הח"כ לשעבר מול קצין דובדבן: "היקף הבניה החדשה כאן מתאים לכפר, לא לעיר"

באריאל שבשומרון יש 20 אלף תושבים רשומים, ועוד 17 אלף סטודנטים. שניים מהמועמדים הבולטים לראשות העיר הם אחד הח"כים הצבעוניים בתולדות הכנסת, אורן חזן, ומנהל בית הספר הלוחם בימים אלה בעזה יאיר שטבון. אלה התוכניות שלהם להשארת הצעירים בעיר, הרחבת הבניה, הבאת יזמי תעסוקה ומסחר וקידום התחדשות עירונית

שיתוף הכתבה
אורן חזן ויאיר שטבון (יאיר ליברמן, רמי זרנגר) אורן חזן ויאיר שטבון (יאיר ליברמן, רמי זרנגר)

אחת הסיבות המרכזיות לדחייתן של הבחירות המקומיות פעם נוספת ל-27 בפברואר, היא העובדה ש-700 מועמדים לראשות ולמועצות הערים נמצאים במילואים. אחד המועמדים הבולטים אשר נכון לכתיבת שורות אלה נמצא במילואים הוא יאיר שטבון (40) - מועמד לראשות עיריית אריאל שבשומרון. שטבון, רס"ן במי"ל, הוא מפקד בדובדבן. בתפקידו האזרחי היה מנהל בית ספר אמי"ת ברוכין בשומרון. מולו ניצבת דמות מוכרת אף יותר – ח"כ לשעבר אורן חזן (42),ששימש כחבר כנסת מטעם הליכוד בשנים 2019-2015, וזכה בשנת 2021 בתוכנית הריאליטי "האח הגדול VIP".

כעיר הממוקמת בשטח במחלוקת בינלאומית שמעולם לא סופח רשמית לישראל, סוגיות התכנון והבנייה באריאל הן אינן תוצר של הוועדה המקומית בלבד, וגם לא של הוועדה המחוזית (ביו"ש אין כזו, והסמכות התכנונית שמעל הרשות היא המועצה התכנונית העליונה),אלא תלויות גם בעמדות הפוליטיות של הממשלה ושיקולים בינלאומיים.

ראש עיריית אריאל כיום, אלי שבירו, הודיע ביוני השנה שלא יתמודד לקדנציה שלישית בתפקיד. בסקר שערך אתר "בלב החדשות" ביולי האחרון לגבי מחליפו, הוביל חזן עם 29%, אחריו שטבון עם 22% ואחריהם רועי מוסט, מנכ"ל החברה הכלכלית ביישוב, עם 14%. ארבעה מועמדים נוספים לא חצו את רף ה-5%.

חזן מספר על החזון שלך להתפתחות העיר: "תפיסת העולם שלי שאריאל צריכה לממש את החזון שלה כבירת השומרון. כבירה היא צריכה לרכז לתוכה יותר אנשים וכמה שיותר מפעלים חיוניים. היום היא עומדת על 20 אלף אנשים, והשאיפה שלי היא להביא אותה ל-100 אלף תושבים תוך קדנציה. אריאל - שנמצאת 35 ק"מ מהים ו-16 דקות מכביש 6, יכולה להיות פתרון למצוקת הנדל"ן של מרכז הארץ. לעיר יש 14 אלף דונם שטח מוניצפלי והיא בנויה על 3,500 דונם בלבד. פוטנציאל הבנייה שלה אדיר, וזה בלי שדיברתי על התחדשות עירונית . מרבית השכונות נבנו בשנות השמונים והתשעים, יש רק שתי שכונות חדשות".

אריאל (ויקמדיה, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:City_of_Ariel,_2013)אריאל (ויקמדיה, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:City_of_Ariel,_2013)

איך אתה מתכוון להשאיר את הצעירים בעיר?
"דיור זול, נוח ומזמין זה לא מספיק. אתה צריך לתת מענה משלים: פארקים וחינוך טוב זה חובה. אבל לצד כל זה צריך איכות חיים. אשתי אמרה לי לא מזמן, 'אני גרה בעיר שבה בחמש בערב אין מה לעשות, ואני סגורה בין ארבע קירות עם הילדים'. כדי להביא אוכלוסיות צעירות וחזקות צריך ליצור חיים בעיר, עם מוסדות ואירועי תרבות, ולתת מענה גם של שירותי ממשל ולפתח את התעסוקה. להקים חממה טכנולוגית שתשלב בין הסטודנטים המסיימים, לתושבים ומשקיעים בחו"ל".

הבנייה למגורים היום בקצב מספק?
"הגידול באריאל הוא גידול מבזה. באריאל בנו בעשור האחרון 870 יחידות דיור, זה קצב גידול של יישוב קטן, שלא לומר כפר. היא צריכה להיות עיר וקצב הגידול צריך להיות מתאים לאוכלוסייה שגרה בה, וגם לאוכלוסייה שרוצה לבוא אליה. נכון שיש הגבלות של הממשלות מול האמריקאים כי זו בנייה בלי קונצנזוס. אבל ראש עיר חזק שמכיר את התהליכים יכול לעשות זאת. הממשלה הנוכחית מוכיחה שינוי לטובה אבל רק ראש עיר חזק  יוכל לתעל את זה לרשות שלו".

איך תגדיל שטחי תעסוקה ומסחר?
"יש היום מעל 230 מפעלים שממתינים להקצאת קרקע באוזר התעשייה. זה ציר שקרוב למרכז ובסביבה שלו יש כוח עבודה זול (הראיון נערך לפני המלחמה, דנ"ק). השילוב הזה גורם להרבה יזמים לבוא. לצערי, עד היום הבקשה להגדיל את אזור התעשייה הייתה ב-350 דונם. אני מתכוון להגדיל ב-3,500 דונם את אזור התעשייה ולהביא עוד ועוד מפעלים".

חזן: "הגידול באריאל הוא גידול מבזה, בנו בה בעשור האחרון 870 יח"ד, זה קצב של יישוב קטן, שלא לומר כפר. היא צריכה להיות עיר וקצב הגידול צריך להיות מתאים לאוכלוסייה שגרה בה, ולזו שרוצה לבוא אליה. נכון שיש הגבלות של הממשלות מול האמריקאים, אבל ראש עיר חזק שמכיר את התהליכים יכול לעשות זאת"

איך אתה מביא את היזמים?
"העיר אריאל היא קסם של ממש. זה אירוע לא מנוצל באופן רשלני. חיים ביום-יום 60 אלף איש לעומת 20,00 תושבים רשומים, זה כולל סטודנטים, פועלים ועובדים באזורי התעשייה ואתרי בנייה, ויש לך עוד 200 אלף איש שחיים סביבנו. אין יזם שלא היה רוצה לבוא להשקיע כשפוטנציאל הרכישות שלו כמעט בלי נגמר. בקצוות הרחוקים זה מעל מיליון וחצי בני אדם. באריאל הפוטנציאל יותר גדול מירכא או מעלה אדומים, כי המרחק יותר קטן וגם המצב הביטחוני יותר טוב"

בתחום התחבורה והתשתיות מה אתה מתכוון לפתח?
"הדבר הכי חשוב זה לקדם את אריאל כחלק בלתי נפרד מלב הארץ. כדי ליישם את זה צריך להקים רכבת לאריאל, אנחנו ב-80% בדרך לשם, כי בסוף שנות התשעים תכננו לרכבת לאראל, והיום נשאר רק לעשות ביצוע. צריך גם  לשחרר את הפקק ממעבר שער שומרון, שם עומדים בין חצי שעה לשעה וזה פוגם במרקם החיים ולא רק באריאל, בהתיישבות כולה, לשדרג תחבורה ציבורית מאריאל ואליה, לבנות תחנה מרכזית עם מרכז חנה וסע שבשלב הבא יהיה מחובר לרכבת, וממנה יותר אוטובוסים לכל הערים המרכזיות.

"בתוך העיר, מערכת שאטלים פנימית שתחבר את כל העיר, גם חניונים גדולים שנבנה, כי באריאל יש מצוקת חניה יותר גדולה מתל אביב בגלל הסטודנטים. זה דבר שיזמין גם יזמים וגם משקיעים וגם יגרום לממשלה לעשות הסכם גג ל-120 אלף איש, ויוזיל את המחירים".

מה דעתך על רמת מחירי הדיור?
"גבוהה מאד. יש לך 10,000 סטודנטים שלומדים כאן ורק 3,000 מיטות במעונות, ואז הפער יוצר מציאות שהרבה דירות הופכות לדיור לסטודנטים. יש לך ממש שתי אריאל, בזמן הסמסטר ובזמן החופשות, כדי להוזיל את הדיור, צריך בראש וראשונה 10,000 יחידות דיור לשכירות לטווח ארוך גם לסטודנטים וגם לצעירים".

''עשרת אלפים סטודנטים ורק 3,000 מיטות''. בניין המעונות באוניברסיטת אריאל (Ariela1982, ויקמדיה) ''עשרת אלפים סטודנטים ורק 3,000 מיטות''. בניין המעונות באוניברסיטת אריאל (Ariela1982, ויקמדיה)

מה המדיניות שלך לגבי רכבים פרטיים ותקני חניה?
"באריאל צריך לעשות כחול לבן בכל העיר, עם תו חניה אחיד ותושב העיר יכול לחנות חינם, וזה יגרום לסטודנטים להעביר כתובת. ואז יש לך יותר תושבים ואתה יכול לקבל יותר תמיכה".

האם יש מספיק שטחים ירוקים?
"אחד החלומות הגדולים שלי הוא להקים את פארק לאומי אריאל, אין באריאל אף פארק, צריך גם להחיות מחדש את החי בר, שנוצר בשטח חיץ. היו בו בעבר המון בעלי חיים אבל הוא הוזנח ולא טופח. יש בו מסלול סינגל לאופניים שנבנה על ידי אנשים פרטיים. צריך להחיות את הריאה הירוקה, עוד מסלולי הליכה ואופניים ולהחזיר את בעלי החיים, מה שיביא תיירות לעיר".

חזן: " יש לך 10,000 סטודנטים שלומדים כאן ורק 3,000 מיטות במעונות, ואז הפער יוצר מציאות שהרבה דירות הופכות לדיור לסטודנטים. יש לך ממש שתי אריאל, בזמן הסמסטר ובזמן החופשות. כדי להוזיל את הדיור צריך 10,000 יח"ד לשכירות לטווח ארוך גם לסטודנטים וגם לצעירים"

מה הדרך המועדפת להתחדשות: פינוי בינוי או תמ"א?
"זה שילוב גם של מתחמים, גם שיפור מבני ושדרוג שטחים ירוקים וציבוריים. העיר אריאל בנויה באופן צר וארוך, צריך להתאים את הנופך העירוני לצורה שבה היא בנויה. אי אפשר להגיד שיש מקום אחד שכולם יהיו אותו דבר. העיר בנויה על הרכס, בגלל הדבר הזה אתה לא יכול לבנות ולחדש בלי לייצר  דרכים וכניסות נוספות לעיר. אני מתכוון לרווח אותה שתהיה היקפית מכל הכיוונים שלה ובמתחמים של פינוי-בינוי לייצר מחלפים ליציאה לעיר ואליה, כדי למנוע את הפקקים שאנחנו מתמודדים איתם היום".

איך תטפל בבירוקרטיה ובמחסור בכוח אדם?
"מבחינת בירוקרטיה אנחנו לא מתנהלים מול רמ"י, אלא מול המינהל האזרחי, והכללים ביהודה ושומרון לטוב ולרע שונים לגמרי. אנחנו חיים תחת צו אלוף. צריך לדעת להתנהל בשיח מול האלוף, מול המינהל האזרחי, עם אמביציה, עם הרבה רצון ובלי פחד. כך נבנתה אריאל וכך גם תיבנה. ביהודה ושומרון יש אנשים ומפעלים שחיים שנים בלי תב"ע מאושרת ובלי היתרים, רק מתוך הבנה והסכמה של הרשות המקומית. כמובן שכולם עובדים על פי תב"ע עתידית ועל פי תוכניות מוסדרות. אני מאמין שעם היכולות, החיבורים, הקשרים שלי והניסיון אני יכול להעמיד את אריאל בראש סדר העדיפויות".

מה הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בתחום התכנון והבנייה בעיר?
"היום זה כמו רכב בלי נהג שהלך לאיבוד בסופה. צריך שיהיו ידיים על ההגה, להקים מינהלת התחדשות עירונית , למפות את העיר, לסדר את העיר. הדבר הכי חשוב זה להגדיל את מספר התושבים הרשומים, עד אז להבהיר למדינה שמספר התושבים שחיים באריאל גדול ממספר הרשומים. לפתח תשתיות, ליצור כניסות נוספות, לבנות ציר חדש, כדי לאוורר ולרווח את העיר".

"לשנות גישה ולחשוב כמו עיר, לא עיירה. אנחנו בירת השומרון" 

גם שטבון מספר על החזון שלו לעיר: "התושבים צריכים לקבל מענה של עיר, וזה לא יכול לקרות כשאנחנו 21 אלף תושבים. היעד הוא להגיע ל-100 אלף תושבים, וב-20 השנה הקרובות זה אפשרי. אנחנו מכפילים את עצמנו בחמש השנים הקרובות באריאל דרום ובעיקר באריאל מערב. זה לא חלום רחוק. לגידול הזה חשוב לתת מענה של בילויים, חינוך, ותשתיות של משרדי מממשלה. לצד החלק האורבני, יש לנו אזור עתיקות ויש לנו אזור חי-בר שיש שם אפשרויות ליצור שבילים. אנחנו יכולים לייצר מציאות דומה מאוד למודיעין, שם מעבר לכביש אתה נכנס לאזור נופש".

איך אתה מתכוון להשאיר את הזוגות הצעירים?
"הזוגות הצעירים עוזבים אותנו בגלל המחסום במעבר שומרון. הם בעיקר עובדים בהייטק במרכז הארץ, שעה וחצי לכל כיוון. בגלל הפקק הם לא יכולים להוציא את הילדים מהמסגרות. זה מחייב אותם לעבור למרכז וזה עוד לפני מחיר הדירות. צריך לשתף פעולה עם המועצות האזוריות בנימין ושומרון. זה לא רק מאבק שלנו, אנחנו נעמוד מול הממשלה כאגרוף חזק, להרחבת מסלולים, לנתיב מהיר ולשדרוגים טכנולוגיים. לצד זאת, צריך למתן את מחירי הדירות ההזויים שהגיעו גם אלינו. ברגע שנפתח את אריאל מערב ואריאל דרום לבנייה רוויה, ממילא המחירים יצטרכו לרדת. ונתעקש שאחוז גדול מהם יהיה ' מחיר למשתכן ' עם הטבות לצעירים".

''לשים במוקד פארקים ושטחים ירוקים, להוסיף עצים''. פארק באריאל (אורי, ויקימדיה) ''לשים במוקד פארקים ושטחים ירוקים, להוסיף עצים''. פארק באריאל (אורי, ויקימדיה)

איך תגדיל שטחי תעסוקה ומסחר?
"אנחנו פריפריה אבל אנחנו פריפריה חזקה, קרובה למרכז, עם אוניברסיטה חזקה, עם יישובים שקונים אצלה, שמכניסים לה כסף, לכן בירת השומרון זו לא סיסמה. ברגע שאנחנו נעביר את אריאל מערב מאזור התעשייה לפארק עתיר ידע, זה ישאיר אצלנו הרבה צעירים. אין סיבה שלא יהיו אצלנו גם מרחבי עבודה כמו WEWORK, כי אנחנו נותנים שירות לכל המרחב".

שטבון: "התושבים צריכים לקבל מענה של עיר, וזה לא יכול לקרות כשאנחנו 21 אלף תושבים. היעד הוא להגיע ל-100 אלף, וב-20 השנה הקרובות זה אפשרי. אנחנו מכפילים את עצמנו ב-5 השנים הקרובות באריאל דרום ובעיקר באריאל מערב. זה לא חלום רחוק" 

איך אתם מתכוונים להביא את היזמים לשם כך?
"לא צריך להביא אותם. הם רודפים אחרינו, כי אזור התעשייה אריאל, מאוד קרוב למרכז, יש לו עדיין שטחים ומפעלים, כל הזמן ניגשים למכרזים, וגם כל הסיפור של החרם - זה כבר מאחוריהם, ולמדו את השיטות איפה לרשום את החברה. הסיבה שעוזבים אותנו היא ניהול בירוקרטי שלנו. צריכים להיות יותר שירותיים".

מה אתה מתכוון לקדם בתחום התחבורה ותשתיות?
"ראשית נדרש תכנון ראשוני. כיום בונים בלי תכנון. ל-100 אלף תושבים צריך תוכנית אב. הכל מתכנס לשם: גם כבישים, גם נתיבים נוספים, רכבת קלה שממשיכה מראש העין עד אלינו. במקביל צריך מסוף תחבורה ציבורית בכניסה לעיר, ולאפשר שאטלים לרכבת שתגיע, במסלול המהיר שיעבור את מעבר שומרון ויגיע עד ראש העין. העיר צריכה כניסות ויציאות נוספות. יש תוכנית שלא קודמה ליציאה נוספת לכביש 5, אנחנו מקדמים גם יציאה דרך אריאל מערב. אבל צריך לקדם עוד יציאה, אחרת נהיה בפקקים עוד חמש שנים.

"נושא נוסף הוא הבנייה הירוקה. בבתי ספר למשל עדיין לא מונחים פאנלים סולאריים. מענה לרכבים חשמליים - בעוד עשר שנים כמות רכבים חשמליים בישראל לא תהיה פרופורציונאלית, והשאלות הראשונות שעולות - האם כל המדרכות יהיו עם הטענה, למשל למי שאין חניה פרטית? זו תוכנית לאומית, אבל ברמה העירונית צריך להגדיל את מספר עמדות ההטענה אבל לפזר אותן בכל העיר, לא רק במקומות מסחריים".

האם חסרים שטחים ירוקים פתוחים?
"אריאל פעם הייתה מצטיינת בזה, לאחרונה היא פישלה. צריך לשים במוקד פארקים ושטחים ירוקים, ולהוסיף עצים ברחובות, במקומות שחסרים צריך להוסיף פארקים. מעבר לחלום החי-בר, שיש בו כבר היום מסלולים לאופניים ומסלולי הליכה, אנחנו רוצים לראות שם פינות ישיבה ולחבר עם פארק מנהיגות המדהים, שכרגע הוא פיל לבן שלא בשימוש, ולתת נגישות לתושבים בפארק המנהיגות במחיר סביר, בניגוד למחירים ההזויים היום. אני רואה שם גם אגם מלאכותי".

שטבון: "צריך לצאת מהתפיסה הבינונית, לחשוב כמו עיר, לא עיירה, לא מושב, אנחנו עיר גדולה, בירת השומרון. צריך תפיסות של חדשנות ולא תפיסות מיושנות שתוקעות אותנו, והן גם תפיסה של קומבינות, וצריך מישהו שמגיע לא מהעולמות האלו"

מה המדיניות שלך לגבי רכבים פרטיים?
"אני מאמין שצריך תחבורה ציבורית ושאטלים. אבל היום אין משפחה שמחזיקה פחות משני רכבים וזה רק גדל. אתה לא מצליח לנתק את האנשים. העיריייה צריכה לעודד גם בשיווק וגם בנוחות, ושתחנות לא יהיו רחוקות מהבית. יש לנו בעיה גדולה עם תקני חניה ולא אצליח לפתור את זה מחר. צריך להסדיר כחול לבן לכל התושבים בחינם ברחבי העיר. יש 20 אלף תושבים, אבל 17 אלף סטודנטים. אנחנו רוצים שיהיו איתנו, הם מנוע הצמיחה לעיר. הם תופסים הרבה חניה, צריך להסדיר שהם יחנו בחניות פרטיות בדירות שהם שוכרים. כרגע רוב הסטודנטים לא מעבירים את התושבות לאריאל". 

מהי עמדתך לגבי התחדשות עירונית ?
"ההתחדשות המרכזית שלנו צריכה להיות במרכזים המסחריים הישנים. ברובע א' צריך להחליף את כל הריצוף והמזרקות, שבמשך היום זה יהיה מקום למשפחות ובערב סוג של 'מחנה יהודה' לצעירים, וגם צריך בנייה לגובה ושינוי פנים של החנויות. יש תוכנית להביא דירות קטנות ומקומות בילוי ופנאי. תמיד יהיו גם מתחמים וגם התחדשות בניינית וגם בנייה חדשה".

מה הדבר הכי חשוב לקדם בתחום התכנון והבנייה?
"שינוי תפיסה, לחשוב מצוינות, לצאת מהתפיסה הבינונית, לחשוב כמו עיר, לא עיירה, לא מושב, אנחנו עיר גדולה, בירת השומרון. ברגע שנבין שהתפקיד שלנו הוא לתת שירות לכל האזור ושאנחנו יכולים לייצר גם אצלנו פארק עתיר ידע, נרוץ קדימה. צריך תפיסות של חדשנות ולא תפיסות מיושנות שתוקעות אותנו, והן גם תפיסה של קומבינות, וצריך מישהו שמגיע לא מהעולמות האלו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:יהודה ושומרוןאריאלבחירות מוניציפליותהשומרוןבחירות מקומיותאורן חזןיאיר שטבון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...