תושבי קריית מוצקין יידרשו להכריע בין מי שמוביל את העיר מזה 35 שנה ובין מי שמבקש לאחד אותם עם הקריה השכנה

בבחירות המשונות שייערכו בעיר שבמפרץ חיפה, מתמודד ראש העיר המכהן חיים צורי המבטיח להביא להמשך פריחתה של העיר. ציקי אבישר המתמודד מולו מעמיד את האיחוד עם קריית חיים השכנה במרכז מצע התכנון שלו

שיתוף הכתבה
ציקי אבישר וחיים צורי (ראובן קפוצ'ינסקי) ציקי אבישר וחיים צורי (ראובן קפוצ'ינסקי)

הבחירות שייערכו בעוד כשבועיים לראשות עיריית קריית מוצקין צפויות להיות מעט משונות, אם להתבטא בעדינות. זאת כאשר חיים צורי, ראש העיר המכהן מזה 35 שנה ואחד משני המועמדים המובילים גם בבחירות הנוכחיות, מצוי בעיצומה של השעיה מתפקידו בשל כתב אישום שהוגש נגדו בחודש מרץ האחרון. מולו מתמודד ציקי אבישר, כיום טייס אזרחי ובעברו מנהל אגף התקשוב בעירייה.

צורי מספר על החזון שלו להמשך התפתחות העיר: "מצד אחד קריית מוצקין עשתה מהפך, ומעיר שכולה חולות הפכה לעיר שמכל הארץ מגיעים לגור בה. החזון שלי להמשך התפתחות העיר הוא בעיקר לשמר, להמשיך לתת את השירות הטוב ביותר לתושבים, להמשיך לפעול לשגשוגה החברתי- קהילתי- חינוכי- תרבותי של העיר". 

כיצד צריכה העיר להיראות בעוד 20 שנה?
"בחזון שלי יהיה פה מלון בוטיק לצד הפארק והחי פארק, אנשים יסיימו את יום העבודה ויצרכו תרבות. ייעשה שימוש מוגבר בתחבורה ירוקה - שבילי אופניים, רכב שיתופי, רכבת, ומשקל החינוך והספורט יעלה. האופי הכפרי והקהילתי בהתנהלות העיר יישמר".

כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?
"הזוגות הצעירים נשארים כאן כבר היום, הם מצביעים ברגליים ובוחרים בקריית מוצקין כבית. לטווח ארוך, מה שמושך אוכלוסייה ומשפחות זה איכות חיים ותעסוקה. לשמחתי רואים כאן מגוון של משפחות, כאלו שעובדות באזור, יזמים שעובדים מהבית, וגם כאלה שבבוקר נוסעים ברכבת למרכז מוקדם בבוקר ומעדיפים את מחירי הדיור כאן מאשר את יוקר המחיה במרכז. בנוסף לכך העירייה השקיעה המון משאבים בעסקים המקומיים. העיר זכתה בפרס משרד הכלכלה כ'ידידותית ביותר בישראל לעסקים', לשנת 2017, וכן באות העירוניות לשנת 2021 של הפורום הישראלי לעירוניות על קידום העמידות הכלכלית במשבר הקורונה".

מה עמדתך לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים? האם יש להפחית תקני חניה?
"קריית מוצקין הייתה הראשונה להציב עמדות טעינה ציבוריות לכלי רכב חשמליים. מדובר במערכת עירונית בפרישה מלאה , הראשונה מסוגה בישראל, וכל הרשויות הלכו בעקבותינו. העולם צועד לשם ואני מאמין שבעתיד יהיו יותר ויותר רכבים חשמליים"

האם יש מספיק מוסדות ציבור ומבני חינוך?
"מיליוני שקלים הושקעו בעשור האחרון בחינוך. נבנו חטיבות ביניים חדשות, תיכון, בתי ספר יסודיים וגני ילדים. בכל שנה נתוני משרד החינוך מחמיאים למוצקין על שיעור הזכאים לבגרות".

האם יש מספיק שטחים ירוקים ברשות?
"העיר משופעת בפארקים ציבוריים גדולים ופינות נוי. המדרכות, הרחובות והשדרות מלאים בעצי נוי, צל ופרי. בכל רחבי העיר פזורים פחי אשפה מגוונים למיון ומחזור אשפה. אין בעיר אתרים או מקורות מזהמים. מערכות המים והביוב מנוטרות ומפוקחות. במסגרת פרויקט התייעלות אנרגטית נרחב אנו ממשיכים להתחדש בפנסי לד חדישים וחסכוניים".

בניינים בקריית מוצקין (ניר ודל, ויקימדיה) בניינים בקריית מוצקין (ניר ודל, ויקימדיה)

מהי הדרך המועדפת לדעתך לחדש את העיר, באמצעות התחדשות בניינית? או בחידוש של מתחמים?
"
קריית מוצקין בעיצומו של תהליך התחדשות עירונית , מעודדת אותו ורואה בו חשיבות מרובה. העירייה תמשיך לתת עדיפות רבה לפרויקטים של פינו-בינוי ועוד שלושה כאלה יוצאים בימים אלה לפועל. לגבי חידוש מבנים ובניינים, בנינו מחדש בתי ספר, שיפצנו והקמנו מוסדות קהילתיים. רק עכשיו במלחמה דאגנו לתקציב ממשרד השיכון ופשוט שיפצנו מקלטים פרטיים של תושבים". 

לסיכום,  מה הדבר בחשוב ביותר בתחום התכנון והבנייה בעיר?
"ראש עיר בישראל נבחן בראש ובראשונה בפרמטר אחד - הוא חייב להיות יזם בנשמה שיודע להביא תקציבים וכסף לטובת פרויקטים לעיר. להצליח כראש עיר זה לדעת לשים את היד על השולחן ולדפוק חזק כשצריך, לדעת לשבור את תקרת הבירוקרטיה. יש אנקדוטה שרצה בין ראשי ערים מתחילים, 'אם אתה הולך למשרדי הממשלה ואתה רוצה לצאת עם פרויקטים, קח איתך את צורי". 

"איחוד עם קריית חיים יאפשר תכנון אופטימלי של התחדשות עירונית

אבישר, מנגד, מבקר את רמת הצפיפות בעיר, ואת המחסור בשטחי מסחר בה, ומציע איחוד עם השכונה השכנה - קריית חיים המשתייכת כיום לחיפה, אך זוכה למעמד חצי-עצמאי בניהול ענייניה. בשיחתו עם " מרכז הנדל"ן " ביקש אבישר להתייחס בעיקר לנושא זה.

לדבריו, "קריית מוצקין מיצתה את כל עתודות הקרקע שלה. תושביה נמנים עם אשכול סוציו- אקונומי 7 אבל בשטחה יש מעט מאוד שטחי תעשייה, מסחר ופיננסיים. התוצאה היא תושבים אמידים עם עירייה ענייה. ההזדמנות לגוון את מקורות הכנסותיה מגולמת לכאורה בתוכניות להתחדשות עירונית, אלא שמוצקין היא אחת מחמש הערים הצפופות בישראל עם למעלה מ-12.5 אלף תושבים לקמ"ר. פינוי-בינוי ללא כושר נשיאה מספק לתחבורה פרטית, יחייב תחבורה ציבורית מתקדמת ואמינה לצד תמיכה ממשלתית, אבל זה אינו ניבט באופק.

"החזון שלי מכוון, בין היתר, לאיחודה של קריית מוצקין עם שכנתה מדרום - קריית חיים, שכונה בחיפה ולא עיר, אבל אתם תתקשו למתוח גבול או להרגיש שחציתם בין שתי הקריות. מדובר ברצף אורבני ובזהות דמוגרפית שהופכים אותן דה פקטו ליחידה אורבנית ואנושית אחת. קריית חיים חולשת גם על שטחי תעשייה ומסחר נרחבים המניבים לחיפה ארנונה גבוהה".

האיחוד בדרך? שכונת קריית חיים (Orrling, ויקימדיה) האיחוד בדרך? שכונת קריית חיים (Orrling, ויקימדיה)

"גם לקריית חיים האינטרסים שלה להתאחד עם מוצקין", מסביר אבישר את תוכניתו. "מבחינה גיאוגרפית, שטחי התעשייה של מפרץ חיפה חוצצים בין חיפה לקריית חיים ולמעשה מנתקים ביניהן באופן כה מובהק, שנשאלת השאלה מדוע מלכתחילה קריית חיים סופחה לחיפה? בעייתה החריפה ביותר של קריית חיים היא זיהום האוויר שמקורו בדיוק באותם שטחי תעשייה הסמוכים לה. זיהום שגובה מתושבי קריית חיים קורבנות בנפש, כנראה יותר מכל מקום אחר בארץ.

אבישר: "איחוד עם קריית חיים יאפשר תכנון אופטימלי של התחדשות עירונית שיביא לייעול השירותים העירוניים, ימשוך זוגות צעירים, ייצר עוד מקומות תעסוקה, יעודד פעילות יזמית, ישדרג את התחבורה הציבורית לצד הפחתת תקני חניה, יגדיל את הריאות הירוקות"

"העובדה שקריית חיים אינה ישות מוניציפאלית עצמאית מטשטשת בדוחות רשם הסרטן שבמשרד הבריאות את היקף התחלואה שמתחולל בה. מטעמים של הגנה על הפרטיות משרד הבריאות מסרב לפרסם נתוני תחלואה ברזולוציה של רחובות, וכך קורה שיתר שכונות חיפה מצניעות את העובדה שבקריית חיים יש איום מתמיד על החיים. יתרה מכך, עיריית חיפה נהנית מתשלומי ארנונה גבוהים ממפעלי התעשייה המזהמים אבל מערכת המיסוי המוניציפאלית שלה אינה מפצה את תושבי קריית חיים שנושמים, אוכלים ושותים את הזיהום הזה.

לדבריו, "איחוד כזה גם יאפשר תכנון אופטימלי של התחדשות עירונית שיביא לייעול השירותים העירוניים, ימשוך זוגות צעירים, ייצר עוד מקומות תעסוקה, יעודד פעילות יזמית, ישדרג את התחבורה הציבורית לצד הפחתת תקני חניה, יגדיל את הריאות הירוקות, ובכך ישתלב עם חזון פינוי מפעלי התעשייה מהמפרץ, ולא פחות חשוב - יזרים בצורה צודקת יותר את תשלומי הארנונה של המפעלים המזהמים לטובת התושבים שגרים בסמיכות לה ויהפוך את האיחוד המוניציפלי לעצמאי כלכלית, כך שניתן יהיה להפחית משיעור מס הארנונה למגורים".

לסיכום – מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בשנים הקרובות בתחום התכנון והבניה בעיר?
"בשלב הראשון, הקמת מנהלת התחדשות עירונית ותכנון תוכנית מתאר להתחדשות עירונית יישובית, שתאפשר שקיפות מלאה באשר למדיניות העירייה בפני תושבים ויזמים כאחד. בשלב השני, נקיטת יוזמה ונטילת אחריות עירונית במסגרת חברה כלכלית על קידום תוכנית פינוי-בינוי וליווי התושבים בהתקשרותם עם היזמים המבצעים". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חיים צוריקריית מוצקיןבחירות מוניציפליותבחירות מקומיותקריית חיים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...