טייקונים נגד הציבור: אווירה אנטי-עסקית מבריחה כרישי נדל"ן?

אמזון נמלטה מהתפוח הגדול, שלל ביקורות ציבוריות נשמעות נגד פרויקט Hudson Yards, והעשירים 'חוטפים' • האם האווירה הציבורית תזיק להתנהלות העסקית בעיר?

שיתוף הכתבה
טייקונים נגד הציבור: אווירה אנטי-עסקית מבריחה כרישי נדל"ן?טייקונים נגד הציבור: אווירה אנטי-עסקית מבריחה כרישי נדל"ן?

את התלונות על התלהמות נגד אנשי העשירון העליון, בעלי החברות הגדולות וראשי התאגידים הגדולים בשוק אנחנו שומעים היטב גם כאן בישראל. נדמה שהשנים האחרונות לא עשו טוב לאנשי העסקים, מבחינה תדמיתית לכל הפחות, והם הופכים – לעיתים בצדק ולעיתים שלא בצדק – למטרות מרכזיות עבור חלקים גדולים בציבור. אך האם המגמה הזאת עשויה לפגוע בקהילייה העסקית עד שזו תפסיק לפעול, או לכל הפחות תצמצם את פעילותה בערים מסוימות?

רמז לכך נשמע בדברים שאמר לאחרונה למגזין The Real Deal סטפן רוס, היזם של הפרויקט המדובר האדסון יארדס (Hudson Yards) במנהטן. מדובר בפרויקט שמוגדר כגדול ביותר בתולדות ארה"ב, שבמסגרתו ייבנה עד 2024 קומפלקס אשר יכלול 16 גורדי שחקים, על גדות נהר ההדסון. הפרויקט זוכה כבר כעת לביקורות שליליות רבות, בעיקר בשל המחירים שהוא מציע: רבים בציבור, כולל פוליטיקאים ובעלי תפקידים ציבוריים אחרים, טוענים כי זהו פרויקט שמיועד לעשירים בלבד.

לטענות הללו יש בסיס, כמובן: כשמדובר על קומפלקס גורדי שחקים באחד המקומות היקרים בארה"ב, אם לא בעולם כולו, המחירים יהיו בו גבוהים – אי אפשר להתחמק מזה. כך, מחירי הדירות בו יוצעו במחיר התחלתי של שני מיליון דולר, ואילו שטחי המשרדים בו יתומחרו ב-100 דולר לרגל רבוע. אם זה לא מספיק, הרי שהסובסידיות הציבוריות לפרויקט יגיעו לסכום אדיר של שישה מיליארד דולר. פלא שרבים מבין תושבי העיר זועמים על הפרויקט הגרנדיוזי?

אלא שרוס מתרכז באספקט אחר של העניין וטוען כי הזעם הזה נובע אך ורק מסיבה אחת: אווירה כללית המכוונת נגד בעלי העסקים בניו יורק. במילותיו, המחאה הזו שולחת את אותו מסר אנטי-עסקי (anti-business message) ששלח הציבור בזמנו כלפי תוכניותיה של אמזון להיכנס לניו יורק – מסר שבסופו של דבר, כזכור, הביא לביטול תוכניותיה של ענקית האינטרנט והקמעונאות.

רוס טוען כי הדיבורים סביב הפרויקט הם יותר דיבורים לעשיית רושם מאשר טענות של ממש. כך לדוגמה, בנוגע לביקורת על המחירים בחנויות הקניון שהוקם במקום (וכבר נפתח) – לפיה מדובר במחירים גבוהים מדי עבור תושבי ניו יורק, שלא יוכלו לקנות בהם – אמר רוס כי ישנו תמהיל של חנויות, בהן יקרות יותר ובהן חנויות המציעות מחירים זולים בהגדרה.

כך או כך, בדבריו של רוס ניתן לשמוע ביקורת על האווירה הציבורית הכללית, אשר מופנית בעוצמה – ולטענתו שלא בצדק – אל אותם אנשי עסקים, כרישי נדל"ן ובעלי חברות גדולות, מה שגורם ל'בריחתם' מהעיר, ממש כמו שעשתה אמזון. בעולם שבו הדיבורים על אי-השוויון החברתי והכלכלי, גם כאן בישראל, לדברים האלה ישנה משמעות רבה וכדאי לבדוק, בעיקר בטווח הארוך, אם ישנה נטייה ממשית של הקהילייה העסקית להתרחק ממקומות שבהם האווירה הציבורית אינה לטובתם.

 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בניו יורקגורדי שחקיםThe Real Deal
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...