בפעם השלישית ברציפות: בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי על 4.75%

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה היום (ב') להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.75%, פעם שלישית ברציפות. "האינפלציה התמתנה אך עודנה נמצאת מעל היעד. היקף הפעילות בשוק הדיור מוסיף להתמתן וישנם קשיי פעילות בענף לאור המלחמה" נכתב בהחלטה. חטיבת המחקר של הבנק הפחיתה את תחזית הצמיחה ל-2% בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ליימן, לע"מ)נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ליימן, לע"מ)

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.75%, כך הודיע היום (ב') הבנק.

במסגרת הודעת הריבית נכתב כי "למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים. מידת אי-הוודאות לגבי עומק ומשך הלחימה הצפויים גדולה מאוד, וזו משליכה גם לגבי מידת הפגיעה בפעילות. הכלכלה הישראלית איתנה והשכילה בעבר להתאושש מתקופות קשות. האינדיקטורים הכלכליים השונים מאז תחילת המלחמה הצביעו כצפוי על ירידה בפעילות הכלכלית במשק אך בחלוף מספר שבועות של מלחמה, נראה כי המשק מצוי בתהליך התאוששות כלכלית בחלק מרכיבי הפעילות".

עוד נכתב כי "האינפלציה התמתנה אך עודנה נמצאת מעל היעד. הציפיות והתחזיות לאינפלציה מצויות בתוך היעד. לאחר פיחות חד בשבועות הראשונים של המלחמה, חל ייסוף חד, ושער השקל חצה כלפי מטה את רמתו ערב המלחמה. הסיכון לפיחות בשקל, על רקע התנודתיות בשער החליפין בתקופה האחרונה, עדיין מהווה סיכון להתכנסות האינפלציה ליעדה".

חטיבת המחקר של הבנק הפחיתה את תחזית הצמיחה ולהערכתה התוצר יצמח ב-2% בכל אחת מהשנים 2023 ו-2024. "התחזית מאופיינת ברמה גבוהה במיוחד של אי ודאות וכוללת הערכה כי הוצאות הממשלה בגין המלחמה ייסתכמו בכ-160 מיליארדי ש"ח . יחס החוב לתוצר בשנים 2023 ו-2024 צפוי לעמוד על כ-63% וכ-66% בהתאמה".

על שוק הדיור נכתב כי "היקף הפעילות בשוק הדיור מוסיף להתמתן וישנם קשיי פעילות בענף לאור המלחמה. בשנים-עשר החודשים האחרונים מחירי הדירות ירדו ב-0.2%. בסעיף שירותי הדיור בבעלות חלה ירידה של 0.3% וקצב העלייה השנתי המשיך להתמתן והגיע ל-4.9%". ואילו "בשוק האשראי, מגמת האטה נרשמה באשראי הבנקאי לעסקים קטנים וזעירים. בנק ישראל הפעיל מספר כלי מדיניות ממוקדים לתמיכה בתהליך העמדת האשראי למגזר זה".

גם בחודש שעבר נמנע הבנק מלשנות את שיעור הריבית. החלטת הבנק תאמה אז את ההערכות בשוק לפיהן יימנע הנגיד מהפחתת הריבית על מנת לא להחריף את החלשות השקל. זו הייתה הפעם השניה ברציפות שבה הותיר הבנק את שיעור הריבית ללא שינוי, וזאת לאחר תשע פעמים רצופות שבהן העלה הבנק את שיעור הריבית, שלפני שנה וחצי עוד עמד על 0.1% בלבד.

במסיבת העיתונאים שכינס אז זמן קצר לאחר הודעת הריבית אמר הנגיד ירון: "למלחמה השלכות כלכליות שונות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים. הכלכלה הישראלית איתנה ויציבה. בתחומים מסוימים, כגון החדשנות והטכנולוגיה, אנו אף מובילים ברמה העולמית. הכלכלה הישראלית ידעה להתאושש מתקופות קשות ולחזור לשגשג במהרה ואין לי ספק שכך יהיה גם הפעם".

עדי ניניו, מנכ"ל אלדר משכנתאות התייחס להחלטת הבנק ואמר כי "הכרזת הריבית השנייה בזמן מלחמה משמרת יציבות יחסית בשווקים, אך סביר להניח שאם תנאי השוק יאפשרו נחזה כבר בקרוב בהורדה של 0.25% בגובה הריבית, עד אפילו לשיעור של 4% בשנה הבאה. הירידה בשער הדולר בחודש האחרון והתמתנות האינפלציה מעידים על התאוששות בשוק הדיור ומהווים אינדיקציה נוספת להזרמת חמצן לציבור הישראלי בדמות הורדת ריבית. בנוסף, בנק ישראל מעדיף כרגע לשמור על איפוק עד להבנה בסיסית של הכיוון אליו הולכת מדינת ישראל, כמובן בהקשר המצב הביטחוני ותקציב המדינה.

"במאזן השיקולים העדיף בנק ישראל לשמור על יציבות השוק על פני הקלה לנוטלי המשכנתאות וההלוואות. יחד עם זאת, הירידה במחירי הדירות (0.2%) בצירוף מבצעי המכירות יחזירו בקרוב את הרוכשים אל השוק וכך ניתן יהיה למנוע את הפסקת הקיפאון בענף הבנייה והתשתיות. מכאן והלאה, בנק ישראל לא יוכל יותר לדגול בריסון מונטרי, אחרת אנו עלולים למצוא את עצמנו במיתון".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משכנתהריביות משכנתאריביתבנק ישראלאמיר ירוןחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...