלויה ביזמים"

הנושא נמצא על השולחן עוד הרבה לפני הקורונה, אך עדיין לא הגענו להחלטה בדיוני הצוות הבינמשרדי. מנגד, גם לא הסרנו שום אופציה מהשולחן – מחקיקה ועד פרסום ניירות עמדה. שמענו את כלל הגורמים, כולל את אנשי התאחדות הקבלנים בוני הארץ ולשכת עורכי הדין, והקשבנו לכל מי שרצה להתבטא בנושא. בסופו של דבר אנחנו צריכים לתת פתרון, וככל הנראה בסופו של דבר תהיה מעין 'חלוקה בנטל' בין היזמים לרוכשים".

גריידי ציין כי את נושא האיחורים במסירה הרגיש טוב מאוד גם משרד הבינוי והשיכון עצמו, בתור גורם שקונה דירות דרך קבע – עבור זכאי הדיור הציבורי. "בין 2016 ל-2020 רכש המשרד יותר מ-470 דירות חדשות, ב-38 רשויות שונות, עבור הדיור הציבורי", ציין גריידי. "נרשם איחור במסירה ביותר מ-80% מהדירות, והמשרד גם לא קיבל פיצויים על כך, המגיעים לו על פי חוק, כידוע. אני מקווה מאוד שהרוכשים הפרטיים כן זכו לפיצוי. 

אנחנו לא יכולים לעמוד מהצד, לחכות ולראות מה יקרה – אנחנו חייבים לפעול כבר עכשיו, בטח אחרי משבר כזה גדול. הדבר החשוב ביותר הוא שרוכשי הדירות לא ייפגעו יותר ממה שנפגעו עד עכשיו"

יש בעיה של ממש בנושא הזה, ואנחנו מתכוונים לטפל בה, עם קשר ובלי קשר לקורונה. אנחנו לא יכולים לעמוד מהצד, לחכות ולראות מה יקרה – אנחנו, במשרד הבינוי והשיכון, חייבים לפעול כבר עכשיו, בטח אחרי משבר כזה גדול. הדבר החשוב ביותר הוא שרוכשי הדירות לא ייפגעו יותר ממה שנפגעו עד עכשיו. בכסף שלהם אני לא משחק, ופועל בכל הכוח".

"המטרה היא להגביר את התחרות מול הבנקים וחברות הביטוח"

נושא מרכזי נוסף שבו נגע גריידי בהרצאתו המקוונת הוא פתיחת תחום מתן בטוחות חוק המכר לגורמים נוספים – עניין שכבר זכה להתייחסות רשמית ממנו בתחילת פברואר האחרון. בהרצאה הסביר גריידי מהי המטרה של המהלך, והרציונל שעומד מאחוריה: "מימון לפרויקט נדל"ן ניתן בדרך כלל ב'חבילה' אחת – מימון, ולצידו בטוחות חוק המכר. מאחר שכיום רק הבנקים וחברות הביטוח יכולים לספק את הבטוחות הללו, גוף אחר שמעוניין לספק מימון ליזם צריך להביא איתו, יד ביד, חברת ביטוח או בנק. 

הנושא הזה עלה אצלנו כאשר נתקלנו בלא מעט בעיות עם הערות האזהרה – אם כי למרות קריאות רבות שאני שומע ופניות רבות שאני מקבל, אני לא יכול להסכים לעת עתה לקידום חוק שיביא לביטול של הערות אלו, וזאת משום שהרבה מאוד פרויקטים, גם היום, לא מקבלים מימון בנקאי ולכן לא יכולים לקבל ערבויות חוק מכר, ופונים לנושא הערת האזהרה.

המטרה היא להגביר את התחרות על ידי כניסתם של גופים שנמצאים כיום מחוץ משחק. כולי תקווה שנצליח לגבש מתווה כלשהו שיאפשר גם להם לתת סל שירותים מימוני מלא"

כעת אנחנו מגבשים מהלך שיאפשר להגדיר חברות נאמנות כגופים שיוכלו לספק בטוחות חוק מכר. כבר הוצאתי מסמך בקשת מידע מהציבור בנושא, ואנחנו כרגע בשלב של הגדרת קריטריונים לאותן חברות נאמנות. המטרה היא להגביר את התחרות מול הבנקים וחברות הביטוח, על ידי כניסתם של גופים נוספים – כאלו שנמצאים כיום מחוץ משחק, כמו גופים בשוק ההון וחברות מימון חוץ-בנקאיות. כולי תקווה שנצליח לגבש מתווה כלשהו שיאפשר גם לגופים הללו לתת סל שירותים מימוני מלא, הכולל גם בטוחות חוק מכר".

לא נאפשר לכל גוף לשמש כחברת נאמנות. צריכה להיות כאן הגנה חזקה על הכספים של הרוכש, עד כדי מצב שבו הסעיף הזה יהיה בטוח יותר מהערות אזהרה"

לצד זה, הדגיש גריידי כי מהלך שכזה יתאפשר רק לאחר בחינה מדוקדקת של הקריטריונים, כדי להבטיח את ההגנה על הרוכשים. "לא נאפשר לכל גוף לשמש כחברת נאמנות. צריכה להיות כאן הגנה חזקה על הכספים של הרוכש, עד כדי מצב שבו הסעיף הזה יהיה בטוח יותר מהערות אזהרה". גריידי ציין עוד כי הוא ואנשיו בוחנים גם הוזלה של עמלות ערבויות חוק המכר, שלדבריו מסתכמות בכ-350-300 מיליון שקל בשנה, כדי לתרום עוד לתחרות בתחום.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עמית גריידיממונה חוק המכרמשרד הבינוי והשיכוןהערת אזהרהמשבר הקורונהמסירת דירהבטוחות חוק המכראיחור במסירת דירהמימון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...