מינהל התכנון מתקן את תוכנית המיגון: חובה לבנות את הממ"דים זה מעל זה, רוחב חדר של לפחות 2.2 מ'

הוולנת"ע הכניסה מספר תיקונים בתוכנית המיגון תמ"א 40א/1/1, המאפשרת בניית ממ"דים במקרים מסויימים ללא היתר. תיקונים נוספים מחייבים רווח של לפחות 3 מטרים בין הבניינים, ואישור רשות רישוי לחריגה מקו בניין 2. המועצה הארצית דנה כעת בתוכנית

שיתוף הכתבה
יו"ר הוולנת"ע ומנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)יו"ר הוולנת"ע ומנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)

ועדת המשנה של המועצה הארצית לעניינים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) קיבלה בדיון שערכה שלשום (ג') כמה מההערות וההשגות שהתקבלו לגבי תמ"א 40א/1/1, התוכנית שמאפשרת בניית ממ"דים במהירות, וללא צורך בהוצאת היתר כלל כאשר מדובר בבניינים של עד 2 קומות. בשעה זו ממש נדונה התוכנית המתוקנת במועצה הארצית לתכנון ובנייה.

בין השינויים הבולטים שקיבלה הוולנת"ע התקבלה החובה לבצע את הבנייה בהינף אחד וכן לקבוע חובה לבנות את הממ"דים בעמודה אחת, שלא ייווצר מצב שבו כל אחד מהקומות תחליט כי היא בונה את הממ"ד שלה בצד אחר של הבניין. זאת "בשל טעמים מרחביים והאופן שבה עמודת מרחבים מוגנים יכולה להשתקף בעיני הולך הרגל ברחוב". כלל זה חל גם על בניינים בני שתי קומות, שבניית הממ"דים בהם פטורה מהיתר.

על פי ההחלטה, "יש לקבוע הוראה בתוכנית כי ככל שמדובר במרחב מוגן דירתי, במבנה שעולה על 2 קומות מעל פני הקרקע, הקמת עמודת המרחב המוגן תהיה רצופה ממפלס הקרקע כלפי מעלה. זאת על מנת לתת מענה לטענה בנוגע לעיצוב המרחבי של עמודות הממ"דים. הולנת"ע מאמצת בכך את המלצת מנהל התכנון בנושא, אך ממליצה להרחיבה, ולקבוע כי החובה של בנייה רצופה תחול גם על מבנים הפטורים מהיתר לפי תקנות הפטור.

בכל הנוגע לקווי בניין, קובעת הולנת"ע כי בהתאם להמלצת מנהל התכנון תותר חריגה בקווי הבניין עד לקו בניין של 1 מטר מגבול המגרש. עם זאת, נכתב בהחלטות, "חריגה מעבר לקו בניין של 2 מטר, על תוספת מרחב מוגן למבנה שלא חלות עליו תקנות הפטור מהיתר (על מבנים כמו גדרות ושערים, גגונים וסככות, מבנים זמניים ומחסנים חל פטור מהיתר, ר"ל),תותר רק אם רשות הרישוי השתכנעה כי לא קיימת אפשרות להקים את המרחב המוגן, אלא בחריגה של קו הבניין מעבר ל-2 מטרים, ובמידה הנדרשת לשם מתן אפשרות כאמור. וכן, אם רשות הרישוי השתכנעה כי לא קיימת אפשרות להקימו לצד המבנה או מאחוריו.

כמו כן, הולנת"ע ממליצה כי "לא יראו במרחב מוגן דירתי שהרוחב בין קירותיו קטן מ-2.2 מטר כאפשרות להקים מרחב מוגן דירתי. בנוסף, ההוראה ולפיה לא תותר הקמת מרחב מוגן במרחק הקטן מ-2 מטרים ממבנה מגורים קיים, במגרש הגובל, תחול גם על מבנים שחלות עליהן תקנות הפטור".

לגבי קו בניין במבני ציבור, "מוצע לקבוע כי קו בניין קדמי במבנה ציבור וקו בניין כלפי חזית צידית ואחורית שגובלות בשטח ציפורי פתוח או במגרש בייעוד ציבורי יהיה 1 מטר. רשות רישוי רשאית לקבוע קו בנין 0 ככל שהשתכנעה כי לא קיימת אפשרות למקם את המרחב המוגן המוסדי בקו בניין 1 מטר".


מרווח של לפחות 3 מטרים בין הבניינים

בכל הנוגע לבנייה במרווחים שבין בניינים, המליץ לאחרונה מנהל התכנון כי "במגרש שבו מצוי יותר ממבנה אחד - אם ההוראות שנקבעו בתוכניות לעניין המרווח בין הבניינים, אינן מאפשרות את בניית הממ"ד, תותר חריגה מהוראות אלה ובלבד שהמרווח בין המבנים, לא יפחת מ-3 מטרים. עוד המליץ מנהל התכנון כי "מקרה בו לא קיימת אפשרות להקמת המרחב המוגן במרווח זה, יותר צמצום המרווח עד ל-2 מטרים". במקרים האלו, ממליצה הולנת"ע כי "לא יראו במרחב מוגן דירתי שהרוחב בין קירותיו קטן מ-2 מטר כאפשרות להקים ממ"ד".

בנוגע לפתחים בממ"ד, התקבלו בולנת"ע הערות והשגות המבקשות למנוע את האפשרות לפתוח את חלונות הממ"דים לכיוון מגרשים גובלים. על פי ההחלטה שהתקבלה, "מוצע לקבוע כי צמצום קו בניין מעבר ל-2 מטרים מגבול המגרש, יותנה בכך שלממ"ד לא יבנה חלון הפונה למגרש הגובל המיועד למגורים, זולת אם לא קיימת אפשרות לבנות את החלון בדופן אחרת של המרחב המוגן".

ההחלטה האחרונה נוגעת לסעיף 13 בתמ"א, הקובע שמוסד תכנון רשאי לאשר תכנית מפורטת, שמטרתה הוספת מרחב מוגן, וכי ככל שמוסד תכנון אישר תכנית, לא יחולו הוראות התמ"א לגבי בקשה להיתר שהוגשה לאחר תחילתה של התוכנית המפורטת. "הוועדה מאמצת את המלצת מנהל התכנון ולפיה יובהר כי הסעיף מתייחס לתוכנית מפורטת, שתאושר לאחר אישורה של תוכנית זו, וכי יקבע כי תוכנית זו תקודם בשים לב להוראות תכנית זו ומטרותיה".

בנוסף נכתב כי "בהלימה להצעת החוק המקודמת בימים אלה בסוגיית האפשרות לתבוע פיצויים לפי סעיף 197 על תוכנית למרחב מוגן", נכתב בהחלטה, "מוצע כי אישור מתכנן המחוז יינתן לאחר התייעצות עם יו"ר הוועדה המחוזית".

פטור מהיתר להקמת מבנים יבילים

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון היום (ה') בהמלצה להעניק צו לפטור מתוכנית ומהיתר להקמת מבנים יבילים למגורים זמניים ומבני חינוך למפונים מהדרום והצפון, וכן בהמלצות הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע( בנושא תמ"א 40א/1/1 - שמטרתה לאפשר הקלות בבניית מרחב מוגן דירתי, ברקע מלחמת "חרבות ברזל".

מדובר בהרחבה של תוכנית מתאר ארצית קיימת שאושרה בשנת 2019 וחלה עד היום על יישובי גבול הצפון בלבד, ומאפשרת הליך מזורז למיגון בטווח של כ-9 ק"מ מהגבול הצפוני. תיקון שנוסף לאחרונה לתמ"א, מרחיב את תחולתה לכל שטח מדינת ישראל, במטרה לאפשר בניית ממ"דים כזכות מוקנית, ללא צורך בהליך של הקלה. התמ"א מאפשרת סטייה מהוראות התוכנית החלה במגרש בנושאי קווי בנין, תכסית, מרווח בין בניינים וגובה, וזאת ככל שההוראות שנקבעו בתוכניות החלות במקום בעניינים אלה, אינן מאפשרות כיום בניית ממ"ד ביחידת הדיור הקיימת או למבנה הציבור הקיים, כזכות מוקנית מכוחן.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה הארצית לתכנון ובנייהמיגון מבניםממ"דעוטף עזהחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...