סרוגו: "כל שר שיכנה את הקבלנים בכינויי גנאי יחטוף תביעת דיבה"

ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ: "אני אחזיר את המילה 'קבלנים' לשם של ההתאחדות - אין שום בושה במילה קבלן"

שיתוף הכתבה
ראול סרוגו ראול סרוגו

"כל שר או חבר כנסת שיכנה את הקבלנים בכינויי גנאי יחטוף מאיתנו תביעת לשון הרע, תביעת דיבה, חסינות או לא חסינות. אני לא אעבור על זה יותר בשתיקה, זה לא יקרה. לא יכול להיות ששרים וחברי כנסת מכנים את הקבלנים 'סחטנים, גזלנים, אוכלי סטייקים' וכדומה. אנחנו אלה שצריכים להדליק משואה ביום העצמאות ולקבל פרס ישראל - אנחנו מסכנים את כל עתידנו כדי לבנות את הארץ, ואני לא אסכים שזה יימשך", כך אמר היום (ה') נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו בכנס של ההתאחדות שמתקיים באילת. 

סרוגו הוסיף כי "אני אחזיר את המילה ' קבלנים ' לשם של ההתאחדות, היא תיקרא 'התאחדות הקבלנים בוני הארץ' - אין שום בושה במילה 'קבלן' ואני לא מבין למה הוא נמחק מהשם שלנו, אף אחד לא יטיח בנו יותר האשמות, פקידי עיריית מתעללים בנו ואנחנו משפילים מבט - אני לא אססכים לזה. הממשלה צריכה להבין, הדיור היום הוא מוצר צריכה, צורך קיומי, אם היה חסר לחם למשל היתה קמה צעקה בציבור והממשלה היתה דואגת מיידית למוצר הצריכה הזה - וכך גם הדיור". 

"אנחנו על סף תהום"

אתמול סרוגו קיים מסיבת עיתונאים לפתיחת הכנס השנתי של ההתאחדות, ואמר כי "שוק הדיור הישראלי עדיין במשבר, של יהיה לאף אחד ספק על כך. אנחנו על סף תהום כלכלי-חברתי ואם המדינה לא תתעשת, יהיה לנו כאן משבר עצום - תקופת הפנתרים השחורים ומחאת הדיור יהיו כאין וכאפס לעומת המשבר שיהיה". סרוגו הציג את תמונת המצב של השוק כיום ותחזיות לעתיד, והן ממש לא ורודות לדידו. 

"עד 2030 צפויים להיות בישראל 15 מיליון תושבים - איפה הם יגורו בדיוק? אם המדינה לא תתעשת התושבים יגורו באוהלים, יגורו ברחובות. אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו - קח את המושכות ותתכנן את המדינה לשנים הבאות". 

נשיא ההתאחדות הציע מספר פתרונות לממשלה לטיפול בשוק הדיור בטווח הקצר והארוך. "קודם כל חייבים להמשיך להפעיל את מטה הדיור. הושקעו בו כל כך הרבה כספים ומשאבים וזמן וחבל לקלקל את זה. שר האוצר משה כחלון ריכז את כל הסמכויות אצלו וטוב שכך, וחבל לפרק את זה שוב. אם מטה הדיור יפורק - כל מה שאני מציע לא רלוונטי כי לא תהיה יד מובילה ומכוונת", אמר.

סרוגו גם אמר ש"המדינה חייבת להקים רשות לתכנון אסטרטגי ארוך טווח שתעסוק בין היתר בתשתיות ובנדל"ן, להקים שני מטרופולינים גדולים מאוד בדרום ובצפון הארץ עם חצי מיליון תושבים כל אחד, ותשתיות ראויות וכדומה, כי אחרת לא יהיה לאנשים איפה לגור". 

נשיא התאחדות בוני הארץ התייחס גם ליחס המדינה לקבלנים וליזמים, ואמר כי "היא מתחילה להבין שאי אפשר לקפח ולעשוק את הקבלנים ולהתייחס אליהם כאויבים, כי הם אלה שבונים בפועל את הארץ. המדינה מתחילה להבין שאנחנו הפתרון ולא הבעיה".

סרוגו קרא למדינה לעודד קבלנים לבנות בפריפריה ולגרום לבנייה להיות כדאית כלכלית - ע"י תמריצים לקבלנים שיכסו על היעדר הכדאיות שבבנייה לא באזורי ביקוש. הוא קרא למדינה גם לעודד בנייה לשכירות ארוכת טווח, ולהמשיך עם מחיר למשתכן אבל לא כחזות הכל. "כחלון הצליח לעשות דברים יפים בכהונתו, בעיקר ל-18 אלף זוגות צעירים שרכשו דירות מחיר למשתכן, אבל ישנם עשרות אלפים שלא רכשו וויתרו על זכאותם והתייאשו. 140 אלף זכאים - והם משקפים את המשבר של השוק", אמר.

סרוגו התייחס גם להתחדשות עירונית ולשינויי המדיניות של הרשויות המקומיות בכל הקשור לתמ"א 38, ואמר כי "בגלל שאין ממשלה כל ראש עיר מרשה לעצמו לעשות כראות עיניו בשוק הדיור - כאילו אין רגולטור, אין מקבלי החלטות ואין דין ואין דיין. ראשיע ערים משנים מדיניות חדשות לבקרים בלי לעדכן ולהתייעץ עם אף אחד, וגרוע מכך - וגם מינהל התכנון אומר פתאום כרעם ביום בהיר שהוא רוצה לעצור את תמ"א 38 - זה מצב של אנרכיה, ומוטב שתיכנס ממשלה חדשה כי בקצב הזה אנחנו ניכנס למשבר עמוק".

סרוגו הציע לממשלה לעשות עסקאות קומבינציה עם הקבלנים - כך שבמקום תמורה כספית עבור הקרקע, הקבלנים יתחייבו למסור דירות לממשלה מכל פרויקט, ושהמדינה תייעד אותן למה שהיא רוצה. אם המדינה תרצה למכור את הדירות למוסדיים - היא גם תוכל לממש את הקרקע והדירות. "זה מצב של ווין ווין עבור כולם", לדבריו. "כל הזמן מדברים על הגדלת ההיצע, אבל איך יגדילו היצע אם לקבלנים לא יהיה כדאי לבנות, זה לא נעשה בממשלה הקודמת ואני מקווה שהממשלה הבאה כן תעשה זאת".

"ממשלת סין משתלטת על התשתיות של ישראל"

צביקה דוד, סגן נשיא ההתאחדות ויו"ר אגף תשתיות: "הרשויות המקומיות לא הבינו את מה שהחברות הממשלתיות הגדולות הבינו - שאם הקבלן מפסיד אז הן מפסידות והציבור מפסיד. ברשויות ובתאגידים העירוניים חושבים שהם יוכלו לבחור את הקבלן הזול ביותר ולקבל פרויקט איכותי ובזמן, וזה לא עובד - הזול עולה לכולנו ביוקר. במשרד האוצר ובחשב הכללי כבר נפל האסימון, הם חייבו את חברות התשתיות הגדולות לשנות את שיטת ההתקשרות עם הקבלנים על מנת לקבל פרויקטים איכותיים יותר, הם משנים את שיטת הזכייה כך שלא ההצעה הזולה ביותר זוכה, הם הפחיתו את הערבויות, הם קיצרו את לוחות הזמנים לתשלום. אבל בקרב מזמיני עבודה אחרים כמו רשות מקרקעי ישראל , ברשויות המקומיות, ובחברות הכלכליות של העיריות עדיין מנסים לתפוס את המקל בשני קצותיו. הגיע הזמן לשינוי, הגיע הזמן שבו כל מזמיני העבודה יצטרפו לתהליך שמובילה ההתאחדות לשינוי כללי המשחק".

ניר ינושבסקי , סגן נשיא ויו"ר אגף בנייה חוזית: "חברות זרות שבונות פה תשתיות זה פיקציה, אין חברות זרות, יש ממשלה זרה. יש כאן החלטה מודעת להכניס ממשלה זרה למכרזי תשתיות ומגורים בישראל. הממשלה הסינית בונה פה בישראל נמלים, תשתיות ותחנות רכבת. יש כאן השתלטות של מדינה אחרת על התשתיות של ישראל. רוצים להוזיל את עלות הפרויקטים, אבל מה יקרה אם בעוד כמה שנים ממשלת סין תחליט שחיילי צה"ל לא יכולים לנסוע בקו הרכבת שהיא בנתה? למה החברות הזרות באות לכאן? בשביל רווח של 4%? בארה"ב ובקנדה עצרו את התופעה ומזהירים אותנו מהשתלטות הסינים על התשתיות בישראל. צריך להבין שזו לא בעיה של קבלני בניין אלא של כל הענף, של כל תעשיית הבנייה".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ראול סרוגושוק הדיורניר ינושבסקיהתאחדות בוני הארץצביקה דוד
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...