בנק ישראל: "הבנקים העמידו אשראי לציבור בהיקף של כמה רבעונים''

זאת בתוך כשבוע מהיום, עד ערב חג הפסח • עד כה זכו כ-55,000 משקי בית לאישור דחייה

שיתוף הכתבה
פרופ’ אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. "המערכת הבנקאית ממלאת תפקיד מרכזי בסיוע למשק" (יח"צ)פרופ’ אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. "המערכת הבנקאית ממלאת תפקיד מרכזי בסיוע למשק" (יח"צ)

בנק ישראל מעדכן כי מאז פרוץ המשבר, ומאז ניתנה האפשרות לדחיית תשלומי המשכנתה בכמה חודשים, קיבלו 55,000 משקי בית אישור לדחיית תשלומים – וכי עד ערב חג הפסח הקרוב, בעוד כשבוע, צפוי להגיע מספר זה ל-140,000. 

"כל הבנקים מאפשרים למשקי בית בעלי משכנתה לפנות בבקשה לדחיית תשלומים בשלושה עד ארבעה חודשים", נכתב בהודעת הבנק באשר לניתוח הגידול בביקוש לאשראי. "התשלום החודשי הממוצע עבור משכנתא עומד על כ-5,000 שקל למשק בית בישראל, ולכן מדובר בדחיית תשלומים וצמצום הוצאת משק הבית בכ-20,000-15,000 שקל, שבגינו משק הבית נושא בתשלום ריבית המשכנתה, שהיא ריבית נמוכה ביחס להלוואות אחרות הקיימות בשוק. 

הבנקים נערכו בזמן קצר לייעל את תהליך הטיפול בפניות הרבות, למרות הצמצום במספר העובדים במערכת הבנקאית על רקע ההגבלות והיבטים בריאותיים, וכך, בתוך כמה ימים כל לקוח מקבל תשובה סופית על החלטת הבנק בהתייחס לבקשתו"

בעקבות אפשרות זו, הביקוש לדחיית תשלומי משכנתה עלה באופן חד: עד כה, כ-55,000 משקי בית קיבלו אישור לדחיית תשלומי משכנתה, וההערכה היא שעד ערב פסח מספר זה יגיע לכ-140,000 משקי בית. הבנקים נערכו בזמן קצר לייעל את תהליך הטיפול בפניות הרבות, למרות הצמצום במספר העובדים במערכת הבנקאית על רקע ההגבלות והיבטים בריאותיים, וכך, בתוך כמה ימים כל לקוח מקבל תשובה סופית על החלטת הבנק בהתייחס לבקשתו. 

תהליך דומה מבוצע מול לקוחות עסקיים – להם הבנקים דוחים החזר תשלומים ומתאימים מענה פיננסי למצב כל לקוח. נדגיש שלקוחות שהיו במצב כלכלי בעייתי ערב המשבר, או שלא עמדו בתשלומים לבנק, הם לקוחות בסיכון גבוה שלהם הבנקים לא יכולים להעמיד אשראי נוסף".

בנק ישראל פירט עוד לגבי המהלכים שביצע כדי להקל במתן אישורי הדחייה, ולהבטיח גם את יציבותם הכלכלית של הבנקים עצמם: "בנק ישראל העביר למערכת הבנקאית מסר ברור, לפיו היא יכולה להמשיך להציע אשראי למי שערב המשבר היו לווים בעלי מוניטין בפירעון חובות (creditworthy) וצפויים לעמוד בהחזר האשראי בתום המשבר, וכן לסייע ללווים אלה בדחיית תשלומים ובפריסת החוב, גם במחיר של שחיקת כריות ההון של הבנקים. 

מתחילת חודש מרץ, המערכת הבנקאית העמידה אשראי לציבור בהיקף הדומה להיקף האשראי הניתן בשגרה במערכת הבנקאית במשך כמה רבעונים"

בימים אלה קיים קושי רב של חברות לגייס מקורות משוק ההון. גופים חוץ-בנקאיים רבים עצרו מתן אשראי חדש למשקי בית ולעסקים קטנים, והמערכת הבנקאית ממלאת תפקיד מרכזי בסיוע למשק לעבור את המשבר. כך, מתחילת חודש מרץ, המערכת הבנקאית העמידה אשראי לציבור בהיקף הדומה להיקף האשראי הניתן בשגרה במערכת הבנקאית במשך כמה רבעונים".

הגשת שטר משכנתה באופן מקוון: עוד בנקים הצטרפו לשירות 

הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין עדכנה לאחרונה כי עוד בנקים הצטרפו לשירות המאפשר הגשת שטר משכנתה באופן מקוון, החוסך הגעה פיזית לטאבו(לשכת רישום המקרקעין) לרישום דירה, זאת במטרה לאפשר המשך קבלת משכנתאות גם בתקופה זו.

על פי הודעת הרשות, בנק מרכנתיל דיסקונט, בנק ירושלים, בנק הפועלים ובנק לאומי הצטרפו לאחרונה לבנק דיסקונט ולבנק מזרחי טפחות, המאפשרים הגשת שטר משכנתה באופן מקוון, כך שלקוחותיהם אלו יכולים להגיש בעת הזו בקשה לרישום משכנתאות באופן מקוון.
 
ברשות מזכירים כי בעקבות תיקון תקנות המקרקעין בשנת 2017, נוספה האפשרות להכיר בשטר כשטר מקורי גם אם תהיה בו חתימה מקורית אחת או יותר. על פי ההסכמות בין הבנק לטאבו, הבנק יחתום על שטר המשכנתה באופן ידני, והשטר יועבר ללקוחות. עורך הדין בעסקה יחתים את הממשכנים, יסרוק את שטר המשכנתה, יאמת את חתימתם של הממשכנים בחתימה אלקטרונית ויעבירו לטאבו בממשק מקוון. 

מעבר לאפשרות החשובה של רישום המשכנתה כשלעצמה, משמעות הפיתוחים הללו היא שמעתה ניתן יהיה לבצע עסקאות מכר גם בנכסים שיש לרשום עליהם משכנתה - מבלי להגיע למשרדי הטאבו"

לצורך השלמת התהליך בימים אלו, ועל מנת לוודא כי לא נעשו שינויים בשטר המשכנתה הפיזי שנמסר ללקוח, פיתח אגף מערכות מידע במשרד המשפטים מערכת טכנולוגית שמעבירה את השטר הסרוק החתום אלקטרונית לבנק, ובמקביל פותחה בבנקים מערכת שמנתבת את השטרות לסניף הבנק הרלוונטי. "מעבר לאפשרות החשובה של רישום המשכנתה כשלעצמה, משמעות הפיתוחים הללו היא שמעתה ניתן יהיה לבצע עסקאות מכר גם בנכסים שיש לרשום עליהם משכנתה - מבלי להגיע למשרדי הטאבו", מוסרים ברשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין.
 
הממונה על המרשם וראש הרשות, עו"ד שלומי הייזלר: "אני שמח על שיתוף הפעולה עם הבנקים ועם איגוד הבנקים, שאפשרו להשלים את תהליך עסקת רישום המקרקעין, מתחילתו ועד סופו, באופן דיגיטלי, ומבלי להטריח את הלקוחות ללשכות הטאבו, בייחוד בעת הזו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פרופ' אמיר ירוןהרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעיןהמערכת הבנקאיתדחיית תשלומי משכנתהטאבועו"ד שלומי הייזלר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...