בנק ישראל: עליית הריבית הביאה לגל של פרעונות משכנתה - בעיקר של השכבות המבוססות

מחקר של בנק ישראל מצא כי בין אפריל 22 לספטמבר 23 כ-8% מבעלי המשכנתאות פעלו לפרעון חלקי או מלא של המשכנתה, שהביא להפחתת החזר חודשי של כ-1,400 ש' בממוצע. משקלם בקרב כלל הלווים עולה עם העלייה בדירוג הכלכלי-חברתי של מגורי הלווה, מ-5% ל-12%

שיתוף הכתבה
אילוסטרציה (שאטרסטוק)אילוסטרציה (שאטרסטוק)

מאז החל בנק ישראל להעלות את הריבית, באפריל 2022, הלווים המתגוררים ביישובים המדורגים במדד כלכלי-חברתי גבוה פרעו חלק מהמשכנתה שלהם, בפרט במסלול הפריים, בשכיחות גבוהה יותר מאשר בעלי משכנתאות המתגוררים ביישובים בעלי מדד כלכלי-חברתי נמוך. כך עולה ממחקר של בנק ישראל שפורסם אתמול (ג') בנושא "הטרוגניות בשינוי בנטל החוב של משקי הבית בעקבות עליית ריבית בנק ישראל ".

הניתוח התייחס לכ-1.2 מיליון בעלי משכנתה שלא נוספו להם מסלולים,ולווים חדשים לאחר אפריל 2022 ושנותרו בעלי משכנתה בספטמבר 2023. מתחילת ההידוק המוניטרי עלה במידה ניכרת ההחזר החודשי הממוצע בגין משכנתאות אלו, ששיעור עלייתו גבוה יותר ככל שהדירוג הכלכלי-חברתי של מגורי הלווה נמוך יותר.

על פי המחקר, ללא שינויים נוספים בגובה החוב ובמאפייניו, שיעור העלייה של ההחזר החודשי עבור לווים המתגוררים ביישובים בדירוג כלכלי-חברתי גבוה היה גדול יותר. הסיבה העיקרית לכך היא חשיפתם הגבוהה לעלייית הפריים באפריל 2022 - שעלה עם הדירוג הכלכלי-חברתי של מגורי הלווה מכ-24% עבור דירוגים 3–4, לכ-37% לדירוגים 8–10. שיעור החשיפה לריבית הפריים של המתגוררים ביישובים המדורגים בדירוג כלכלי-חברתי 1–2 היה גם הוא גדול - כ30% באפריל 2022.  אך מתגוררים ביישוב בדירוג גבוה התמודדו טוב יותר עם סיכון זה והפחיתו את החשיפה כאשר היא התממשה. 

יותר לווים אמידים הקדימו לפרוע חלק מהמשכנתה 

בקרב 902 אלף לווים, שלפי תנאי המשכנתה שלהם באפריל 2022 לא היו עתידים לבצע פירעון של המשכנתה (או של חלקה) לפחות עד ספטמבר 2023, כ-8% הקטינו את ההיקף הכולל של המשכנתה בין אפריל 2022 לספטמבר 2023 ומשקלם בקרב כלל הלווים עולה עם העלייה בדירוג הכלכלי-חברתי של מגורי הלווה, מ-5% ל-12%. משמע, יותר לווים המתגוררים ביישובים המדורגים בדירוג כלכלי-חברתי גבוה הקדימו לפרוע חלק מהמשכנתאות שלהם. עיקר החוב שנפרע היה חוב במסלול הפריים.

שיעור העלייה של ההחזר החודשי עבור לווים המתגוררים ביישובים בדירוג כלכלי-חברתי גבוה היה גדול יותר. הסיבה העיקרית לכך היא חשיפתם הגבוהה  לעלייית הפריים באפריל 2022 - שעלה עם הדירוג הכלכלי-חברתי של מגורי הלווה מכ-24% לדירוגים 3–4, לכ-37% לדירוגים 8–10

לפי המחקר, ההסתברות שמשקי בית אמידים יותר הקטינו את חשיפתם לרכיב הפריים גדולה יותר. עוד נמצא שככל שיתרת החוב לסילוק ערב תחילת ההידוק המוניטרי הייתה גבוהה יותר, ובהתאם לכך פגיעתו הצפויה של ההידוק המוניטרי בלווה גדולה יותר, כך עולה הסיכוי שאותו לווה יקטין את החשיפה שלו לעליית הריבית. נוסף על כך, ככל שהתקופה שנותרה לפירעון ארוכה יותר כך קטן הסיכוי שהלווה יפרע את החוב.  שיעור הפורעים משכנתאות פירעון מוקדם החל לעלות רק כעשרה חודשים לאחר תחילת העלאות הריבית, וגם אז השינוי בשיעור הפירעונות הממוצע לא היה גדול.

השפעתם של הפירעונות המוקדמים אשר בוצעו לאחר תחילת ההידוק המוניטרי על ההחזרים החודשיים הייתה חזקה יותר מהשפעתם של הפירעונות שבוצעו לפני כן, וכי אלה שבוצעו בין אוקטובר 2022 ליולי 2023 הביאו לירידתו של ההחזר בכ-1,400 שקלים בממוצע.

עוד ניתן לראות כי משקי בית שביצעו פירעונות מוקדמים במהלך תקופת ההידוק המוניטרי שילמו החזרים גבוהים יותר מאשר אלה שביצעו פירעונות מוקדמים טרם ההידוק המוניטרי. בשתי התקופות מי שפרעו משכנתאות הם בעלי החזרים גבוהים מהממוצע של כלל בעלי המשכנתאות, כלומר בעלי איתנות פיננסית גבוהה יחסית.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משכנתהמשכנתאותבנק ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...