"תקופת פסח נחשבת ל’חג השיפוצים– המחזור ירד ב-75%"

משבר הקורונה תפס את המשק כולו לא מוכן, אך נדמה שהנפגעים המרכזיים הם השיפוצניקים, שמדי שנה בדיוק בתקופה זו נהנים מביקוש שיא לעבודות • "במקום פריחה – הענף במצב הגרוע ביותר שהיה"

שיתוף הכתבה
שיפוצים הופסקו באמצע, כ-3,000 אנשי מקצוע נותרו ללא עבודה. אילוסטרציה (שאטרסטוק)שיפוצים הופסקו באמצע, כ-3,000 אנשי מקצוע נותרו ללא עבודה. אילוסטרציה (שאטרסטוק)

נראה כי כל ענף במשק – בישראל וברחבי העולם – מתמודד כיום עם משבר כזה או אחר בשל השלכות התפרצות נגיף הקורונה. קשה לחשוב על תחום מסוים שלא נפגע מהמצב הבלתי רגיל שאליו נקלענו, וקשה עוד יותר לתאר כיצד יקום העולם מהמשבר הגדול הזה ביום שאחרי.

אך בעוד המשק כולו מתמודד עם ההשלכות הקשות בדרך כזו או אחרת, נראה כי ישנם ענפים שעבורם מדובר ביותר מטלטלה, זעזוע או שבר. עבורם מדובר במכה אנושה, מכת מוות כמעט. אחד מהם הוא ענף השיפוצים, שבימים כתיקונם נמצא בחודשים מרץ-אפריל בשיא הפעילות וההתרחשות, ובמרץ-אפריל מודל 2020, מרץ-אפריל תחת עננת הקורונה, פשוט חדל מלתפקד, באופן מוחלט כמעט. עד כמה המצב קשה? עד כדי ירידה של 75% במחזור ההכנסות, ועד כדי 3,000 שיפוצניקים מחוסרי עבודה. על פי כל הסימנים, ובעיקר אם המצב הנוכחי יימשך או יוחמר, זוהי רק ההתחלה.

"סביב חג הפסח, מדי שנה, מורגשת בתחום השיפוצים עלייה של 20 עד 25 אחוזים – גם בהזמנות לשיפוצים וגם במחזורים", מסביר ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים בישראל. "זו תקופה של פריחה בענף השיפוצים, ואנשי המקצוע חיים מהכסף הזה שהם עושים בפסח לאורך כל השנה. רוב השיפוצניקים מתכננים את העבודה שלהם ואת תזרים המזומנים העתידי שלהם על סמך צפי ההזמנות הגובר סביב הפסח. לא סתם הוא נקרא חג השיפוצים.

יש גם כאלו שכבר נמצאים באמצע תהליך השיפוץ – ועוצרים. מבקשים לא להכניס עובדים אליהם הביתה. אפשר כמובן להבין את כולם, זו תקופה שבה חוסר הידיעה גדול מאוד. אני, בכל שנותיי בתחום, לא זוכר תקופה כזאת"

לפני הפסח הרבה מאוד אנשים מחפשים לשפץ, לצבוע את הבית, לתקן ולשדרג. והינה, הפלא ופלא – השנה זה פשוט לא קורה. אנשים היו מלאים בעבודה, ידעו מה הם עושים ואיפה יהיו בכל יום עד אמצע אפריל – ובגלל הקורונה התחילו לקבל עוד ועוד ביטולים של עבודות, אחד אחרי השני. האנשים דוחים את העבודה כי רוצים לשמור את הכסף קרוב לחזה, כי הם שרויים באי־ודאות ולא רוצים להשקיע כרגע את כספם בשיפוץ, ובעיקר מפחדים להכניס אדם זר לביתם בתקופה שבה הנגיף הולך ומתפשט.

יש גם כאלו שכבר נמצאים באמצע תהליך השיפוץ – ועוצרים. מבקשים לא להכניס עובדים אליהם הביתה, לא להגיע לעבודה יותר מחשש להדבקה. אפשר כמובן להבין את כולם, זו תקופה שבה חוסר הידיעה גדול מאוד. אני, בכל שנותיי בתחום, לא זוכר תקופה כזאת – לא אחרי אסון מגדלי התאומים, לא במלחמת לבנון השנייה. מעולם לא היה דבר כזה".

"אנשים יושבים ליד הטלפון ולא מאמינים שהוא לא מצלצל"

כדי להבין עד כמה המכה קשה, צריך ללכת למספרים של השנים שעברו: מדי שנה מגלגל ענף השיפוצים בישראל 15 מיליארד שקל, מהם שני מיליארד רק בתקופת הפסח. כלומר יותר מעשירית מההכנסה השנתית שלהם מתרכזת לפחות מחודשיים. מאחר שהמחזור השנה ירד, כאמור, ב-75%, איבדו השיפוצניקים פוטנציאל הכנסה של 1.5 מיליארד שקל, לכל הפחות. מדובר בסכומים אדירים, בטח עבור סקטור שבו מרבית העסקים הם עסקים קטנים.

"היחידים שעובדים בענף בימים אלו הם אנשים שעובדים בבתים ריקים, למשל של אנשים שנמצאים בחו"ל, שעובדים בחצר או על הגג – וכמובן בעלי מקצוע שמבצעים תיקונים דחופים, וקבלני משנה של קבלנים גדולים, שעדיין עובדים הודות להחרגת ענף הבנייה מהתקנות לשעת חירום", מספר סיב. "יתר השוק נמצא בקיפאון. אנשים יושבים בבית, ליד הטלפון, ולא מאמינים שהם נמצאים לפני פסח והוא לא מצלצל בכלל. הגרוע מכול הוא שאף אחד לא יודע מתי התקופה הזאת תיגמר".

אפשר להשוות את זה לעצירת המשק כולו בחו"ל, בתקופה של הכריסטמס, תקופת הקניות הגדולה של ינואר. זו יכולה להיות מכת מוות לעסקים. מדובר בתקופה עם המון תוצרת והמון עבודה, ולפתע אין כלום – אבל ההוצאות נשארו זהות"

"זו התקופה הכי גרועה שאפשר עבור השיפוצניקים מבחינת עצירת המשק", מוסיף סיב. "אפשר להשוות את זה לעצירת המשק כולו בחו"ל, בתקופה של הכריסטמס, תקופת הקניות הגדולה של ינואר. זו יכולה להיות מכת מוות לעסקים. מדובר בתקופה עם המון תוצרת והמון עבודה, ולפתע אין כלום – אבל ההוצאות נשארו זהות.

אני מצפה מהמדינה ומהממשלה שיגישו לנו עזרה: אפשר לקחת את המחזור של הקבלן בחודש הנוכחי ולהשוות אותו למרץ 2019 או למרץ 2018 - ולראות מהי הירידה במחזור, כמה הוא סופג כעת. מחובתה של המדינה לעזור לאותם קבלני שיפוצים לעבור את התקופה הזאת. אם לא המדינה, אף אחד לא יוכל לעזור להם, אבל כל הפתרונות שהציעה המדינה עד היום זה צחוק מעבודה. אני לא חושב שהם יעזרו למישהו כאן".

עוד ועוד אנשים פונים אל תחום ה-DIY

לרוב, כאשר מתרחש מפנה כה דרמטי בשגרה הרגילה, מתחילים להתפתחת מהלכים מתחת לפני הקרקע. במקרה שלנו, מאחר שרוב האנשים נמנעים מלהזמין איש מקצוע לביתם – הם פונים אל תחום ה-DIY, עשה זאת בעצמך. אין ספק שמדובר בתהליך מתבקש, בטח בקרב אלו שאצלם כבר החלו שיפוצים ונעצרו באמצע, אך חשוב להבין שהוא טומן בחובו סכנה.

"אנחנו מקושרים להרבה אתרים המספקים חומרי בנייה, באופן טבעי, ושם מדווחים על תנועה ערה ועל עוד ועוד אנשים שקונים חומרים כדי לעשות את העבודה לבד", מספר סיב, "בלי אנשי מקצוע. הם מעדיפים לקנות את הכול ולעשות את העבודה לבד - צביעה, שיפוצים קוסמטיים, החלפת ריצוף ועוד, כדי שמשהו בכל זאת יתקדם. 

זכותו של כל אדם לבצע שיפוץ בביתו באופן עצמאי, אך חשוב לבצע רק את העבודות שהוכשרתם אליהם, או עבודות פשוטות שאינן כרוכות בסיכון. את הדברים המסובכים להשאיר לאנשי המקצוע ולא להיכנס הרפתקאות"

חשוב להבין שיש בזה אלמנט מסוכן: אדם שעולה על סולם ולא הוכשר לעבודה בגובה, אדם שמתעסק עם חשמל בלי הכשרה, אדם שחותך מרצפות בעזרת דיסק, למרות שהוא עינו מיומן בכך – זה עלול לעלות, חס וחלילה, בפגיעה בנפש או ברכוש. מדובר בסיכון שאותם אנשים לוקחים על עצמם ולי, בתור איש מקצוע מתחום השיפוצים חשוב להתריע על כך.

זכותו של כל אדם לבצע שיפוץ בביתו באופן עצמאי, אך חשוב לבצע רק את העבודות שהוכשרתם אליהם, או עבודות פשוטות שאינן כרוכות בסיכון. את הדברים המסובכים להשאיר לאנשי המקצוע ולא להיכנס הרפתקאות. אם פעם היו שוכרים 'מישהו מהצומת' שיעשה עבודות שיפוץ, ומסתכנים גם כך משום שאי-אפשר לדעת מהי מידת ההכשרה שלו, היום הסכנה היא בשיפוצים בשיטת עשה זאת בעצמך. חשוב מאוד להיזהר בכך".

אם כן, המציאות שנכפתה עלינו יוצרת מצב לא פשוט עבור קבלני השיפוצים, וזאת בלשון המעטה. מה מבצעת ההתאחדות עצמה, במטרה לסייע לאותם בעלי עסקים קטנים לשרוד את המשבר? "ראשית, הוצאנו לחברי ההתאחדות אישור תנועה של עובד חיוני" מציין סיב. "אנחנו מנפיקים תעודה מתאימה לכל מי שעונה לקריטריונים. 

לצד זה אנחנו מפעילים 'קו חם', במספר 1700-700-426, שעובד 24 שעות ביממה ועמוד לרשות כלל קבלני השיפוצים בישראל. זהו המקום לשאול שאלות הנוגעות למשבר הקורונה, בכל עניין. אנחנו משתדלים להעניק לפונים אינפורמציה רחבה ככל האפשר על כל עניין, במטרה לסייע להם ולתמוך בהם בתקופה הקשה הזאת".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קבלניםערן סיבמשבר הקורונהקבלני השיפוציםשיפוציםשיפוצניקים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...