בקשות להריסת עשרות בניינים ברחבי ת"א מסורבות. "אנחנו מדממים סכומי עתק"

שורת יזמי התחדשות עירונית הפועלים בתל אביב טוענים כי אגף ההנדסה העירוני מסרב באופן כמעט גורף להוציא היתרי הריסה במסגרת הליכי ההתחדשות. בינתיים להוצאות המימון מתווסף תשלום שכה"ד למפונים, וההפסדים מוערכים במאות אלפי שקלים לחודש לכל בניין. עיריית ת"א: "אין מדיניות גורפת, כל מקרה נבחן לגופו"

שיתוף הכתבה
הריסת בניינים בתל אביב, צילום ארכיון (איציק בירן, קונטמפו החזקות)הריסת בניינים בתל אביב, צילום ארכיון (איציק בירן, קונטמפו החזקות)

שורה של יזמי התחדשות עירונית הפועלים ברחבי העיר תל אביב טוענים כי בימים אלה מסרב אגף ההנדסה העירוני באופן כמעט מוחלט להוצאת היתרי הריסה לבניינים ותיקים, במסגרת מיזמי התחדשות עירונית .

לטענתם, אין מדובר במדיניות מוצהרת של העירייה, כי אם בהצבת תנאים כאלה ואחרים אשר אין ביכולתם של היזמים לממש, כגון איסור על חסימת רחובות או נתיבי תנועה בתקופה זו - תנאי שברור שלא ניתן לעמוד בו בעת הריסת בניין. התוצאה היא כי עשרות מבנים ברחבי העיר עומדים ריקים ונטושים לאחר שפונו מדייריהם, וממתינים לעבודות ההריסה שאותן אין ביכולתם לבצע.

לדברי יזמים ששוחחו עם " מרכז הנדל"ן ", מדובר במדיניות אשר גורמת נזק כלכלי קשה לעוסקים בתחום, שכן בחישוב הוצאות תשלומי שכר דירה לדיירים המפונים, עלויות מימון ותקורה, עלותו של כל בניין נטוש שכזה ליזם הוא מאות אלפי שקלים לחודש. כל זאת מלבד הנזק הברור שבעיכוב הגדלת היצע הדירות בעיר, התמשכות תקופת המגורים הזמניים של הדיירים המפונים, ועוד.

עיקר הבעיה: ברובעים 3 ו-4

לב הבעיה הוא ברובעים 3 ו-4, אשר בהם הרחובות צרים יותר, ולכן הליכי ההריסה מחייבים חסימת כבישים ומדרכות. עלותו של בניין מגורים סטנדרטי שפונה מיושביו באזורים אלה ליזם היא 200-250 אלף שקלים מדי חודש. סכום זה כולל, בין היתר, תשלום דמי שכירות לדיירים שפונו, הוצאות מימון ותקורה. במקרים של בניינים מאסיביים יותר, ההוצאה עולה כמובן בהתאם. יזם שממתין להריסתם של 3-4 בניינים, כבר יוציא מכיסו כמיליון שקלים מדי חודש בשל עיכובי ההריסה. "מדובר בדימום של סכומי עתק", סיכם יזם שעמו שוחחנו. 

"קיבלנו בהבנה תקופת סגירה מסוימת, אבל עכשיו הנזקים מתחילים להצטבר ומביאים לפגיעה כלכלית מטורפת. מדובר בגרירת רגליים בלתי נסבלת, ואין לכך הצדקה", הוא מוסיף. "העירייה אומרת שהבחינה היא פרטנית לכל מקרה לגופו. הבעיה היא שפרטנית – כמעט אף היתר הריסה לא ניתן. הדרישות כל הזמן משתנות, או שצריך להשיג פקיד שאף פעם לא נמצא".

"ריבוי בניינים נטושים בעיר לא עושה טוב לאף אחד"

"כרגע בעיר ישנם עשרות בניינים נטושים ומגודרים שממתינים להריסה", מספר גורם נוסף שעמו שוחחנו. עוד הוא טוען כי דחיית ההריסה מביאה לנזקים עקיפים: "ריבוי של בניינים נטושים לא עושה טוב לאף עיר ומעבר לכך במאזן הכולל, העובדה שתקופת השכירות של מאות משקי בית מפונים תוארך, תביא ללחצים על שוק השכירות המקומי, שגם כך סבל בחודשים האחרונים מעליית מחירים חדה. קיצור תקופת הפינוי היא אינטרס של כולם – של הדיירים, היזם, וזה אמור להיות גם האינטרס של העירייה". 

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "לא קיימת מדיניות גורפת האוסרת על הריסת מבנים בתקופה זו, וכל מקרה נבחן לגופו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתעיריית תל אביבתל אביבפינוי בינוי יזמיםהריסההיתר בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...