"אנשים חיים בבועה ולא מבינים לקראת מה אנחנו הולכים. כל הנתונים מראים עליית מחירים עד סוף השנה"

כך אמר יעקב ניצן, מנכ"ל משותף ברובי קפיטל, במהלך ועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024. לדבריו, "המימון הופך לתחום של ידע ויצירתיות בגלל כל הבירוקרטיה והעיכובים, בעיקר בהתחדשות עירונית". מנכ"לית קרן יסודות: "אנחנו יכולים לעזור במימון, אך הממשלה צריכה לקבל את ההחלטות". סמנכ"ל ומנהל אגף השקעות באיילון: "מי שמעריך את התפתחויות האינפלציה והריבית עשה 80% מהעבודה"

שיתוף הכתבה
יעקב ניצן, , מנכ"ל משותף ברובי קפיטל (נאו מדיה) יעקב ניצן, , מנכ"ל משותף ברובי קפיטל (נאו מדיה)

"לא ראיתי אפילו נציג אחד של האוצר שמאותת על צעדים שננקטים לקראת הורדת ריבית. אנשים חיים בבועה ולא מבינים לקראת מה אנחנו הולכים. ירידת מחירים? הפוך. השוק מתחיל להתעורר והחשש הגדול שלי הוא שנראה פה עוד גל של עליית מחירים לקראת סוף השנה, כל נתוני המאקרו מאותתים על זה". את הדברים הנוקבים הללו אמר יעקב ניצן, מנכ"ל משותף ברובי קפיטל, במהלך ועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024, בפאנל "הזדמנויות וסיכונים בעידן הכסף היקר" בהנחיית עו"ד דורון אריאל , שעסק באתגרי המימון בימים אלה.

עוד ציין ניצן כי "היום השוק הוא לא קל, כל יזם וכל מממן מסתכל אחרת על העסקאות, הרבה יותר זהירים, הרבה יותר חוששים. אנחנו עובדים עם חברות ציבוריות ועם עשרות לקוחות מהמידל-מרקט, והמימון הופך לתחום של ידע ויצירתיות בגלל כל הבירוקרטיה והעיכובים, בעיקר בעולמות של ההתחדשות העירונית שמהווה כ-90% מהתיק שלנו, אנחנו מהווים כלי עזר ועוזרים ליזמים להתמודד עם כל החסמים עד לליווי".

עדי, פארי-הרפז, מנכ"לית קרן יסודות : "יזמות היא מקצוע מאתגר, יזם הוא אופטימי חסר תקנה ורגיל לחוסר ודאות, ואנחנו כגורמים מממנים מאמצים חלק מאי הוודאות הזו. אשראי נותנים לאנשים ולפרויקטים וכשהמציאות העסקית משתנה צריכים לקבל החלטות נכונות. מי שצריך ליצור ודאות הם מקבלי ההחלטות, והדבר הראשון שצריך לעשות זה להחזיר את הענף לעבודה. המדינה מרוויחה מבניית דירות כי כולנו משלמים מסים. העיכובים צפויים להשפיע גם על לוחות הזמנים, גם על איכויות הביצוע וגם על הרווחיות. אנחנו יכולים לעזור במימון, אך הממשלה צריכה לקבל את ההחלטות".

הפאנל בוועידת מרכז הנדל"ן באילת (נאו מדיה)הפאנל בוועידת מרכז הנדל"ן באילת (נאו מדיה)

אלי לוי, מנכ"ל משותף במור בית השקעות אמר כי "אם בנק ישראל יוריד את הריבית מהר מדי, השקל ייחלש האינפלציה תגבר ואז הוא יהיה חייב להעלות שוב את הריבית. היום המצב טוב לעומת המצב לפני המלחמה בגלל ריבית אפקטיבית בעולם ובישראל".

עדי, פארי-הרפז, מנכ"לית קרן יסודות : "יזמות היא מקצוע מאתגר, יזם הוא אופטימי חסר תקנה ורגיל לחוסר ודאות, ואנחנו כגורמים מממנים מאמצים חלק מאי הוודאות הזו. אשראי נותנים לאנשים ולפרויקטים וכשהמציאות העסקית משתנה צריכים לקבל החלטות נכונות" 

דפנה לנדאו, ראש מערך בנייה ונדל"ן בבנק לאומי: "את המציאות אנחנו לא יכולים לשנות. יזם שישמור על שיעור מינוף סביר ותזרים מזומנים סביר יצליח לעבור את המשברים".

עו"ד מיכל גוטסמן ברק, שותפה במחלקת הנדל"ן, שבלת ושות': "לא מצאנו יזמים שמבטלים עסקאות אלא מוכרים עסקאות. זו הדרך של היזמים שלא צפו נכון אירועים".

"מי שיעריך את התפתחויות האינפלציה והריבית עשה 80% מהעבודה"

פאנל נוסף, בהנחייתו של ירון בלנק מייסד vesta, עסק בתפקידם של המוסדיים, כמנוע צמיחה היברידי לחברות הנדל"ן. איציק טאוויל, סמנכ"ל בכיר ומנהל אגף אשראי ואגף השקעות בנדל"ן בהראל חברה לביטוח אמר: "אנחנו מנהלים 19 מיליארד שקל בנדל"ן, מהם שליש בישראל ושני שלישים בחו"ל. אנחנו מוגבלים עד 20% בהשקעה בחברה ריאלית, אז אנחנו שואפים לרכוש את המקסימום שאפשר בחברה, וכך אנחנו שותפים בכל עסקי החברה ולא בפרויקט ספציפי. כשאתה קונה חברה אתה נכנס שותף להנהלה, אתה מקבל את הפלטפורמה שלה ואפשרות ליצור עוד פרויקטים לעתיד. אנחנו מביאים לשולחן את ההון".

תמיר הרשקוביץ, סמנכ"ל ומנהל אגף השקעות באיילון חברה לביטוח: "אחד הדברים הקריטיים בתיק ההשקעות הוא רמת האינפלציה והריבית. מי שיכול להעריך את התפתחויות האינפלציה והריבית עשה 80% מהעבודה" 

תמיר הרשקוביץ, סמנכ"ל ומנהל אגף השקעות באיילון חברה לביטוח: "אחד הדברים הקריטיים בתיק ההשקעות הוא רמת האינפלציה והריבית. מי שיכול להעריך את התפתחויות האינפלציה והריבית עשה 80% מהעבודה. מי שהעריך את הנסיקה של האינפלציה ב-22 בנה תיק עם מח"מ (משך חיים ממוצעים) קצרים, אפיקים סולידיים עם מזומן, ודאי לא עם מניות חברות נדל"ן ויזמיות למגורים. התיק ב-2023 הפך ליותר היקפי: מניות טכנולוגיה, נדל"ן ומחמ"ים ארוכים".

צילום: נאו מדיה צילום: נאו מדיה

חגי שרייבר, מנהל השקעות ראשי בהפניקס: "לפי הדוחות שפורסמו, אנחנו מנהלים היום 445 מיליארד שקל. לגבי האסטרטגיה בנדל"ן וביציאה לחו"ל, אנחנו משתדלים לא לקנות בניין פה בניין שם, אלא להשקיע בפלטפורמות שמאפשרות להגדיל ולהקטין השקעה לפי הצורך. בכל עסקה צריך להביא ערך נדל"ני. רווח הון אני יכול להשיג גם מאג"ח ממשלתי ארוך ולהביא אלטרנטיבות. בסוף, המטרה שלנו היא להבין את הצד שני, איך לפתור את הבעיה שלו, צריך להיות win-win. אאורה היא דוגמה לבעל שליטה שלא רוצה להידלל, הדרך היא גם להשקיע כספים  והון עם מח"מ די קצוב. לא צריך לחשוב על אקזיט, ויש תשואה יפה". 

רועי קדוש, סמנכ"ל השקעות ראשי ואחראי תחום אשראי ונדל"ן, הכשרה חברה לביטוח:  "אנחנו נמצאים במצב שהרבה חברות מחפשות מוסדיים, אנחנו לעומת האחרים בסכומים קטנים של 20-50 מיליון".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שוק הדיוררובי קפיטלקרן יסודותמימון נדל"ןעדי פארי הרפזועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...