תוכנית מפרץ חיפה: פיתוח 41 אלף דונם והקמת 83 אלף דירות חדשות

שר האוצר כחלון חשף בפני ראשי רשויות את תוכנית "מפרץ חיפה – עמק החדשנות", תוכנית שלד שתשנה לחלוטין את אופיו האזור • לוח הזמנים לתוכנית: בין 2019 ל-2025

שיתוף הכתבה

התקווה של תושבי חיפה לשינוי יוצאת לדרך: שר האוצר ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל, משה כחלון, הציג היום (ב') את התוכנית הלאומית למפרץ חיפה בפני ראשי רשויות מהאזור מפרץ חיפה. מדובר בתוכנית שלד לפינוי מפרץ חיפה ממפעלי התעשייה המזהמים, ולהקמת מרחב אורבני חדשני במקומם, אשר יהווה מתחם מרכזי ומקשר במטרופולין חיפה והצפון.

מטרת העל של תוכנית השלד "מפרץ חיפה - עמק החדשנות" הינה פינוי אזור מפרץ חיפה ופיתוח שטח בהיקף כולל של כ-41,000 דונם, במטרה לאפשר יצירת מסגרת תכנונית להקמת כ-83,000 יח"ד במרחב ו-2.1 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר. התוכנית תכלול גם כ-7,000 דונמים של פארק מטרופוליני, ו-2,200 דונמים של שטחים פתוחים. כמו כן, היא תכלול יצירת רשת כבישים מודרנית ומשוכללת, שתחליף את רשת הכבישים הסבוכה המאפיינת את המקום כיום, ומציעה אף הסטה של מוצא נחל הקישון אל הים.

למעשה, התוכנית מציעה "עוגן" דרומי - שער כניסה חדש למטרופולין חיפה, בצומת יגור. המוקד העירוני יכלול פיתוח מרכז תחבורה בצומת יגור, משולב במרכז תעסוקה ומסחר אינטנסיבי הכולל מגורים על דופן הפארק המטרופוליני. בצמתים ראשיים, בשדרות חלוצי התעשייה ובממשק עם הים ועם הפארק המטרופוליני, מתוכננים מוקדים כלל עירוניים המשלבים כיכרות, מרכזי תרבות, מרכזי רפואה, מרכזים אקדמיים, מרכז ספורט, מוזאונים ומרכזי תחבורה.

התוכנית מתבססת על כמה עקרונות: חיבור המרחב המטרופוליני ויצירת 'עיר חובקת טבע' – מרקם עירוני המיועד להולכי רגל, לרוכבי אופניים ולתחבורה ציבורית; יצירת פרוזדורים אקולוגיים החודרים אל תוך המרחב העירוני הבנוי, על בסיס השטחים החקלאיים והפתוחים בדרום המתחם, והקמת הפארק המטרופוליני הגדול; הפיכת מי האזור ממטרד למשאב, והסטת נחל הקישון לטובת יציאת נתיב שיט והקמת שתי מרינות, כמו גם יצירת סביבות מגורים ייחודיות על פלגי מים; עירוב שימושים עירוני באינטנסיביות משתנה, שיכלול תעסוקה, מסחר, תיירות, מבני ציבור ומגורים; שימור שטחי הנמל ועורף הנמל כבסיס ככוח מניע לתעסוקה, ושילוב שטחי תעסוקה ומשרדים חדשים לצידם.

לוח הזמנים לביצוע תוכנית השלד הוא בין 2019 ל-2025, ושיווק הקרקעות מתוכנן להתחיל ב-2025. שלב חשוב נוסף ומרכזי מאוד בתוכנית, המיועד לניקוי קרקע ומי התהום באזור, יחל ב-2022 וצפוי להימשך עד 2032.
התוכנית מקודמת ע"י רשות מקרקעי ישראל באמצעות מנהל אגף בכיר לתכנון, רפי אלמליח, וצוות התכנון יער אדריכלים (טלי ויעקב יער).

בהצגת התוכנית על ידי שר האוצר השתתפו ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקרסקי, ראש עיריית קריית מוצקין, חיים צורי, ראש עיריית קריית אתא, יעקב פרץ, ראש עיריית קריית ים, דוד אבן צור, ראש עיריית נשר, רועי לוי, ראש המועצה האזורית זבולון, עמוס נצר, סגן ראש עיריית חיפה, דוד עציוני, וחברת מועצת העיר חיפה, שרית גולן שטיינברג.

כחלון: "יש כאן עבודה תכנונית של שנים. החזון נרקם לפני שלוש שנים, ומאז אנו עובדים על התוכנית. שלנו הוא לתקצב את התוכנית, ויש לנו כוונה ברורה: להניע את המהלך הזה. אם זה לא יהיה בתקופה שלנו, זה לא יקרה. את מיכל האמוניה פינינו לאחר שנים של דיבורים, ועכשיו הגיע הזמן לעלות מדרגה ולנקות את כל המפרץ. לא צריך להיות זיהום אוויר בכלל. הילדים שלנו צריכים לנשום אוויר נקי.
באופן מעשי אנחנו יכולים כבר להתחיל לנקות את הקרקעות בתוך שנתיים. יש פה נחישות וכוונה ברורה להפעיל את התוכנית. נעשתה פה עבודה מקצועית ומפורטת, ועל כך מגיעה תודה לרשות מקרקעי ישראל ולמנהל הרשות, עדיאל שמרון".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משה כחלוןעיריית קריית ביאליקעיריית קריית אתאיעקב פרץמועצת מקרקעי ישראלתוכנית מפרץ החדשנותעיריית קריית מוצקיןמפרץ חיפהאלי דוקרסקיחיים צורי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...