בנק ישראל: "ככל שמתרחקים מת"א – ריבית המשכנתה הממוצעת עולה"

על פי מחקר שביצע הבנק, הפער בין המרכז לפריפריה יכול להגיע עד לכאחוז בממוצע מבחינת גובה הריבית • "הריבית בשכונות מבוססות במרכז - הנמוכה ביותר"

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל - אמיר ירון נגיד בנק ישראל - אמיר ירון

האם לגאוגרפיה - ובייחוד למרחק מהמרכז הפועם של ישראל, בתל אביב - ישנה השפעה על גובה הריבית שאתם נוטלים במסגרת המשכנתה על הנכס שלכם? מתברר שכן: במחקר שביצעו שתי חוקרות מבנק ישראל, נטליה פרסמן וניצן צור אילן, עולה כי גובה הריבית משתנה משמעותית כאשר מתייחסים למרחב ממרכז הארץ, וההשפעה עליו אף גדלה בהתחשב במעמד הסוציואקונומי של הרוכשים.

במחקר, שהוצג היום (ד') בכנס חטיבת המחקר של בנק ישראל בירושלים שעסק בנושא אי שוויון והתערבות ממשלה, הציגו השתיים את ההבדלים בין הריביות על המשכנתאות הנלקחות בתל אביב ובסביבתה (עד מרחק 40 ק"מ מהעיר) לבין אלו שנלקחות ביישובים המרוחקים בין 40 ל-80 ק"מ מתל אביב ובין אלו הנלקחות ביישובים המרוחקים 80 ק"מ ויותר מהעיר.

על פי הנתונים, הפער יכול להגיע לכאחוז – המבטא תוספת של עשרות אלפי שקלים לתשלום המשכנתה הכולל. כך, הריבית הממוצעת על המשכנתה ביישובים שבסביבת תל אביב עומדת על מעט יותר מ-4%, ביישובים במעגל המרוחק יותר – קרוב ל-5%, וביישובים המרוחקים 80 ק"מ ויותר, בפריפריה ה'קלאסית', היא חוצה את רף ה-5%. בבחינת המצב הסוציואקונומי של הלווים, נראים גם כן הבדלים מהותיים - בייחוד בפריפריה עצמה, שם נרשם פער של יותר מחצי אחוז בממוצע בין המעמד הגובה למעמד הנמוך.

מבנק ישראל נמסר כי "המחקר מצביע על קיומם של פערים מובהקים סטטיסטית בין שיעורי הריבית על המשכנתאות. בפרט, נמצא כי הריבית שמשלמים רוכשי דירות בשכונות מבוססות כלכלית במרכז הארץ היא הנמוכה ביותר, ואילו הריבית שמשלמים רוכשי דירות בשכונות מוחלשות כלכלית באזורי פריפריה היא הגבוהה ביותר. החוקרות מצאו כי התכונות הנצפות של הלווה, של המשכנתה ושל הנכס הממומן, וכן מידת התחרות בין הבנקים, יכולות להסביר עד כשני שלישים מהפערים הבין-אזוריים בריביות על המשכנתאות".

במהלך הכנס, שעסק כאמור באי שוויון, אמר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כי "אי השוויון בישראל אומנם, גבוה אבל אינו חריג; למרות אי השוויון הגבוה, העדויות עד כה מצביעות על ניידות בין-דורית הדומה לזו הקיימת במדינות מפותחות אחרות, וזה בהחלט סימן מעודד. קיימות עדויות מסוימות לחולשה בשוויון ההזדמנויות בישראל, וחשוב שניתן לכך תשומת לב, הן מהסיבות החברתיות הראויות והן בשל התרומה לצמיחה הכלכלית של משק שבו מתקיים שוויון הזדמנויות.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית המשכנתאותפריפריהפרופ' אמיר ירון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...