ייצוגית נגד עיריית ת"א: מחייבת ריבית גבוהה על היטלי ההשבחה החל ממועד העסקה בניגוד לחוק

על פי התביעה העירייה מחייבת היטל השבחה עם "ריבית רשויות" בשיעור גבוה החל מיום העסקה ולא מיום הוצאת השומה. המבקשים מעריכים את חיובי היתר שנגבו מכלל הנישומים בשנתיים האחרונות ב-22 מיליון שקל

שיתוף הכתבה
בניין עיריית תל אביב (עיריית תל אביב-יפו)בניין עיריית תל אביב (עיריית תל אביב-יפו)

בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב טוענת כי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב-יפו חייבה ביתר ריביות על היטלי השבחה , החל ממועד העסקה במקום מתום תקופת דרישת התשלום. הבקשה הוגשה החודש על ידי עורך הדין עדי מוסקוביץ, ממשרד מוסקוביץ אזרואל.

לפי הנטען בכתב התביעה, הוועדה המקומית גובה  ממשלמי היטלי השבחה ריבית והצמדה בשיעורים העולים על המותר בדין כשהיא מחייבת בריבית ביחס לתקופות בהן אין כל עילה לחיוב שכזה. התובע מעריך את נזקו האישי בגין התנהלות זו בכ-3,000 שקלים ואת נזקה של הקבוצה המיוצגת ב-22 מיליוני שקלים.

על פי הנטען בכתב התביעה, הפסיקה קבעה שמרגע שנחתמה עסקת המכר, התקופה לדווח עליה היא 30 יום וכך גם נוהגת עיריית תל אביב. כל עוד שומת ההיטל אינה חלוטה והיא מתבררת בהליכים שונים, תישא השומה  הצמדה בלבד עד למועד החשבון הסופי אותו יש לשלם בפרק זמן סביר. הפסיקה קובעת שהריבית תחול על שתי תקופות בלבד בריבית רשויות, הגבוהה יותר מריבית רגילה - מתום תקופת הדיווח או מתום המועד הסביר לתשלום שנקבע בשובר הדרישה, לאחר שהשומה הפכה לסופית, ועד מועד התשלום בפועל.

במקרה נשוא התביעה הייצוגית, נטען בתביעה, הוועדה המקומית חייבה בריבית ממועד העסקה ולא ממועד תום תקופת הדיווח, וכן חייבה את התשלום בריבית רשויות ולא ריבית רגילה. כמו כן נטען כי גם בתקופת השומה הנגדית -  מועד הדיווח או מועד השומה עד מועד השומה הנגדית בריבית רשויות - חויבה בריבית.

המבקשת אשר הגישה את הבקשה נדרשה לשלם היטל השבחה על מכירת דירה ברחוב דה האז, ברובע 4 של תל אביב. בינואר 2023, עוד לפני הסכם המכר, שלחה הוועדה טפסים בעניין השומה בהתאם לבקשת המוכרת. במרץ 23 המוכרת מכרה את הנכס וב-25 באפריל 23 קיבלה הודעה על חיוב בהיטל השבחה על סך 689,620 שקל, שאותו נדרשה לשלם בתוך 45 יום. בתביעה נטען כי יש לראות את ה-25 באפריל כמועד המאוחר ביותר שבו דווחה העסקה וכי הוועדה המקומית ידעה על כך  במקרה זה השומה הוזמנה כבר לפני העסקה.

המבקשת פנתה לשמאי מכריע וב-26 ביוני המציאה את המסמכים לשם כך. ב-24 באוקטובר ניתנה השומה המכריעה בשיעור של 25% מהשומה המקורית. ב-12 בנובמבר 23 הוציאה הוועדה המקומית שומה חדשה, בגובה של 25 אלף שקל מעבר למה שנקבע בשומה המכרעת. לאחר בדיקת פירוט החישוב, נטען, גילתה המבקשת שהוועדה המקומית גבתה ריבית עבור תקופת הדיווח וכן גבתה ריבית עבור הזמן שחלף בגין השומה הנגדית ממועד הדיווח על העסקה (שקדם לעסקה) או מועד השומה עד מועד השומה הנגדית.

התביעה טוענת שהנזק שנגרם למבקשת הוא 2,881 ש"ח ולקבוצה בכללותה 22 מיליון שקל. הקבוצה כוללת את כל מי ששילם ריבית על היטלי השבחה 24 חודשים לפני התובענה, שהוגשה ב-20 בפברואר 24, בצירוף ריבית מיום העסקה או מועד מימוש אחר ועד תום 30 יום לאחר מכן וסכום היתר לא הושב לו

לטענת התביעה, הוועדה המקומית רואה ביום חתימת הסכם המכר את מועד החיוב בהיטל ההשבחה, דבר שאינו מתקבל על הדעת. עוד נטען כי גם אם היה איחור בדיווח על העסקה, אין לעירייה סמכות להעניש את הנישום ולשלול ממנו בדיעבד את תקופת הדיווח.

התביעה טוענת שהנזק שנגרם למבקשת הוא 2,881 ש"ח ולקבוצה בכללותה 22 מיליון שקל. הקבוצה כוללת את כל מי ששילם ריבית על היטלי השבחה 24 חודשים לפני התובענה, שהוגשה ב-20 בפברואר 24, בצירוף ריבית מיום העסקה או מועד מימוש אחר ועד תום 30 יום לאחר מכן וסכום היתר לא הושב לו. קבוצה נוספת כוללת את מי ששילם למשיבה החל מ-23 חודשים לפני הגשת התובענה תשלומי היטלי השבחה בריבית רשויות, מתום 30 ימים ועד מועד הגשת שומה נגדית או ערר. התביעה מבקשת לשלם על הנזק שנגרם מחיובי היתר, לבטל החובות שמקורם בחיובי יתר ולפרסם מסמכים המראים על היקף הקבוצה.

עדי מוסקוביץ' (ניב קנטור)עדי מוסקוביץ' (ניב קנטור)

לדברי עו"ד מוסקוביץ' שהגיש את התביעה: "הטענה שלנו היא אם בוצעה עסקה ומכרת את הנכס, יש לך 30 יום לדווח. גם עיריית תל אביב מסכימה. אם אתה לא משלם בזמן תשלם ריבית רשויות, שהיא גבוהה הרבה יותר, ממועד העסקה עד מועד הדיווח. מה שעיריית ת"א עשתה במקרה שלנו היא שלאחר שנגמר בירור המחלוקת, וניתנה החלטת שמאי מכריע , היא חייבה בריבית ממועד העסקה. אני טענתי ש-30 ימים ראשונים זה פרק סביר לדווח ולא איחרתי. הדבר השני שהיא עשתה - היא אמרה 'דיווחת ביוני', אך היא הוציאה השומה באפריל, כך שידעה על העסקה".

לדבריו, "זה קורה כל הזמן שהעירייה בולעת 30 יום. בחיוב גדול ברוב המקרים יש מחלוקות. אם היא מחייבת את כולם ממועד העסקה, זה הרבה כסף.  נראה שלא עשו רק לי את זה, כי רואים שלפחות בליעת 30 יום היא חישוב מובנה".

מעיריית תל אביב נמסר: "הוועדה המקומית תל-אביב-יפו קיבלה לידיה לפני ימים אחדים את הבקשה לתביעה ייצוגית והיא לומדת אותה בימים אלה. תגובה לבקשה תוגש לבית המשפט במועדים הקבועים לכך". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:היטל השבחהעיריית תל אביבתביעה ייצוגיתהוועדה המקומית תל אביב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...