"מה הן התכונות הדרושות ליזם בתחום? להיות בנאדם"

אדריאנה שכטר, עו"ד ומנכ"לית משותפת של קבוצת אדלר, היא בין הראשונות שהובילו פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית בישראל. יש שני פרויקטים שהיא גאה בהם במיוחד, היא מסבירה למה אפייה ובנייה הם לא מאוד שונים ומציינת שני דברים שהרגולטור צריך להתמקד בהם כדי להאיץ את ההתחדשות העירונית בישראל.

שיתוף הכתבה
אדריאנה שכטר (צילום: א.אדלר נכסים בע"מ) | ברקע: מנדלי מוכר ספרים 7 (צילום: א.אדלר נכסים בע"מ)אדריאנה שכטר (צילום: א.אדלר נכסים בע"מ) | ברקע: מנדלי מוכר ספרים 7 (צילום: א.אדלר נכסים בע"מ)

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

תמיד התחברתי לתחום הנדל"ן. ההבנה, עוד לפני עידן ההתחדשות העירונית, אי שם בתחילת שנות ה-2000, הייתה כי ישנן זכויות לא מנוצלות בבניינים מסוימים. הרצון להתחיל לעסוק בתחום הזה, עוד לפני שהוא נקרא בכלל התחדשות עירונית , הביא אותי ליזום ולהתמקד בפרויקטים ברמת הבניין הבודד.

ספרי על חוויה משמעותית שזכורה לך מתחילת דרכך.

הפרויקט הראשון שסיימנו ונמסר בהצלחה בשנת 2009 הוא אחד הפרויקטים הראשונים שהושלמו במסגרת תמ"א 38 בכל הארץ. הפכנו בניין רעוע ומוזנח לחדש, והתחושה הייתה לא רק של הישג אלא גם של יצירה. אלו היו השנים הראשונות שאחרי אישור תמ"א 38, ולכן המורכבות הייתה גדולה במיוחד. ההצלחה לארגן את הדיירים, לחבר את כל הגורמים בתהליך ולהתמודד עם האתגרים שבבנייה ושיפוץ של בניין מאוכלס לא הייתה דבר של מה בכך.

מהו הדבר הכי חשוב שכל מי שניגש לפרויקט התחדשות צריך לדעת?

פרויקט התחדשות עירונית הוא פרויקט משותף של היזם והדיירים וישנה חשיבות עליונה לעבודה המשותפת וההבנה כי אי אפשר להיות "אחד נגד השני". בצד היזם אני חושבת שיש משמעות רבה ליכולת שלו לרתום, לארגן ולהניע את הדיירים להחלטות ופעולות מתוך הסכמה, ולא במקרה הפרויקטים שלנו מגיעים ל- 100% הסכמות בעלים. מבחינת הדיירים, חשוב גם להבין את האתגרים איתם היזם מתמודד בדרך להצלחה המשותפת.

מהו הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ התחדשות עירונית ?

יש שני דברים עיקריים בעיניי. האחד הוא פחות בירוקרטיה. סוגיית העצים, למשל, היא קרדינלית מבחינת הרשויות, ובפועל הימצאותו של עץ במיקום מסוים יכול למנוע ביצוע של פרויקט ברמת הבניין הבודד. השני הוא משך האישורים השונים, שגורמים לפרויקטים במסגרת פינוי-בינוי להימשך כעשור. אנשים לא יכולים להמתין זמן רב כל כך, קל וחומר במציאות הביטחונית וחוסר הוודאות שמאפיינים את השנים האחרונות.

מהו הפרויקט שאת הכי גאה בו ולמה?

הבניין ברחוב מנדלי 7 בתל אביב הסב לי גאווה רבה. מדובר בפרויקט שכלל קומה מסחרית, 44 דיירים קיימים ובניין ישן שנבנה ב-1936 על בסיס יסודות של חול וצדפים. במגרש לא היו שטחי התארגנות והעבודה הייתה מורכבת מאוד. בשנת 2020 השלמנו את הפרויקט והבניין המחודש עומד היום לתפארת.

מה הן התכונות הדרושות ליזם בתחום?

להיות בנאדם.

לאילו עסקאות לא תתקרבי לעולם?אנחנו עוסקים אך ורק בפרויקטים במסגרת התחדשות עירונית וכל פרויקט החל מתמ"א 38/1 ועד פינוי-בינוי של מאות יח"ד רלוונטי עבורנו. כל פרויקט שבו ישנן זכויות לא מנוצלות וכדאיות כלכלית הוא פרויקט שנשמח להוביל.

ספרי משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן.

אני אוהבת לאפות ואפייה היא התחדשות בפני עצמה. היכולת ליצור יש מאין ולהצליח לחבר בין מרכיבים שונים מרתקים אותי ואני בוגרת מספר קורסים בתחום הקונדיטוריה.

לאן לדעתך צועד תחום הפינוי-בינוי/ תמ"א 38 בעתיד הקרוב?

פרויקטים ברמת המגרש הבודד ילכו ויפחתו, אך עדיין יהיה בהם צורך בשל העובדה שישנם אזורים רבים שלא ניתן להקים בהם מתחמים. מספר היזמים והקבלנים שרוצים ומוכנים להתמקד ולעסוק ברמת הבניין הבודד ילכו ויפחתו גם הם בשל המורכבות של פרויקטים מסוג זה. אנחנו, בקבוצת אדלר, נמשיך להתמחות ולהתמקצע גם בפרויקטים ברמת הבניין הבודד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתיזםהפנים מאחורי ההתחדשות העירוניתאדלר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...