דרור גרשון: "בונים פה ערים בצפיפות של כפר - מפרברים את ישראל"

מייסד עמותת מרחב מדבר בפודקסאט "מגדל בבל" על טעויות התכנון שמפרקות ומפוררות את ערי ישראל: "התכנון מובל ע"י פוליטיקה, הורסים את הארץ לדורות הבאים"

שיתוף הכתבה
דרור גרשוןדרור גרשון

"מדינת ישראל הכניסה את עצמה ב-5-6 שנים אחרונות להיסטריה של מגורים, רק שיש היום בישראל 400 אלף יח"ד בתוכניות מאושרות שמחכות לבנייה, אז אין כזו היסטריה ומצוקת דיור. פגשתי את אדריכל העיר באר שבע והוא אמר לי שיש בעיר 40 אלף יח"ד מתוכננות שאף אחד לא רוצה לבנות אותן. 40 אלף יחידות דיור זה 120 אלף תושבים. אז כשאתה בודק את העובדות, מסתבר שהמצב לא כזה גרוע וצריך להפסיק עם הפאניקה". דרור גרשון, אדריכל ומייסד עמותת מרחב שעוסקת בעירוניות, התראיין לפודקסאט "מגדל בבל" ודיבר על משבר התכנון ועל השינויים שמתחילים דווקא מלמטה.

לדברי גרשון, "הבעיה של מדינת ישראל שהיא מתכננת איפה שיש לה קרקעות - בחריש, בכרמי גת, בעיקר בפריפריה או בשטחים פתוחים. אתה הולך בחריש וכל דירה רביעית ריקה, אתה הולך בשכונות החדשות של עפולה והן שוממות, את השכונות החדשות הדרומיות בחיפה קונים רק להשקעה".

- ובכל זאת, המדינה צומחת מדי שנה וצריכה לייצר פתרונות דיור. 

"לפני קרוב לעשר שנים זהינו שבתוך השכונות הוותיקות יש מקום לבנייה של סביב מאה אלף יח"ד, בלי לפנות אף בן אדם, בגלל שבנו אותן במרווחים גדולים. כלומר, אפשר לבנות בתוך הערים, איפה שאנשים רוצים לגור".

- גם בלי תמ"א 38 ?

" תמ"א 38 זו לא התחדשות עירונית , מה גם שזה קורה רק באזורי ביקוש. כשאתה בונה שכונה חדשה בעפולה או בקרית גת, אתה מייתר את הבנייה במרכזי הערים הוותיקות. אין גם וגם. הצרה היא שאנחנו גם בונים בצפיפות מאוד מאוד נמוכה, למרות המגדלים. בדקתי 12 שכונות חדשות, ומתברר שהצפיפות בהן היא 4.5 יחידות לדונם. זו צפיפות של כפר. ככל שאתה מתרחק מהמרכז לא עושים חניה תת קרקעית, ויוצרים שכונה נוראית לתנועה ונוראית לעירייה, מבחינת אחזקה ותשתיות. את ראש העין זה יכניס לגירעון של 50 מיליון שקל".

[quote]

- אם זה כל כך ברור, אז למה זה קורה?

"נוחיות. מה שעשינו עד היום, נמשיך לעשות מחר. כי אם טעיתי, איפה זה שם אותי? מעט אנשים מוכנים לעשות שינוי. חיפה זו דוגמא לעיר שראשיה מפרברים אותה הרבה שנים והעיר נחלשה. הכיוון מוטעה, והוא מפרק את הערים ומפורר אותן. בקרית שמונה יש באופן קבוע 22 אלף איש, אבל ל-250 אלף ישראלים כתוב בתעודת זהות שהם היו תושבי קרית שמונה. אז זה לא עוזר להביא תושבים לעיר, כי הם באים ועוזבים. בכל הערים בנגב הגידול הוא אפסי. המחשבה שנביא מפעלים חדשים גם היא לא עובדת, כי תעסוקה היא פיתוח כלכלה מקומית. בני ברק היא דוגמא מצוינת לכלכלה מקומית, אבל ערים בנגב שמסתמכות על מפעלי תעסוקה גדולים או קניונים גדולים, הכסף שלהן הולך לתל אביב ולא נשאר בעיר. אין כלכלה מקומית, אין יזמות מקומית, ואין בית קפה לשבת. למה לאשדוד אין שדרה אחת שנראית כמו שדרות רוטשילד?".

- מתי נבין?

"אני אופטימי. אני מקווה שעד שזה יקרה לא נהרוס את הארץ לדורות הבאים ואני רואה ניצנים שקורים, בעיקר מלמטה ומעט מאוד מלמעלה. הבעיה היא שהתכנון מובל על ידי הפוליטיקה. כשהמדיניות תבוא ותגיד שמפסיקים לבנות על שטחים פתוחים ומתמקדים בערים שלנו, השינוי יקרה. כל עוד נחשוב שזה יקרה גם וגם, זה לא יקרה. זה התנאי. ברגע שיהיה שר או מדיניות שיגידו שמפסיקים את ההתפשטות העירונית ומתקדים בתוך הערים, ומשקיעים בזה כסף, זה יקרה.

"בנתיים, בכרמי גת למשל משקיעים חצי מיליארד שקל רק בשביל מחלף שיתחבר לעיר. בבנייה חדשה מוכנים לשים כסף, ובהתחדשות עירונית אומרים שהכל זה כוחות השוק. תאר לך שהיו לוקחים את חצי המיליארד שקל ועושים התחדשות עירונית בתוך קרית גת? נורא קל לבנות שכונת מגורים ולהכניס 3,000 חדרי שינה. יותר קשה לבנות תעסוקה, מסחר, לאט לאט. המדינה מתכננת במאסות, המתכננים צריכים לתת שירות ללקוח ומהר, גם ליזמים זה נוח והתושבים נשאבים למעגל הזה, למרות שהתושבים עצמם מעדיפים לגור בבניינים של 4-6 קומות. אפריקה ישראל , שיכון ובינוי , צמח המרמן , לא בנויות לפרויקטים קטנים. אבל זה המשמעות של תכנון, לאט לאט".

- ואתה מנסה לחנך את הציבור?

"אני לא רוצה לחנך אף אחד. העניין הוא להציג לאנשים אלטרנטיבה שבדרך כלל לא מוצגת. הצרה היא שאנחנו לא נותנים לעובדות לבלבל אותנו. אף אחד לא עצר למשל ב-20 שנה האחרונות והבין שפרויקט פינוי בינוי לא מצליח. אני מציג מספרים. גבעתיים היא השכונה הכי צפופה במדינת ישראל, 33,000 איש לקילומטר מרובע בבניינים בני 3 ו-4 קומות. המגדלים זה בקושי 10,000 איש לקילומטר מרובע. אנחנו מבזבזים קרקע. בכל השטח המוניציפלי של העיר מודיעין הצפיפות היא 0.6 יחידות לדונם, אז בשביל מה עשו עיר? היו נותנים לכל אחד חצי דונם וזהו. בנו עיר עם צפיפות של כפר. בחריש, 20 שנה אחרי מודיעין, עושים אותו דבר. לא למדתם מהשגיאות? לא".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתיחידות דיור חדשותתמ"א 38מגדל בבלדרור גרשון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...