פורסמה התוכנית הלאומית לתנועה מקיימת; היעד: 40% מהנסיעות – בתחב"צ

מדובר בתוכנית לאומית שמטרתה לספק פתרונות עבור "הקילומטר האחרון" במטרופולינים ולעודד הפחתה בשימוש ברכב הפרטי • "החתיכה המשלימה בפאזל"

שיתוף הכתבה
פקק תנועה טיפוסי בישראל. "התוכנית תפחית את עלויות התחבורה ואת הגודש בדרכים" (שאטרסטוק)פקק תנועה טיפוסי בישראל. "התוכנית תפחית את עלויות התחבורה ואת הגודש בדרכים" (שאטרסטוק)

הפחתת השימוש ברכב פרטי; מציאת פתרונות יעילים עבור "הקילומטר האחרון" בערים הגדולות ובכלל; והשגת יעד שאפתני – 40% מהנסיעות במטרופולינים יתבצעו בתחבורה ציבורית. אלו שלושת העקרונות המרכזיים של התוכנית האסטרטגית-לאומית "לתנועה מקיימת במרחב העירוני", שפורסמה היום (א') על ידי משרד הבינוי והשיכון , המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, משרד התחבורה, רשות מקרקעי ישראל ומנהל התכנון.
 
תנועה מקיימת, הכוללת הליכה ורכיבה על אופניים וקורקינטים, היא – כהגדרת מקדמי התוכנית – "החתיכה המשלימה בפאזל" של מעבר אסטרטגי משימוש ברכבים פרטיים לשימוש בתחבורה ציבורית בערים הגדולות. לצד הקמת מערך הרכבות הקלות והמטרו, עלה הצורך בפתרונות ל"קילומטר האחרון" – הדרך שעושה הולך הרגל במרחב העירוני בין התחבורה הציבורית למקום מגוריו. "התוכנית האסטרטגית לתנועה מקיימת מהווה את הפתרון המדויק לעניין", נכתב בהודעת משרד הבינוי והשיכון . "היא מעודדת שימוש בתחבורה ציבורית על ידי שינוי המרחב האורבני והופכת אותו לנגיש ונוח יותר עבור מגוון אוכלוסיות.

התוכנית מתמקדת במרחבים העירוניים ומציעה כלים אסטרטגיים מגוונים להגדלת השימוש באמצעי תחבורה מקיימים לתנועות קצרות. התוכנית המוצעת, לצד התוכנית הממשלתית לפיתוח התחבורה הציבורית המבוצעת בימים אלו, מהוות את הפתרון השלם להפחתת התלות ברכב פרטי".

התוכנית החדשה מציגה עשרה צעדים להפחתת התלות ברכב הפרטי על ידי שינוי המרחב האורבני, אשר צפויים לשפר בצורה משמעותית את איכות החיים בעיר. בין היתר כוללת התוכנית הקמה של תשתיות אופניים רציפות ברחובות העורקיים, שיפור הנגישות של הולכי הרגל והרוכבים, היערכות הרחובות לרכב אוטונומי, תכנון רשת רחובות ייעודית להולכי רגל, מתן עדיפות להולכי רגל ואופניים על פני כלי רכב, שילוב מסחר עירוני ברחובות והוספת עצים וצמחייה להגברת הנוחות התרמית. 

במסגרת מחקר שנעשה סביב גיבוש התוכנית נמצא כי הרגלי הנסיעה של האזרח הישראלי בתחבורה ציבורית נופלים ביחס למדינות מערב אירופה. חלקה של התחבורה הציבורית בישראל נמוך מאוד, ומגיע בערים הגדולות לכ-10%, זאת לעומת כ-40-30% בערים הגדולות במערב אירופה. עוד עולה כי כ-62% מהנוסעים לעבודה בישראל עושים זאת ברכבם הפרטי, לעומת כ- 20% בלבד העושים זאת בתחבורה ציבורית.

התוכנית פותחה כחלק מהפעילות של הממשלה להשגת היעד של 40% מהנסיעות בתחבורה ציבורית במטרופולינים. "יישום התוכנית האסטרטגית לתנועה מקיימת צפוי, על פי המודלים התחבורתיים, להגדיל באחוזים משמעותיים את שיעור הנסיעות בתחבורה ציבורית ולקרב אותנו אל היעד הנכסף", נכתב עוד בהודעה. "מימוש הצעדים המוצעים ייצור מרחב ציבורי תוסס, יתרום לשיפור איכות הסביבה ויפחית את עלויות התחבורה ואת הגודש בדרכים. כמו כן, יישום הצעדים המוצעים צפוי להגדיל את השימוש בתחבורה ציבורית, לתרום לפיתוח הכלכלה המקומית, וכן להביא לשיפור הבטיחות בדרכים".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , בני דרייפוס, אמר בעקבות פרסום התוכנית: "כחלק מחזון משרד הבינוי והשיכון לשיפור איכות החיים בישראל מושם דגש רב בשנים האחרונות  לתכנון המרחב העירוני. הדבר בא לידי ביטוי בהביטי תחבורה, תנועה, הצללה ושיטות בנייה מתקדמות. כתיבתה של התוכנית האסטרטגית, בשיתוף כלל הגורמים, מהווים נדבך נוסף במגמה המציבה את האזרח במרכז, ובפעילות המשרד לשיפור המרחב העירוני שבו הוא חי".

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון: "הקורקינטים והאופניים החשמליים, ובוודאי הולכי הרגל, אינם הבעיה אלא חלק מהפתרון. אם נשכיל לייצר עבורם את התשתיות הנכונות, נצליח להפחית את השימוש בכלי רכב פרטיים במרחב העירוני, ונביא להגדלת כמות המשתמשים בתחבורה הציבורית. התוכנית הזו היא חלק משלים חשוב להתמודדות עם אתגר התחבורה בישראל. יישום התוכנית יאפשר לערי ישראל לצמוח, תוך הבטחת איכות חיים לתושביהן והקטנה של הזיהום הנובע מהתחבורה. בשנים הקרובות ממשלת ישראל צפויה להשקיע משאבים אדירים בתשתיות התחבורה במטרופולינים ובשירותי תחבורה חכמה".

נתנאל לפידות, סמנכ"ל אסטרטגיה ומדיניות במשרד הבינוי והשיכון: "אנו גאים להציג את התוכנית האסטרטגית הלאומית, שהינה פרי מאמץ ארוך ומשותף בין גופים רבים בעלי אותה מטרה: ליצור מרחב חיים טוב יותר, מקיים יותר ואיכותי יותר העונה על צורכי האוכלוסייה תוך ראייה אסטרטגית ארוכת טווח. קשה להמעיט בחשיבותה של התוכנית, אשר עשויה לעצב מחדש את המרחב האורבני בישראל ולשפר את איכות החיים של תושביה".

מאיר פרי, מנהל אגף בכיר אסטרטגיה תכנון ומדיניות ברשות מקרקעי ישראל: "התוכנית האסטרטגית הלאומית לתנועה מבטאת ניצול יעיל ונכון יותר של הקרקע בראייה תחבורתית ונדל"נית כאחד. התוכנית מרחיבה את השימוש באמצעים קיימים, לצד הגידול המשמעותי בהיצע יחידות הדיור בלב אזורי הביקוש".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התוכנית האסטרטגית-לאומית לתנועה מקיימת במרחב העירוניתנועה מקיימתמשרד הבינוי והשיכוןרשות מקרקעי ישראלמנהל התכנוןמשרד התחבורההמועצה הלאומית לכלכלהבני דרייפוספרופ' אבי שמחוןנתנאל לפידותמאיר פרי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...